وزیر بهداشت درباره افزایش قیمت کلیه در بازار خرید و فروش اعضا گفته است: این موضوع را ما هم از رسانه‌ها شنیده‌ایم که البته امری آزاردهنده است.درباره این مبحث باید بگویم که ما اکنون برسر دو راهی قرار داریم؛ اینکه مانع خرید و فروش کلیه شویم که در این میان عده‌ای از بین می‌روند و از طرف دیگر اهدای عضو را ترویج کنیم.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت درباره افزایش قیمت کلیه در بازار خرید و فروش اعضا گفته است: این موضوع را ما هم از رسانه‌ها شنیده‌ایم که البته امری آزاردهنده است.درباره این مبحث باید بگویم که ما اکنون برسر دو راهی قرار داریم؛ اینکه مانع خرید و فروش کلیه شویم که در این میان عده‌ای از بین می‌روند و از طرف دیگر اهدای عضو را ترویج کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی درحالی روز گذشته این اظهارنظر را انجام داده است که بر اساس نرخ جدید قیمت اهدای کلیه در ایران شش میلیون افزایش داشته و از 9 میلیون به 15 میلیون رسیده است. به‌رغم اینکه در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از خرید و فروش اعضای بدن به ویژه کلیه منتشر شده است، مسئولان از تعبیر اهدای عضو سخن می‌گویند و عنوان می‌کنند پولی که افراد در برابر دریافت عضو می‌دهند، نوعی هدیه است.

در ایران 25 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه هستند و این رقم بالا و پایین بودن نرخ اهدای عضو باعث شده است بازار سیاه کلیه و دیگر اعضای بدن راه بیفتد. خریداران و فروشندگان اعضای بدن به نرخ مصوب توجهی ندارند و بررسی‌ها نشان می‌دهد گاه یک کلیه 50 تا 60 میلیون خریداری شده است. امکان فروش کلیه و برخی دیگر از اعضای بدن باعث شده است که برخی از شهروندان برای کسب درآمد مبادرت به این کار کنند. در خیابان فرهنگ حسینی واقع در خیابان ولیعصر تهران چندین اطلاعیه فروش کلیه و دیگر اعضای بدن به در و دیوار چسبانده شده است.

افراد بر اساس نیازی که خود و خریدار به کلیه دارند نرخ آن را تعیین می‌کنند هر چند، کلیه افرادی با گروه‌های خونی خاص قیمت بیشتری دارد. در سال‌های اخیر وزارت بهداشت سعی کرده است با تعیین نرخ برای کلیه تا حدی جلوی بازار سیاه این عضو بدن را بگیرد. این نرخ نسبت به نرخی که فروشندگان آزاد تعیین می‌کنند بسیار پایین است و رشد بیش از 50 درصدی آن در سال جدید بیشتر به این منظور است که افراد کمتر به سراغ خرید و فروش آزاد بروند. این نرخ که 15 میلیون تومان اعلام شده است واکنش‌هایی را به دنبال داشته چنانکه روز گذشته وزیر بهداشت گفته است: این موضوع را ما هم از رسانه‌ها شنیده‌ایم که البته امری آزاردهنده است.

درباره این مبحث باید بگویم که ما اکنون برسر دوراهی قرار داریم؛ اینکه مانع خرید و فروش کلیه شویم که در این میان عده‌ای از بین می‌روند و از طرف دیگر اهدای عضو را ترویج کنیم. قاضی زاده‌هاشمی اظهار کرده است: درحال حاضر حداقل 25 هزار نفر در انتظار پیوند کلیه هستند. آیا می‌توان افرادی را که حاضرند هزینه کرده و جان خودشان را نجات دهند، محروم کرد؟ به نظر می‌رسد در این زمینه همچنان مجبوریم سکوت کنیم، چراکه در غیراینصورت برخی از هموطنان از بین می‌روند. از طرف دیگر از رسانه‌ها تقاضا داریم که درجهت ترویج فرهنگ اهدای عضو تلاش کنند.  به گفته وزیر بهداشت، متاسفانه هستند افرادی که برای گذران زندگی حاضر به فروش برخی از اعضایشان می‌شوند و به همین دلیل است که پدیده خرید و فروش کلیه را شاهد هستیم. این درحالی است که درصورت ترویج فرهنگ اهدای عضو، امکانات لازم برای پیوند سریع بیماران وجود دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha