سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 145164

یک متخصص تغذیه با توجه به نقش رژیم غذایی در کاهش درد قاعدگی در زنان، گفت: مصرف غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه، حبوبات، اسید‌های چرب امگا 3 و برخی از مکمل‌ها می‌تواند موجب کاهش درد دوران قاعدگی در زنان شود.

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه با توجه به نقش رژیم غذایی در کاهش درد قاعدگی در زنان، گفت: مصرف غلات سبوس‌دار، سبزیجات، میوه، حبوبات، اسید‌های چرب امگا 3 و برخی از مکمل‌ها می‌تواند موجب کاهش درد دوران قاعدگی در زنان شود. 

دکتر خدیجه رحمانی در گفت‌و‌گو با آنا، گفت: شدت و نوع دردهای دوران قاعدگی در زنان بر اساس وضعیت هورمونی، نوع رژیم غذایی و سبک زندگی متفاوت است که این افراد می‌توانند با رعایت نوع تغذیه و سبک زندگی در کاهش درد خود موثر باشند.
این متخصص تغذیه افزود: عدم تعادل هورمونی باعث تجمع آب (احتباس) در بدن و متورم شدن آن می‌شود که در این هنگام خانم‌ها احساس می‌کنند دچار اضافه وزن شده‌اند که باید گفت این افزایش وزن که در حدود یک کیلوگرم است، کاملا طبیعی بوده و بعد از اتمام دوره قاعدگی برطرف می‌شود.
وی با توجه به یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش درد دوران قاعدگی در زنان، گفت: به این افراد توصیه می‌شود از غلات به صورت کامل استفاده کنند یعنی در هنگام تهیه نان حتما توجه داشته باشند فقط نان‌های سبوس‌دار را استفاده کنند و از مصرف نان، کیک و سایر فرآورده‌هایی که از آرد سفید تهیه شده خودداری کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه یادآور شد: مصرف انواع حبوبات موجب تعادل هورمونی در زنان می‌شود بنابراین تاکید می‌شود حتما حبوبات را مورد استفاده قرار دهند و برای جلوگیری از بروز نفخ حبوبات را 1 تا 2 روز قبل از مصرف در ظرف پر از آب نگهداری کنند و چند بار آن را شست‌و‌شو دهند.
رحمانی با بیان اینکه مصرف انواع سبزیجات مانند کلم و کاهو برای زنان بسیار مفید است، گفت: به زنان توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز نفخ این سبزیجات را به صورت بخار پز و به همراه غذا مصرف کنند.
وی افزود: مصرف میوه نیز یکی از راه‌های تقویت کننده سیستم ایمنی در زنان است که توصیه می‌شود بیشتر میوه‌های ارگانیک را مورد استفاده قرار دهند.
این متخصص تغذیه با توجه به نقش مصرف اسید‌های چرب امگا 3 در افزایش مقاومت زنان در برابر درد‌های دوران قاعدگی، گفت: زنان باید هفته‌ای 2 مرتبه گوشت غذایی خود را از ماهی تهیه کنند و در صورت بی‌میلی نسبت به مصرف ماهی حتما روزانه یک عدد قرص روغن ماهی را استفاده کنند.
به گفته وی، مصرف ماست موجب کاهش تهوع و استفراغ در دوران قاعدگی می‌شود.
رحمانی در ادامه گفت: زنان باید چند روز قبل از قاعدگی از مصرف نمک، کافئین، نوشابه، تنقلات و ...خودداری کنند و این رژیم را تا 2 هفته پس از اتمام قاعدگی حفظ کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: انجام ورزش‌های کششی، مدیتیشن، ماساژ درمانی و حمام آب گرم می‌‌تواند در کاهش دردهای پیش از قاعدگی کمک کننده باشد.
وی اضافه کرد: زنان باید تحت نظر کارشناس تغذیه از مکمل‌های کلسیم، منیزیم، ویتامین ب کمپلکس، E و ... استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha