سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 145136

دقیقا مشخص نیست پلاک‌ها چه زمانی خطرناک می‌شوند، اما با یک بار مسواک نزدن فرایند پوسیدگی دندان آغاز می‌شود، به خصوص اگر این فراموش کردن‌ها تکرار شود.

سلامت نیوز: دقیقا مشخص نیست پلاک‌ها چه زمانی خطرناک می‌شوند، اما با یک بار مسواک نزدن فرایند پوسیدگی دندان آغاز می‌شود، به خصوص اگر این فراموش کردن‌ها تکرار شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید نوشت: v پرسش: هر بار که مسواک زدن قبل از خواب را فراموش کنم،‌ چقدر برای دندان‌هایم بد است؟


v پاسخ: خیلی بد است. احتمالا می‌دانید که به توصیه انجمن دندان‌پزشکی آمریکا (ADA) باید دندان‌ها را دو بار در روز مسواک زد. حتما این را هم می‌دانید، مسواک زدن آسان‌ترین راه برای جلوگیری از بوی بد دهان است.

اما اهمیت مسواک زدن چیزی فراتر از خوشبویی دهان است. هر بار که از مسواک زدن طفره می‌روید،‌ باعث رشد باکتری‌ها و و تشکیل پلاک‌های دندانی می‌شوید که موجب پوسیدگی و بیماری‌های لثه می‌شوند. اگر وسط روز زبان خود را به دندان‌های خود روی خط لثه بکشید، وجود ماده‌ای چسبناک یا زبر را روی دندان‌ها حس خواهید کرد. این پلاک است.

خوشبختانه مسواک زدن باکتری‌ها را به هم می‌ریزد و در نتیجه باکتری‌ها در محل باقی نمی‌مانند، زیرا اگر باقی بمانند، شروع به حمله به دندان‌ها می‌کنند. به علاوه اگر پلاک مدت زمان زیادی در محل بماند، به جرم تبدیل که ماده سفت و زرد رنگی است، می‌شود و در نتیجه موجب التهاب و خونریزی لثه‌ها می‌شود. اگر این جرم مدت زیادی روی دندان‌ها بماند،‌ ممکن است دندان‌های خود را از دست دهید.

دقیقا مشخص نیست پلاک‌ها چه زمانی خطرناک می‌شوند، اما با یک بار مسواک نزدن فرایند پوسیدگی دندان آغاز می‌شود، به خصوص اگر این فراموش کردن‌ها تکرار شود.

سرسری مسواک زدن هم به همان اندازه بد است. دو بار مسواک زدن در روز و ترجیحا با خمیردندان فلورایدی و یک مسواک نرم در روز شوخی نیست. هربار مسواک زدن باید حدود 2 دقیقه طول بکشد و همه سطوح دندان شسته شود، نه فقط دندان‌های جلویی که موقع خندیدن دیده می‌شوند. همچنین ADA کشیدن روزانه نخ دندان و برای مراقبت‌های بیشتر رفتن مرتب پیش دندان‌پزشک را توصیه می‌کند (مثلا جرم روی دندان را فقط دندان‌پزشک می‌تواند تمیز کند.)

مسواکی را انتخاب کنید که برس آن لبه‌های یا نوک‌های تیز یا دندانه‌دار که به دهان آسیب می‌زنند، نداشته باشد. دسته مسواک به‌وسیله سازنده تست شده باشد تا تحت شرایط استفاده معلوم دوام بیاورد. موهای برس مسواک با استفاده معمول نباید بریزد. مسواک‌‌های برقی هم باید مجوز ایمنی مصرف را داشته باشند. اندازه و شکل برس مسواک باید طوری باشد که به راحتی وارد دهان شما شود و امکان دسترس به همه مناطق را به شما بدهد.

مسواک‌تان را هر سه تا چهار ماه یکبار، و حتی زودتر اگر برس مسواک ریشه ریشه شده است، عوض کنید.

v جر نزنید: آدامس،‌ خوشبوکننده‌ها و شستشودهنده‌ها،‌ نمی‌توانند جایگزین مسواک زدن شوند. این سه موجب حس تازگی در دندان می‌شوند،‌ اما به‌گفته سوهاتا، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان تنها راه‌های مؤثر در ازبین‌بردن پلاک‌های دندان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha