چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 145267

مدیر واحد سلامت غذا در سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: سلامت غذایی می‌تواند قربانی فقدان هماهنگی صحیح و مناسب شود.

سلامت نیوزمدیر واحد سلامت غذا در سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت: سلامت غذایی می‌تواند قربانی فقدان هماهنگی صحیح و مناسب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر «کازوآکی میاگیشیما» گفت: در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد مجموعه بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده موجود نیست و این کمبود اطلاعات، بسیاری از دولت‌ها را در مورد سرمایه‌گذاری به منظور پیشگیری از بیماری‌های ناشی از مصرف موادغذایی ناسالم مردد ساخته‌ است. در صورتی که بتوانیم میزان اطلاعات را تعیین کنیم، قادر خواهیم بود تا از این اطلاعات استفاده کرده، معیار بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم و روش‌های مقابله با آن را تعیین نماییم اما در حال حاضر این اطلاعات به اندازه کافی متقاعد کننده نیستند.
وی افزود: یکی از چالش‌های مهم امروز، عدم توجه به سلامت غذاست و در برخی از کشورها نه یک وزارتخانه بلکه چندین سازمان و وزارتخانه به بحث سلامت غذا می‌پردازند. در شرق اروپا و آسیای مرکزی اغلب پنج تا 10 وزارتخانه مسوول رسیدگی به بحث سلامت مواد غذایی هستند که شامل تولید اولیه محصول و صنعت مواد غذایی می‌شود اما این بخش‌ها فاقد ارتباطات ضروری در سطح مطلوب با یکدیگر هستند.
سازمان جهانی بهداشت به مناسب روز جهانی سلامت اعلام کرد: امسال فرصتی است تا اهمیت نقش سلامت غذایی برای تمامی افرادی که در فرآیند تولید موادغذایی مشارکت دارند، مورد توجه قرار گیرد تا میزان همکاری‌ها در زمینه سلامت مواد غذایی تقویت شود، از بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم پیشگیری به عمل آید و این بیماری‌ها با کارآیی بیشتری تشخیص داده شده و به شیوه‌ای موثر با آنها مقابله شود.
دکتر میاگیشیما افزود: می‌توان استانداردهای بین‌المللی را برای سلامت غذایی تعیین کرد تا در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه اعمال شوند. همچنین می‌توان مشارکت‌های فنی در این حوزه را در اختیار کشورهایی قرار داد که به کمک احتیاج دارند. قوانین مرتبط با مواد غذایی متفاوت است و در هر کشوری فرق دارد.
به گفته مدیر واحد سلامت غذا در سازمان جهانی بهداشت، این سازمان تنها عامل تعیین‌کننده و بازیگر این امر نیست بلکه سازمان خواروبار و کشاورزی نیز به ظرفیت سازی در کشورها کمک می‌کند.
کارشناسان با بیان اینکه بسیاری از افرادی که به دلیل مصرف مواد غذایی آلوده بیمار می‌شوند، نادیده گرفته می‌شوند، اظهار داشتند: در صورتی که فردی به سرطان مبتلا شود به پزشک مراجعه کرده و بیماری‌اش تشخیص داده می‌شود اما در مسمومیت‌های غذایی فرد تنها چند روز استراحت کرده و به خود درمانی مشغول می‌شود و در موارد بسیاری از این دست، بیماران به پزشک مراجعه نمی‌کنند.
به گزارش پایگاه اینترنتی فودکوآلیتی‌نیوز، دکتر میاگیشیما گفت: سازمان جهانی بهداشت از مردم درخواست کرده تا رویکردی علمی به سلامت غذا داشته باشند. همچنین با انتخاب شعار بهبود سلامت مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب از مردم دنیا خواسته شده تا در مورد آنچه مصرف می‌کنند، بی‌توجه نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha