سازمان محیط‌زیست فقط نهادی قدرتمند است كه می‌تواند برای حفاظت از منابع طبیعی و ثروت خدادادی و زندگی سالم مردمان سرزمین، سیاستگذاری كند و برنامه‌ داشته باشد. اما تا زمانی كه اهمیت محیط‌زیست برای تك تك ایرانی‌ها مشخص نشده، همه این برنامه‌ها و سیاست‌ها نیز نمی‌توانند برای رسیدن به سرزمینی پاك كافی باشند.

زمین پاك حق همه ما است، در پاكی آن سهیم باشیم

سلامت نیوز:سازمان محیط‌زیست فقط نهادی قدرتمند است كه می‌تواند برای حفاظت از منابع طبیعی و ثروت خدادادی و زندگی سالم مردمان سرزمین، سیاستگذاری كند و برنامه‌ داشته باشد. اما تا زمانی كه اهمیت محیط‌زیست برای تك تك ایرانی‌ها مشخص نشده، همه این برنامه‌ها و سیاست‌ها نیز نمی‌توانند برای رسیدن به سرزمینی پاك كافی باشند.

به گزارش سلامت نیوز،معصومه ابتكار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در روزنامه اعتماد نوشت: سازمان محیط زیست، تنها متولی حمایت از محیط زیست ایران نیست؛ نمی‌تواند هم باشد. اصل ٥٠ قانون اساسی نیز بر این امر تصریح دارد.

تدابیر، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌های اجرایی، در نهایت نمی‌تواند تنها متولی نگهداری از سرزمینی باشد كه تك‌تك آدم‌های آن با رفتارها و الگوهای زندگی سالم و مراقبت از محیط پیرامون، آشنا نیستند. در بحث كلی، سازمان محیط‌زیست فقط نهادی قدرتمند است كه می‌تواند برای حفاظت از منابع طبیعی و ثروت خدادادی و زندگی سالم مردمان سرزمین، سیاستگذاری كند و برنامه‌ داشته باشد. اما تا زمانی كه اهمیت محیط‌زیست برای تك تك ایرانی‌ها مشخص نشده، همه این برنامه‌ها و سیاست‌ها نیز نمی‌توانند برای رسیدن به سرزمینی پاك كافی باشند.

همه ما، فارغ از هرنوع مسوولیت و جایگاهی، موظف به حفظ محیط‌زیست هستیم. همه ما، فارغ از آن نقشی كه در جامعه داریم و قبل از هر تعریف اجتماعی، انسان‌هایی هستیم مسوول به سرزمین خود. چالش‌های اجتماعی و شرایط زندگی، چه خوب و چه بد، نمی‌تواند ما را از نقش بزرگ خود در حفظ آنچه ثروت خدادادای و مایه آرامش و امنیت است، دور كند. امروزِ ما و آینده فرزندان‌مان، در گرو این مسوولیت‌پذیری بزرگ است. حفظ زمین و پاك نگه‌داشتن محیط‌زیست، نه قانونی است كه با آمدن مدیری تغییر كند و نه وظیفه‌ای است كه با رفتن مدیری از یاد برود. آنچه مسلم است، سلامت و پاكی است و نگرانی و دلسوزی برای زندگی نسل‌های آینده كه باید به اندازه ما، از جنگل، دریا، كوه و... استفاده كنند و هوایی پاك و سالم داشته باشند. برای همین است كه فرهنگ‌سازی درباره حفظ محیط‌زیست و جلب مشاركت مردم پیش از هر برنامه‌ای مد نظر سازمان قرار گرفته است؛ فرهنگ‌سازی برای شهروندان و ساكنان سرزمینی كه باید بدانند برای حفظ آن، به اندازه هم مسوول هستند و از همین حالا باید نگران آینده و محیط اطراف خود باشند. در آستانه روز زمین پاك و برای همین فرهنگ‌سازی، از تمام آنهایی كه به زندگی سالم و طبیعی اهمیت می‌دهند و دوستدار محیط‌زیست هستند، درخواست داریم تا به رویكردهای جدید در روش و شیوه زندگی خود بیندیشند.


به عنوان نمونه كافی است كمی به زباله‌ای كه در طول روز تولید و سربار محیط زیست می‌كنیم، فكر كنیم، تا از اهالی این رویكرد و موجی تازه برای ساختن سرزمینی پاك و بهتر باشیم. كافی است كه بخواهیم نقشی در آلودگی كمتر زمین داشته باشیم. اگر در واحد خدماتی، تولیدی و صنعتی فعالیت داریم، برای كاهش و مدیریت صحیح پسماندها اقدام كنیم یا به‌طور فردی به خود قول دهیم روزانه مقدار معینی هر چند كم، كمتر زباله و پسماند تولید كنیم. اگر قصدی برای تغییر داریم می‌توانیم از همین جا شروع كنیم. زمین پاك حق تك تك مردمان این سرزمین است و البته رفتار فردی هر یك از ما تاثیر بسیار در تحقق این حق دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha