رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر کوتاهی وزارت بهداشت در اجرای قوانین مصوب مجلس برای پرستاران تأکید داشتند.

انتقاد نمایندگان مجلس از اجرا نشدن قانون تعرفه خدمات پرستاری

سلامت نیوز: رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر کوتاهی وزارت بهداشت در اجرای قوانین مصوب مجلس برای پرستاران تأکید داشتند. 

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، سید یعقوب جعفری با اشاره به نشست اخیر سازمان نظام پرستاری و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در این جلسه ضمن قدردانی از مجلس در خصوص تصویب قانون سازمان نظام پرستاری، قانون ارتقای بهره وری و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و سایر قوانین حوزه پرستاری با رأی بالای مجلس در ادوار مختلف از عدم نظارت مجلس بر مصوبات خود از جمله قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که به رغم گذشت ۸ سال هنوز اجرایی نشده است، انتقاد شد.
وی افزود: همچنین گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط سازمان نظام پرستاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از قبیل اصلاح شرح وظایف پرستاران، تهیه و چاپ استانداردها و چک لیست ۵۲۵ خدمت پرستاری و تعیین K پرستاری ارائه شد.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: در این نشست در خصوص تعامل مجدد نظام پرستاری با وزارت بهداشت و کاهش ۵۲۵ خدمت پرستاری به ۲۵۰ مورد به منظور گنجاندن در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت توضیحاتی داده شد و اعلام شد که به رغم قول مساعد وزیر بهداشت در تاریخ ۹ آذر ۹۳ مبنی بر تحقق این مهم اما تا کنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
وی افزود: همچنین تأکید شد که شورای عالی نظام پرستاری با پرداخت موقت طرح مبتنی بر عملکرد تا زمان اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری علی رغم وجود مشکلات فراوان طرح مبتنی بر عملکرد موافقت کرد و در غیر این صورت به هیچ عنوان موافق اجرای این طرح نبود و چنانچه وزارت بهداشت بهانه عدم تصویب بودجه برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری را پس از سالها اعلام می کند و اراده ای برای اجرای آن وجود ندارد خواستار لغو تعرفه ها و کارانه ها برای همه  گروه های پزشکی هستیم.
جعفری بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری را صرفاً بحثی مادی ندانست و گفت: در این نشست به صراحت عنوان شد که بعد اصلی اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری ارائه خدمت طبق استانداردها و با کیفیت است.
وی اظهار داشت: مسئولان سازمان نظام پرستاری در این نشست خطاب به اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گنجاندن خدمات پرستاری در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت با همین اعتبار کارانه پرداختی فعلی به پرستاران و اعتبار ۱۹۰ خدمت مشترک شدند.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری درخواست رسیدگی به وضعیت معیشتی پرستاران را از دیگر مسائل مطروحه در این نشست مشترک عنوان کرد و گفت: در همین راستا درخواست کردیم که مقایسه ای بین ایران با سایر کشورهای آمریکایی، اروپایی و حتی منطقه انجام شود تا مشخص شود که سطح معیشتی پرستاران به نسبت سایر کشورها در چه سطحی بوده و بسیار پایین است.
وی ادامه داد: همچین بر رفع کمبود پرستار علی رغم اقدامات انجام شده به دلیل افزایش بیش از حد کار پرستاران پس از اجرای طرح تحول سلامت تأکید شد و پیشنهاد گنجاندن جذب ۶هزار پرستار در برنامه ششم کشور همچون برنامه پنجم توسعه موضوعی بود که در این جلسه عنوان شد.
جعفری تصریح کرد: همچنین بر ضرورت تعیین تکلیف بخش سلامت به عنوان بخشی حاکمیتی و حذف جذب نیرو به صورت های شرکتی و امثالهم تأکید شد
وی با اشاره به ارائه پیشنهاد طرح اصلاح نظام پرداخت در سیستم سلامت و حذف کارانه برای همه گروه های پزشکی به دلیل عدم رعایت عدالت در پرداخت ها گفت: اعلام شد که جامعه پرستاری هیچگاه خواستار تقابل با وزارت بهداشت و پزشکان نبوده و نیست و آنچه مد نظر است عدالت محوری است.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: همچنین بر ضرورت اصلاح قانون سازمان نظام پرستاری برای فعالیت بیشتر و تصویب قانون جامع برای پرستاران در همه حیطه ها مثل ساعت کار، دریافتی و سایر موارد مانند سایر کشورها تأکید شد.
وی با اشاره به توضیحات مسئولان وزارت بهداشت که در جلسه مذکور حاضر بودند، گفت: ارسال ۵ بخشنامه برای رفع  کمبود پرستار و ارسال ۳ بخشنامه برای به روز رسانی پرداخت علی الحساب و پرداخت عملکردی از جمله مواردی بود که از سوی مسئولان وزارت بهداشت عنوان شد.
وی افزود: مسئولان وزارت بهداشت همچنین بر مشکل جدی کمبود پرستار تأکید داشتند به طوری که در حال حاضر نسبت پرستار به تخت یک به یک است در حالی که براساس پائین ترین استانداردهای جهانی  این نسبت باید ۲ به یک باشد.

برنامه های جدید وزارت بهداشت برای افزایش کادر پرستاری

جعفری ادامه داد: همچنین مسئولان وزارت بهداشت بر عدم تناسب تربیت نیروی پرستاری نسبت به نیاز کشور اذعان داشته و اعلام کردند که امسال این  میزان به دو برابر افزایش می یابد و همچنین از تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر تربیت نیروهای حد واسط بهیار یکساله به تعداد ۱۰ هزار نفر که بزودی اعلام می شود، خبر دادند.
وی افزود: نمایندگان حاضر از سوی وزارت بهداشت بر پرداخت کارانه به همه پرستاران با هر نوع رابطه خدمتی از جمله شرکتی و نیروهای قراردادی تأکید داشتند و بر ضرورت اعتبار برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری اشاره داشتند.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری خاطر نشان کرد: همچنین مسئولان وزارت بهداشت اعلام داشتند که نسبت متوسط پرداخت پرستار به متخصص ۱ به ۵.۴ است.
وی افزود: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نیز بر عدم ایجاد شرایط تقابل پزشک با پرستار و بالعکس تأکید داشتند، ضمن اینکه بر سخت و زیان آور بودن شغل پرستاری باور داشته و آمادگی خود برای حمایت از طرح اصلاح نظام پرداخت در سیستم سلامت برای همه گروه های پزشکی و برقراری عدالت در پرداخت ها را اعلام داشتند.
وی اظهار داشت: نمایندگان مجلس معتقد بودند که اگر اساس نظام پرداخت اصلاح می شد بهتر بود و اساس کارانه صحیح نبوده و اگر قرار است کارانه تعلق نگیرد نباید به هیچ گروهی اختصاص یابد.
جعفری بر تأکید نمایندگان حاضر در نشست بر ضرورت تعیین تکلیف و ساماندهی خدمات خارج از سیستم و رعایت استانداردها در آن اشاره  کرد و گفت: ضرورت سپردن برخی خدمات مانند اکو، بخیه و امثالهم به پرستاران همانند سایر کشورها به منظور کاهش هزینه ها با این واگذاری، ضرورت قیمت گذاری خدمات پرستاران که درآمد بیمارستان را کاهش داده است و ضرورت چاپ کتاب دومی در ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت تحت عنوان کتاب سرپایی از دیگر مسائلی بود که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر آن تأکید داشتند.
وی افزود: همچنین در این جلسه نمایندگان بر کوتاهی وزارت بهداشت در اجرای قوانین تصویبی مجلس برای پرستاران تأکید کردند و گفتند که متأسفانه پرستاران مواردی را که توانستند به دست بیاورند همیشه با زور، خواهش، تمنا و بعضاً همراه با تحقیر بوده است.
رئیس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به ارائه گزارشی از عملکرد ۱۲ ساله سازمان نظام پرستاری در نشست مشترک مسئولان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآور شد: این جلسه مشترک مصوبه خاصی نداشته است و بیشتر ارائه نظرات و قول حمایت و پیگیری بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha