مجید حسین زاده- دوران عقد 2 رو دارد؛ یک روی آن زیبا و پر از دلدادگی و عشق است و روی دیگر، شناخت و حل اختلافات بین زن و شوهر و همچنین خانواده های آن هاست. همه دختر و پسرها که به تازگی عقد کرده اند با یک سوال اساسی مواجه می شوند و آن سوال این است که «در دوران عقد چه کار کنیم تا مانند شخصیت های اصلی زن و شوهرهای فیلم های هندی عاشق یکدیگر شویم و تا آخر عمر عاشق یکدیگر بمانیم!» حسین محرابی، کارشناس ارشد روان شناسی و مشاوره خانواده در ادامه این مطلب به زوج هایی که در آستانه ورود به دوران عقد هستند یا به تازگی عقد کرده اند، توصیه می کند مهارت هایی را که یک همسر عقد کرده، باید با آن ها آشنا باشد بیاموزند.

سلامت نیوز:مجید حسین زاده- دوران عقد 2 رو دارد؛ یک روی آن زیبا و پر از دلدادگی و عشق است و روی دیگر، شناخت و حل اختلافات بین زن و شوهر و همچنین خانواده های آن هاست. همه دختر و پسرها که به تازگی عقد کرده اند با یک سوال اساسی مواجه می شوند و آن سوال این است که «در دوران عقد چه کار کنیم تا مانند شخصیت های اصلی زن و شوهرهای فیلم های هندی عاشق یکدیگر شویم و تا آخر عمر عاشق یکدیگر بمانیم!»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،حسین محرابی، کارشناس ارشد روان شناسی و مشاوره خانواده در ادامه این مطلب به زوج هایی که در آستانه ورود به دوران عقد هستند یا به تازگی عقد کرده اند، توصیه می کند مهارت هایی را که یک همسر عقد کرده، باید با آن ها آشنا باشد بیاموزند.

همسر مناسب باشید

به عنوان اولین توصیه فراموش نکنید که هر جوانی قبل از عقد باید بداند که تنها 50 درصد خوشبختی در زندگی در گروی انتخاب همسر مناسب است؛ یعنی زمانی که فردی ازدواج می کند باید بداند که 50 درصد دیگر به خودش مربوط است و این که او هم باید یک همسر مناسب باشد تا زندگی مشترک موفقی را تجربه کند. پس رمز خوشبختی بعد از ازدواج، این است که هر فردی تلاش کند برای همسرش، همسری ایده آل باشد. چون اگر فردی به این نتیجه برسد و برای خوب بودن برای همسرش تلاش کند، خیلی از مشکلات زندگی اش را حل شده، خواهد دید.

کنترل نکردن نگرانی ها هیجان عشق تان را کم می کند

روزها و حتی ماه های اول آشنایی به طور طبیعی هیجان دختر و پسر بیشتر است، حرف ها کمی عاشقانه تر و اشتیاق برای با هم بودن پر رنگ تر است، اما به مرور زمان و ایجاد صمیمیت، کمی از آن شور و التهاب روزهای اول کم می شود که این موضوع طبیعی است و نباید شما را نگران کند. بعد از چند وقت که تصمیم می گیرید به خانه خودتان بروید، خرید جهیزیه از جانب دختر و تهیه مسکن و برنامه ریزی برای برگزاری مراسم ازدواج از جانب پسر، به اندازه زیادی نگرانی و دل مشغولی دارد. هر چند که بیشتر این نگرانی ها اشتباه است و در صورت کنترل نشدن، زیبایی دوران عقد را از بین می برد، اما در هر صورت در این دوران،کمی هر دوی شما درگیر هستید پس به صبوری بیشتری نیاز دارید.

برای اختلافات 2 نفره تان به قرارداد پایبند باشید

یکی از مسائلی که باید به آن دقت کنید، برخورد مناسب با خانواده همسر در دوران عقد است. همسر شما هنوز در منزل پدری اش زندگی می کند و قوانین مخصوص به آن خانه را باید رعایت کند. علاوه بر این موضوع، بیشتر اوقات که شما برای دیدار همسرتان به منزل آن ها می روید با خانواده او هم دیدار می کنید و زمانی که همسرتان هم به خانه شما می آید، با خانواده شما ملاقات می کند. باید از همین ابتدا به یک قرارداد پایبند باشید و عمل کنید تا زندگی مشترک تان را از بند دخالت های بیجا نجات دهید. این قرارداد این است که اگر با همسرتان حرف تان شده و بین تان شکرآب است، نباید بگذارید فردی از خانواده تان متوجه این قضیه شود. این قرارداد تا آخر زندگی تان باید رعایت شود، اما حالا که هنوز یکدیگر را در حضور خانواده ها می بینید، مدیریت اختلافات 2 نفره تان خیلی مهم است چراکه بگو مگو های شما با چند حرف عاشقانه فراموش می شود اما والدین تان ممکن است احساس منفی نسبت به این ازدواج و طرف مقابل پیدا کنند. احساسی که در آینده هم در زندگی تان تاثیر بگذارد. رعایت احترام اعضای خانواده همسر و در عین حال تلاش برای ایجاد صمیمیت، به شما کمک می کند تا جای مناسبی در قلب نزدیکان همسرتان به عنوان یک عروس یا داماد داشته باشید.

از نظرات مشترک تان دفاع کنید

فرهنگ ما با تمام زیبایی هایی که دارد در برخی موارد ایجاد دردسر و مشکل هم می کند. آداب و رسومی چون شب چله، خرید هدیه در اعیاد مختلف و مواردی مانند این ها در کنار پرس و جوی اطرافیان درباره قیمت خریدهای انجام شده، تالاری که قرار است در آن جشن ازدواج انجام شود و خلاصه حاشیه های ازدواج که کم نیستند، نمی گذارد شما به متن که همان آشنایی بیشتر با خلقیات یکدیگر است توجه کنید. بهتر است از همین اول، پرونده حرف و حدیث های حاشیه ای را ببندید و خودتان و زندگی تان را بیمه کنید. برای رسیدن به این هدف، با یکدیگر قرار بگذارید که درباره همه چیز با هم صحبت کنید و بعد از این که با یکدیگر به جمع بندی رسیدید، از نظرات مشترک تان دفاع کنید.

رودربایستی های الکی را کنار بگذارید

شما و همسرتان قرار است یک عمر با هم زندگی کنید. هر کدام تان گذشته ای متفاوت دارید و نحوه تربیت خانوادگی تان هم شبیه به هم نیست. هر قدر هم که در انتخاب دقت کرده باشید، باز هم باید تفاوت های موجود را بشناسید، بفهمید و اگر امکان نزدیک تر شدن وجود دارد، اقدام کنید و در غیر این صورت، همدیگر را با تفاوت های تان بپذیرید. خیلی مهم است که بتوانید گفت و گو کنید و در بیان احساس تان صادق باشید. رودربایستی در این حوزه به بهانه روزهای اول آشنایی بزرگ ترین اشتباهی است که می تواند به نارضایتی های تلنبار شده ای تبدیل شود که رابطه تان را کدر و تار کند. اصول یک گفت و گوی صحیح که در آن طرفین بتوانند آزادانه نظر و احساس شان را بگویند و مجبور به خود سانسوری نباشند، چیزی است که از همین روزهای اول باید رعایت کنید تا بتوانید در شرایط بحرانی که در هر زندگی ایجاد خواهد شد، با هم به تفاهم برسید.

مقایسه را کلا فراموش کنید

چندین اشتباه بد هم در دوران عقد وجود دارد که زوجین جوان به هیچ وجه نباید به آن ها دچار شوند؛ به طور مثال زوج ها هیچ وقت نباید همسرشان را با دیگران مقایسه کنند چون هیچ انسانی از مقایسه شدن خوشش نمی‌آید. مقایسه کردن همسر در جمع های فامیلی یا دوستانه بسیار بدتر است و آسیب های جبران ناپذیری را روی روابط زن و شوهرها می گذارد. زوج ها باید یکدیگر را محترمانه خطاب کنند تا دیگران هم با احترام با آن ها برخورد کنند. اگر زن و شوهری در جمع های فامیلی با کلمات نامناسب همدیگر را صدا کنند، مطمئن باشند که بقیه هم همان طور آن ها را صدا خواهند کرد. همچنین زوج ها نباید حتی در ذهن شان هم نسبت به هم نظر سوء داشته باشند. وقتی مرد یا زنی نسبت به همسرش مدام فکرهای بد کند، روی رفتارش تاثیر می گذارد و در ارتباط با همسرش به مشکل بر خواهد خورد.

گوش کردن فعال را همین حالا یاد بگیرید

به گزارش عصر ایران، هریک از زوجین اگر خواسته ای را با همسرشان در میان گذاشته اند ولی احساس می کنند که طرف مقابل از این مورد ناراحت شده است، سعی کنند از روش گوش کردن فعال به نحو مطلوب بهره ببرند؛ به این معنی که هم همسر خود را درک کنند و هم خواسته خود را به بهترین نحو ممکن با همسرشان در میان بگذارند. زن و شوهرهای جوان باید بدانند که این روش در آینده زندگی مشترک نیز بسیار به دردشان خواهد خورد. گوش کردن فعال چند مرحله دارد:

1 -درک احساسات: یعنی این که اول از همه، دلایل ناراحتی همسرتان را به خوبی متوجه شوید.

2 -انتقال احساسات: یعنی این که همیشه با همسرتان احساس همدردی کنید و از هیچ تلاشی برای برگرداندن آرامش به همسر خود دریغ نکنید.

3 -توجه به علت ناراحتی: به معنای این که علت دلخوری و ناراحتی همسرتان را درباره مسائل مختلف جویا شوید.

4 - بیان صریح نظرات: شما باید نظرات و خواسته های خودتان را در کمال شفافیت با همسرتان در میان بگذارید و درباره آن ها با یکدیگر تبادل نظر هم داشته باشید و نظر یکدیگر را جویا شوید.

البته فراموش نکنید که تمام مراحل مذکور فقط با تمرین و صبر حاصل می شود ضمن این که منتظر نباشید تا فقط فرد مقابل دست به اجرای آن‌ها بزند و خودتان برای انجام آن ها پیش قدم شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha