تولید و مصرف مواد روانگردان صنعتی در جهان و كشور ما به شدت افزایش یافته است، گزارش پلیس هم نشان می‌دهد كشفیات این مواد به میزان قابل توجهی بیشتر شده است.

دكتر رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس، افزود:  گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد، كشفیات مواد روانگردان صنعتی و سن‌تتیك، مانند اغلب كشورهای جهان در كشور ما نیز به شدت افزایش یافته است، افزایش كشفیات علامت افزایش مصرف این مواد در كشور است و البته گزارش‌های وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد تولید این مواد و مصرف آنها در كشور افزایش چشمگیری داشته است.
وی گفت: علامتهای دیگری هم هستند كه نشان می‌دهند، افزایش مصرف مواد روانگردان شیمیایی در كشور داشته‌ایم، از جمله افزایش میزان استفاده از پیش نیازهای ساخت این مواد در كشور كه ممكن است از كشورهای دیگر به ایران ترانزیت شود یا به افغانستان و كشورهای مجاور برود.
وی افزود: مواد اولیه دارویی مورد استفاده در روانگردان‌های شیمیایی به شدت از طرف وزارت بهداشت تحت كنترل است، چون ممكن است در ساخت این مواد از جمله اكستازی‌ها و آمفتامین‌ها از داروهای مجاز هم استفاده شود، به همین علت با همكاری ستاد مبارزه با مواد مخدر به شدت برای كنترل پیش نیازهای ساخت این مواد فعال شده‌ایم و سختگیری‌ها به مراتب افزایش یافته است.
دیناروند گفت: گمرگات نیز در این زمینه فعال شده و آگاه شده‌اند، وزارت بهداشت نیز تولید مواد دارویی مورد استفاده در ساخت روانگردان‌های شیمیایی را به شدت كنترل می‌كند، توزیع این داروها محدود شده است، یك نمونه آن حذف داروی سودوافدرین از فهرست دارویی كشور است كه تولید، عرضه و توزیع این دارو ممنوع شده است.
وی افزود: ممكن است هنوز برخی داروخانه‌ها از قدیم این دارو را داشته باشند اما بعد از اتمام آن دیگر داروی سودوافدرین در داروخانه‌ها نخواهد بود.
معاون غذا و دارو گفت: حدف این دارو به علت سوء استفاده از آن در ساخت مواد شیمیایی روانگردان در داخل و حتی در كشورهای همسایه و برگشت آن به كشور بود، زیرا مطمئن هستیم لابراتورهای تولید این مواد در كشورهای همسایه فعالند و البته ساخت این مواد در داخل كشور هم كار سختی نیست.
دكتر دیناروند گفت: ‌از داروی سودو افدرین برای ساخت مواد روانگردان گروه آمفتامین‌ها استفاده می‌شود، حتی ممكن است از داروهای تركیبی كه سودوافدرین در آنها وجود دارد نیز این سوء استفاده بشود به همین علت درصددیم تا داروهای تركیبی آن را نیز با داروهای دیگر جایگزین كنیم تا به طور كلی تركیب دارویی سودو افدرین در كشور حذف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha