وی افزود: گاهی اوقات می بینیم بخشی از دستگاه هایی که خودشان متولی سلامت هستند، در جهت ایجاد بیماری گام برمی دارند؛ یعنی دستگاهی که باید از افراد بیمار حمایت مالی کند خودش کارخانه دخانیات یا فولاد دارد و در جهت تولید بیماری اقدام می کند.

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر در بعضی موارد جرائم متخلفان حوزه غذا 5 هزار یا 10 هزار تومان است که این بیشتر شبیه شوخی است تا اعمال مجازات.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آریا ،دکتر هاشمی در حاشیه اجلاس بین المللی شاخص های اجتماعی سلامت، در جمع خبرنگاران درباره وضع این شاخص ها در ایران گفت: واقعیت این است که شاخص های اجتماعی سلامت در کشور ما خوب نیست؛ علتش هم این است که همکاری‌های بین بخشی در طول این سال‌ها مناسب نبوده و قوانینی هم که وضع شده است، دقیق نیست و در بعضی از زمینه ها قانون وجود ندارد.

وی افزود: گاهی اوقات می بینیم بخشی از دستگاه هایی که خودشان متولی سلامت هستند، در جهت ایجاد بیماری گام برمی دارند؛ یعنی دستگاهی که باید از افراد بیمار حمایت مالی کند خودش کارخانه دخانیات یا فولاد دارد و در جهت تولید بیماری اقدام می کند.

هاشمی گفت: در موضوع غذا که  خیلی مهم است ، در بحث سلامت روان و ایمنی جاده ها به علت اینکه ما خیلی کار تیمی را یاد نگرفته ایم یا به آن اهمیت نمی دهیم و از همه اینها مهم‌تر سلامت در همه سیاست های‌مان دیده نمی شود؛ نباید ادعا کنیم که شاخص های اجتماعی سلامت در کشور وضع خوبی دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به وضع شاخص های اجتماعی سلامت در دیگر نقاط دنیا گفت: در بعضی کشورها وضع مشابه کشور ماست، در بعضی کشورها وضع بدتر است و در بعضی کشورها هم وضع بسیار خوب است؛ چون  قوانین سفت و سخت در کنار دستگاه های نظارتی قوی وجود دارد و در همه طرح های ملی و بزرگ‌شان پیوسته سلامت نقش‌ آفرین است.

هاشمی افزود: البته در این دولت جلسات خوب بین بخشی گذاشته شده است و هماهنگی خوبی در نوشتن تفاهم نامه و امضای آن بین دستگاه ها وجود دارد  که امیدواریم در اجرای آن هم همین همکاری‌ها دیده شود.

وی با بیان اینکه در موضوع غذا هم وضع  به گونه ای است که هر از گاهی یا شایعه یا واقعیت می تواند باعث آزار مردم شود، گفت: ما دستگاه های نظارتی خوبی برای موضوع غذا نداریم و در عین حال عملکرد مناسبی هم از آنها شاهد نیستیم.

هاشمی جریمه های سنگین تر را در حوزه تخلفات مربوط به غذا خواستار شد و افزود: حتما باید در مجلس قوانینی گذارده شود که اگر کسی تخلف کرد متناسب با تخلفش با او برخورد شود.

وزیر بهداشت در عین حال بر ضرورت پیشگیری از بروز تخلف در حوزه غذا تاکید کرد و گفت: مثلا شورای‌عالی امنیت ملی، قوانینی  وضع کند که هر کس، رسانه و هر مجموعه ای مجاز به اظهارنظر نباشد.هاشمی افزود: فرض کنید موضوع آب با یک شایعه می شود یک شهر را به هم ریخت و موضوع غذا هم این گونه است.

وی با بیان اینکه بخشی از این موارد شایعه است و بخشی هم واقعیت و ما به آن بخش واقعیت توجه داریم، گفت: تصورمان این است که اگر همه حمایت کنند و درعین حال قوانین بازدارنده ای وجود داشته باشد، هم وزارت بهداشت، هم سازمان استاندارد و هم وزارت جهاد کشاورزی می توانند مشکلاتی را که در حوزه غذا وجود دارد، سامان دهند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع واردات گوشت بوفالو واقعیت دارد؟ گفت: من اطلاع دقیقی ندارم، شنیده ام؛ سازمان دامپزشکی باید اظهار نظر کند، چون موضوع گوشت مربوط به این سازمان است.

دکتر هاشمی همچنین درباره تحقیق درخصوص شاخص های اجتماعی سلامت گفت: از شهرداری تهران باید تشکر کنم که این مطالعات را در دو مرحله انجام داد و اقدامات بسیار خوبی را شروع کرده است و امیدواریم ادامه داشته باشد و به بقیه کلان‌شهرهای ایران هم تسری پیدا کند.

وی افزود: واقعیت این است که سلامت و به خصوص شاخص های اجتماعی آن کمتر به وزارت بهداشت مربوط می شود و بیشتر به سایر دستگاه ها و بخش مالی کشور مربوط است.

وزیربهداشت با بیان اینکه اطلاعات کافی از شاخص های اجتماعی سلامت نداریم و آنچه وجود دارد مربوط به تهران است، گفت: به تازگی کمیته ای با همکاری سایر دستگاه ها و به مسئولیت قائم مقام وزارت بهداشت را مامور کرده ایم درباره شاخص های اجتماعی سلامت تحقیق و برنامه ملی برای آن تدوین کنند که امیدواریم این کمیته مورد حمایت دولت و مجلس هم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قطعا مردم هم از فعالیت کمیته تحقیق درباره شاخص های اجتماعی سلامت استقبال خواهند کرد، افزود: راه طولانی در پیش است و هیچ چاره ای نیست؛ اگر بخواهیم عدالت در سلامت اتفاق بیفتد باید به این شاخص ها توجه و در راه ارتقای آن تلاش کنیم.

هاشمی گفت: مهم‌ترین شاخص اجتماعی سلامت، وضع فقر در جامعه است؛ بنابراین باید زندگی مردم سامان بهتری پیدا کند.

وی افزود: باید همین طور که در اهداف دولت هست اقتصاد کشور رونق پیدا کند و از رکود خارج شود یا سرعت بیشتری بیابد و در عین حال تورم به تدریج همین‌طور که مهار شده است، کاهش پیدا کند.

هاشمی حمایت دولت، مجلس و قوه قضائیه از مطالعات و اجرای سیاست های مربوط به شاخص های اجتماعی سلامت را مهم برشمرد و گفت: امید است این کمیته کارش را به خوبی انجام دهد، اما برای به نتیجه رسیدن اقدامات و مصوباتش، همکاری سایر دستگاه ها را می طلبد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha