رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اثر جدی ارتقای کیفیت سوخت در بهبود هوای کلانشهرها گفت: البته همکاری خودروسازان پس از ۸ سال مقاومت با سازمان محیط زیست در این امر موثر است.

پایان مقاومت ۸ ساله خودروسازان/اتفاقات مهم در بهبود کیفیت هوا

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اثر جدی ارتقای کیفیت سوخت در بهبود هوای کلانشهرها گفت: البته همکاری خودروسازان پس از ۸ سال مقاومت با سازمان محیط زیست در این امر موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتکار در مراسم گرامیداشت روز زمین پاک که پیش از ظهر سه‌شنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد در بیان این مطلب افزود: بهره‌کشی یک طرفه از طبیعت ایران دیگر جواب نمی‌دهد رشد بخش‌های کشاورزی و صنعتی نباید به قیمت تخریب محیط زیست و آلودگی طبیعت اتفاق بیفتد اگر این روند ادامه داشته باشد محیط زیست ایران آینده روشنی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مواهب طبیعی به صورت مجانی در اختیار بشر قرار گرفته اظهار داشت: انسان نیز بایستی با جلوگیری از تخریب محیط زیست آن را برای نسل‌های آینده حفظ کند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به برنامه‌های جدی دولت تدبیر و امید در زمینه اقتصاد سبز گفت: با توجه به تجارب ارزشمند دیگر کشورها رشد اقتصادی بدون تولید گازهای گلخانه‌ای، بدون آلودگی رودخانه‌ها با پسآب‌ها و فاضلاب‌ها، بدون آلودگی منابع آب زیرزمینی شدنی است و ما هم در این راستا باید حرکت کنیم.

ابتکار اظهار داشت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته دنیا شاخص‌های بهبود کیفیت زندگی، رشد صنعتی و رشد اقتصادی توام با توسعه پایدار است، به عنوان مثال لهستان در ۲۰ سال گذشته میزان گازهای گلخانه‌ای خود را در حالی ۳۰ درصد کاهش داده است که از نظر اقتصادی نیز رشدی ۵ برابر داشته است.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی درست داشته باشیم نه‌تنها می‌توانیم با حفظ محیط زیست از ناحیه صنعت و اقتصاد نیز رشد مناسبی داشته باشیم.

به گفته وی، در برنامه ششم ضررهای اقتصادی ناشی از تخریب محیط زیست محاسبه خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تقدیر از صنایع سبز برای نخستین‌بار در سال ۷۷ برگزار شد اظهار داشت: در سال جاری با بازنگری علمی و دقیق و ارزیابی کارشناسی تلاش‌ها و فعالیت‌های واحدهای صنعتی، صنایع سبز انتخاب شده‌اند.

وی از تلاش صنایع برای رعایت موازین زیست‌محیطی که البته ناشی از اعلام سیاست‌های شفاف زیست‌محیطی دولت و نگاه انضباطی سازمان محیط زیست بوده است قدردانی کرد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: در دولت برای تقویت انگیزه‌های زیست‌محیطی صنایع پیش‌بینی‌هایی از جمله صندوق توسعه ملی شده است که راه‌اندازی این صندوق در فعالیت‌های زیست‌محیطی صنعت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

ابتکار از وزارت نفت نیز به دلیل گام‌های مثبتی که در زمینه بهبود کیفیت سوخت برداشته قدردانی کرد و افزود: تصور نمی‌کردیم که با ارتقا استاندارد سوخت معضل آلودگی هوای کلانشهرها تا این حد بهبود یابد.

به گفته وی، ارائه بنزین یورو ۴ در تهران و دیگر کلانشهرها و همچنین حذف آروماتیک‌ها و بنزن از سوخت همچنین کاهش میزان گوگرد از ۷ هزار PPM به زیر ۵۰ PPM در گازوئیل اتفاقات بسیار مهمی است که موجب بهبود معنی‌دار هوای کلانشهرها شده است.

به گفته ایتکار، در سال ۹۳ با وجود پایداری بیشتر هوا و بارندگی کمتر اما تعداد روزهای سالم در تهران ۴۴ روز افزایش یافت که این دستاورد مهمی در راستای اقداماتی است که وزارت نفت و وزارت صنایع و سازمان محیط زیست انجام داده‌اند.

وی با اشاره به ۸ سال تاخیر و مقاومت خودروسازان برای ارتقا استاندارد خودروها اظهار داشت: اما در حال حاضر خودروسازان با سازمان محیط زیست همکاری خوبی دارند و براساس ارزیابی‌ای که به صورت مستمر انجام می‌شود استاندارد بخش عظمی از خودروها رعایت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha