رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: با توجه به نرخ بالای شیوع سرطان در کشور، باید سمن های بیشتری در حوزه سلامت در خصوص پیشگیری ایجاد شوند و این سمن ها فقط به عنوان سیستم ارجاع عمل نکنند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: با توجه به نرخ بالای شیوع سرطان در کشور، باید سمن های بیشتری در حوزه سلامت در خصوص پیشگیری ایجاد شوند و این سمن ها فقط به عنوان سیستم ارجاع عمل نکنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، رئیس کانون حمایت از بیماران صعب العلاج در دیدار با رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، در خصوص توسعه همکاری ها و تعامل بیشتر برای ارائه خدمات به بیماران سرطانی و خانواده های آنها گفتگو کرد.
فرح ناز رافع رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر در این دیدار با اشاره به اهداف، ماموریت ها و چشم انداز این سازمان، گفت: عمده تمرکز برنامه های این سازمان، به تازگی بر محور آموزش‌های پیشگیرانه و خود مراقبتی طراحی شده و از سوی دیگر این سازمان با توجه به اسناد بالا دستی بویژه استراتژی ۲۰۲۰ ، اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی و وظیفه حاکمیتی که اشاره های مکرری به تامین سلامت انسان ها دارد، در زمینه آموزش همگانی و حوزه سلامت فعالیت دارد.
وی در ادامه به ایجاد دبیرخانه های تخصصی برای پیشگیری، کنترل و مراقبت از بهبودیافتگان از بیماری های صعب العلاج در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تا کنون ۴۰۰ مربی داوطلب در قالب طرح منادیان سلامت برای شیوه شناسایی این گونه بیماری‌ها، تعامل با این بیماران و خانواده های شان، ارائه آموزش های لازم و حمایت روحی و روانی از خانواده های این بیماران و خدمات موردنیاز آنان تربیت شده اند تا با فراگیری آن ها پزشکان و پیراپزشکان داوطلب در منطقه و محله شان بتوانند این خدمات را به این بیماران ارائه کنند.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: با توجه به نرخ بالای شیوع سرطان در کشور، باید سمن های بیشتری در حوزه سلامت در خصوص پیشگیری ایجاد شوند و این سمن ها فقط به عنوان سیستم ارجاع عمل نکنند.
رافع با بیان این مطلب که روزانه در این سازمان شاهد مراجعه بیماران نیازمندی برای تامین هزینه های هنگفت دارویی و درمانی هستیم که قادر به پرداخت آن نیستند ، اضافه کرد: اگر نیات و فکر کمک کردن به دیگران سازماندهی شود ، به طور حتم حمایت شایسته ای می توان از بیماران بعمل آورد . از سویی دیگر خانواده چنین بیمارانی نیز متاثر از این موضوع می شوند و حتی گاهی منجر به صدمه زدن و بروز افسردگی در میان آن ها می شود. پس وظیفه همه دستگاه هاست تا در این زمینه خوب کار کنند.

ظرفیت های فراوانی برای افزایش همکاری ها وجود دارد

دکترعبدالرحیم حزینی رئیس هیئت مدیره کانون حمایت از بیماران صعب العلاج نیز در این دیدار بر لزوم گسترش تعامل تاکید کرد و افزود: ظرفیت های فراوان برای توسعه فعالیت های مرتبط با گسترش طب تسکینی و ارائه خدمات به بیماران صعب العلاج با انتقال تجربیات وجود دارد.
وی گفت: تعداد بیماران سرطانی رو به افزایش است اما نباید از معضلات ترسید و ادامه داد: سرطان به عنوان یک معضل اجتماعی تمام زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد.
حزینی، پزشکان و پیراپزشکان داوطلب جمعیت را کسانی دانست که بیش از هر چیز به بعد انسانی توجه بیشتری دارند و توضیح داد: ما باید نگرش بیمار محور را رشد و توسعه دهیم. چون اسم سرطان بحران زا است و جسم و روح و زندگی را دگرگون می کند باید پیراپزشکانی آگاه و آموزش دیدده در زمینه طب تسکینی در کنار پزشکان متخصص درمان حضور داشته باشد تا بتواند خدمات موثری را حتی در منزل و با حداقل هزینه به بیماران ارائه کنند چرا که نبود آگاهی چه بسا در مواردی منجر به صدمات غیر قابل جبرانی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از بیماران در روزهای پایانی عمر خود در کشور وجود دارند که نیازمند توجه و کمک هستند ، افزود: این شاخه از طب بیش تر برای حمایت از چنین بیمارانی است و به تنهایی هم نمی توان این کار را انجام داد بلکه باید یک تیم این کار را هدایت کنند. برای همین هم داوطلبان جمعیت هلال احمر ، ظرفیت مناسبی برای این کار می توانند ایجاد کنند.
دکتر حسین جوانمرد از مسئولان کانون حمایت از بیماران صعب العلاج نیز گفت: بیماران گاهی بعد از انجام درمان دائم درد دارند. این درد با روح آنها آمیخته شده که باید کمک کرد تا از بدنشان دور شود و تاکید کرد: کار طب تسکینی فقط سرویس دادن به بیمار است. یعنی تا آخرین لحظه عمر بیمار یا آخرین لحظه برطرف شدن بیماری دست مریض را می گیریم تا زمین گیر نشود.
وی توضیح داد: پزشکان و پیراپزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر با توجه به علمی که دارند ، می توانند بیمار را در هر مقطعی که هست برای ادامه درمان، امید به زندگی و برطرف کردن مشکلات متقاعد کنند و تمام تلاش شان را بکنند تا حتی اگر درمان های دارویی بی فایده بود، کوتاهی در حق بیماری نشده باشد.
جوانمرد افزود: این کمک های داوطلبانه فقط این نیست که عوارض جسمی یا روحی را کاهش دهند بلکه می تواند در هزینه های بیمارهم دخالت کند و با مشاوره های تخصصی و تامین امکانات و تجهیرات پزشکی مورد نیاز و حتی تامین هزینه دارویی و درمانی از سوی خیرین و نیکوکاران ، می توانند زمان بستری شدن بیماران در بیمارستان ها را به حداقل رسانده و این خدمات را با کمترین هزینه در خانه خود بیمار ارائه کنند.
رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر نیز در پایان در این دیدار ابراز امیدواری کرد: حجم تبادل آموزش ها ،ایده های خیرین و داوطلبان و همکاری‌های این دو مجموعه به سطحی برسد که متناسب با ظرفیت‌های شان باشد و آمادگی ده هزار پزشک و پیراپزشک داوطلب جمعیت هلال احمر در سراسر کشور را برای مشارکت و همکاری در این زمینه اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha