در حالی که روز‌های پایانی سال 93 علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان و افزایش بین 160 تا 600 هزار تومانی حقوق معلمان از مهر ماه امسال خبر داده بود، روز گذشته سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، این مبلغ را بین 160 تا 200 هزار تومان اعلام کرد.

سلامت نیوز:در حالی که روز‌های پایانی سال 93 علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان و افزایش بین 160 تا 600 هزار تومانی حقوق معلمان از مهر ماه امسال خبر داده بود، روز گذشته سیدمحمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، این مبلغ را بین 160 تا 200 هزار تومان اعلام کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،هفته گذشته تجمع معلمان در سراسر کشور در برابر ادارات آموزش و پرورش همه شهرستان‌ها در اعتراض به طرح رتبه‌بندی و میزان حقوق دریافتی، واکنش‌های فراوانی در پی داشت. برخی از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها و البته افکار عمومی بر حقانیت خواسته معلمان تاکید کردند، با این وجود خواسته معلمان همچنان تامین نشد.


گرچه سال گذشته رئیس مرکز آمار ایران رسما اعلام کرد که قصد اعلام شاخص خط فقر را ندارد، به اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصادی خط فقر حداقل در تهران برای یک خانواده پنج نفره دو میلیون و 500 هزار تومان درآمد ماهیانه است. این در حالی است که در حال حاضر در کشور ما معلمان چه در تهران و چه در سایر نقاط کشور، درآمدی بین یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تومان دارند که این مبلغ نصف شاخصی است که از سوی کارشناسان اعلام شده است.
 این در حالی است که آموزش و پرورش با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان وعده افزایش 600 هزار تومانی حقوق را داد اما عملا امکان اجرای آن به شکل وعده داده شده از سوی وزیر آموزش و پرورش وجود ندارد، به‌طوری که رقم اعلام شده دیروز از سوی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آب رفت.


معلمان البته در اعتراضات هفته گذشته خود به رتبه‌بندی معلمان در افزایش حقوق نیز اعتراض داشتند و آن را منشا بروز مشکلات داخلی بین معلمان دانستند، گرچه سیدمحمد بطحایی در صحبت‌های دیروز خود عنوان کرده که معلمان در طرح رتبه‌بندی باید صبوری کنند، رتبه‌بندی که اکنون در ذهن معلمان است و آن را نقد می‌کنند، طرحی نیست که در دستور تصویب قرار دارد. به گفته او همه معلمانی که حداقل شش سال سابقه دارند، شامل طرح رتبه‌بندی خواهند شد و شاخص‌هایی که در این طرح اعمال می‌شود همان وظایفی است که معلمان در حال انجام آن هستند و این در حالی است که بیش از 90 درصد معلمان، شامل رتبه یک این طرح می‌شوند و حداقل بین یک میلیون و 800 تا دو میلیون ریال به حقوق آنان افزوده می‌شود. گرچه پیگیری‌های روزنامه فرهیختگان برای گفت‌وگو با مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش رای دریافت توضیحات بیشتر نتیجه‌ای در بر نداشت، اما به نظر می‌رسد آنچه که معلمان معترض را آرام می‌کند افزایش 200 هزار تومانی حقوق آنها نباشد.


مهدی بهلولی، آموزگار و از اعضای تشکل صنفی معلمان به می‌گوید: «شاخص GPP در کشورهای مختلف دنیا نشان از اهمیت دادن آن کشور به مقوله آموزش دارد.» او معتقد است هزینه در بخش آموزش و پرورش سرمایه بلندمدت است و از افزایش جرم و جنایت در جامعه می‌کاهد. به گفته بهلولی حقوق معلمان در کشورهای دنیا حدود پنج هزار دلار است که در کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ترکیه به 1500 تا 2000 دلار می‌رسد اما معلمان ایرانی ماهانه کمتر از 350 دلار دریافتی دارند که رقم تاثرآمیزی است.
در حال حاضر در کشورهای فقیر دنیا این شاخص کمتر از یک درصد است و در کشورهای توسعه یافته دنیا بین هفت تا هشت درصد است. اما در کشور ما این شاخص کمتر از 3/1 است که نشان می‌دهد آموزش و پرورش در سیاستگذاری‌های کلان کشور چندان اهمیتی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha