سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳

انوشیروان محسنی‌بندپی در حالی حکم ریاست سازمان بهزیستی را به‌عنوان تنها نهاد حمایتی تخصصی از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌توان، از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرد که از سوی او مکلف به زمینه‌سازی تحقق شعار حرکت از بهزیستی دولت‌محور به سمت بهزیستی جامعه‌محور شده است.

سلامت نیوز:انوشیروان محسنی‌بندپی در حالی حکم ریاست سازمان بهزیستی را به‌عنوان تنها نهاد حمایتی تخصصی از اقشار آسیب‌پذیر و کم‌توان، از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرد که از سوی او مکلف به زمینه‌سازی تحقق شعار حرکت از بهزیستی دولت‌محور به سمت بهزیستی جامعه‌محور شده است.

او که پیش از این در سازمان سلامت ایرانیان در کنار علی ربیعی توانست نزدیک به هشت میلیون نفر را تحت پوشش بیمه قرار دهد، اینک به سازمان بهزیستی فرستاده شده است که با تغییر مدیریت و فکر جدید، منابع بیشتری را برای سازمان بهزیستی جذب کند، تا به گفته وزیر شاهد تحولات گسترده در برنامه‌های حمایتی و توانمند‌سازی بهزیستی باشیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،ربیعی در مراسم معارفه رئیس جدید بهزیستی، با اشاره به اینکه محرومیت و کم‌برخورداری همواره در ذات هر نظامی وجود دارد، یادآور شد که نباید اجازه دهیم صدای محرومیت در جامعه خاموش شود. او با بیان اینکه بهزیستی نماینده صداهای خاموش است، خطاب به محسنی‌بندپی گفت: «ما حق نداریم موفق نشویم.»


 ایجاد و رواج نشاط اجتماعی و نیاز به خیرخواهی اجتماعی موضوع دیگری بود که وزیر رفاه به ‌آن اشاره کرد: «می‌توان گفتمانی را در جهت ایجاد نشاط اجتماعی آغاز کرد.»

 واقعیت افزایش آسیب‌های اجتماعی
انوشیروان محسنی‌بندپی نیز در مراسم معارفه خود با اشاره به سیاست‌های رفاهی دولت تدبیر و امید در جهت افزایش میزان شاخص‌های رفاهی از جمله بیمه سلامت همگانی، این سیاست‌ها را برای جلب اعتماد عمومی موثر دانست. با این حال، او خود و دولت را در مسیر ایجاد سلامت و شاخص رفاه اجتماعی در ابتدای مسیر می‌داند.
به گفته او، نگاه به واقعیت‌های جامعه نشان می‌دهد که ما با افزایش آسیب‌های اجتماعی، گسترش معلولیت‌ها، افزایش جرائم، کاهش اعتماد اجتماعی، پایین‌بودن شاخص نشاط اجتماعی و افزایش مشکلات درمانی مواجهیم که در 30 درصد مواقع نیاز به مداخلات از طرف یک سازمان حمایتی احساس می‌شود. او افزایش اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و افزایش میزان سالمندان جمعیت کشور را از دیگر مشکلات اساسی دانست. به گفته بندپی، هرم سنی جمعیت کشور در سه حیطه باید مورد مداخله سازمان بهزیستی قرار گیرد: حیطه فرد و خانواده، حیطه محیط‌های عمومی جامعه حیطه محیط‌های تجمعی اجتماعی.

 پیشگیری در حوزه کودکان و نوجوانان
محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با فرهیختگان درباره اولویت‌های خود پس از تصدی ریاست سازمان بهزیستی گفت: «برنامه‌ها به صورت زنجیره‌وار با هم در ارتباط هستند که می‌توان آنها را از حوزه پیشگیری تا حوزه خدمات امدادی، حمایتی و بازتوانی مطرح کرد. اما ما اجازه نداریم به گروه‌ خاصی توجه و گروه‌های دیگر را فراموش کنیم.» محسنی‌بندپی معتقد است: «در حوزه مرگ‌ومیر اطفال پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است، اما در مورد مرگ‌ومیر کودکان در هنگام تولد، کارهای اساسی باید انجام شود که آن هم از طریق ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک، تغذیه و راه‌اندازی ESD قابل پیگیری است.» از طرفی رئیس جدید سازمان بهزیستی معتقد است در گروه سنی نوجوانان و جوانان باید بر بحث پیشگیری متمرکز شد، و حوزه سلامت روان و اعتیاد، اشتغال، معلولان و سالمندان نیازمند برنامه‌های اساسی است که در آینده نزدیک برنامه‌های خود را ارائه خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha