رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با تاکید بر وجود بیش از 17 هزار هکتار بافت فرسوده پایدار و ناپایدار در پایتخت، گفت: همکاری دولت و شهرداری و همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به طور قطع نوسازی و احیای بافت فرسوده را تسریع خواهد کرد.

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با تاکید بر وجود بیش از 17 هزار هکتار بافت فرسوده پایدار و ناپایدار در پایتخت، گفت: همکاری دولت و شهرداری و همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به طور قطع نوسازی و احیای بافت فرسوده را تسریع خواهد کرد. 

محمد سالاری در گفت وگو با خانه ملت٬ در خصوص وضعیت نوسازی و احیای بافت فرسوده پایتخت، گفت: یکی از مهم‌ترین و جدی ترین مشکلات و تهدیدهای کلانشهرها و به ویژه کلان شهر تهران موضوع بافت های فرسوده‌ای است که متاسفانه به صورت کلان وجود دارد. این تهدید می‌تواند به صورت ملی و حاکمیتی نیز باشد چراکه بافت‌های فرسوده دارای هر سه مولفه ناپایداری٬ریزدانگی و نفوذ ناپذیری است.

وی افزود: با توجه به اینکه تهران دارای گسل های زلزله ای فراوان است٬در صورت برزو زلزله عملا امکان امدادرسانی و نجات برای مسئولان نظام٬شهرداری تهران و سایر سازمانهای مرتبط وجود ندارد و با توجه به وجود تراکم تمامی نهادهای حاکمیتی٬وزارتخانه ها و سایر سازمانهای امنیتی در شهر تهران این موضوع می تواند تهدید امنیتی برای کل کشور باشد ولی متاسفانه با توجه به اینکه وقوع  زلزله تدریجی اتفاق نخواهد افتاد و به یکباره است٬مسئولان  علاوه بر مطرح کردن این موضوعات در جلسات و همایش ها دغدغه جدی ندارند.

این عضو شورای چهارم شهر تهران با اشاره به اینکه اگر دغدغه ای هم در این زمینه وجود داشته باشد٬مسئولان مربوطه تصمیم جدی را تا به حال اتخاذ نکرده اند٬تصریح کرد: امروزه مهم ترین اولویت احیا و نوسازی بافت فرسوده است. شورای شهر وشهرداری تهران در طی سال های گذشته و به ویژه در دوره چهارم اقدامات خوبی را انجام داده است.
 
شهرداری تهران سالانه اقدام به نوسازی حدود 7 درصد از بافت فرسوده کرده است

سالاری با بیان اینکه شورا ی شهر٬شهرداری را مکلف به اجرای برنامه پنج ساله کرده است٬گفت: طبق برنامه پنج ساله شهرداری تهران مکلف است سالانه اقدام به نوسازی 10 درصد از بافت های فرسوده کند. البته این رقم به 10 درصد نرسیده است  در این مدت شهرداری تهران سالانه حدود 7 درصد اقدام به نوسازی بافت فرسوده کرده که بخشی از این آمار را نیز مراجعه خود شهروندان برای احیا بافت های فرسوده شامل می شود.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران ملزم است تا صد در صد عوارض را دریافت نکند که با این اقدام یک گام جلوتر از قانون در حال حرکت است٬افزود: مدیرعامل جدید سازمان نوسازی با رویکرد واقع بینانه بسته های پیشنهادی در این زمینه را به شورا و کمیسیون شهرسازی ارائه کرده است. به عنوان نمونه طبق یکی از بسته ها عوارض متفرقه برای نوسازی بافت فرسوده حذف شود یا به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی سازمان نظام مهندسی اعضای زیرمجموعه خود را ملزم کند که در این محدوده هزینه نظارت اخذ نشود و بسته های تشویقی در سایر اراضی شهر تهران بدهد.
این عضو شورای چهارم شهر تهران مطرح کرد: طرح سازمان نوسازی شهر تهران قابل تقدیر است چراکه بسته های تشویقی را هدفمند کرده است. اما واقعیت آن است که در این طرح با وجود انجام مطالعات آماری و تحلیلی٬برخی از بسته‌های تشویقی شامل املاک بزرگ مقیاس در بافت های فرسوده است که عملا هیچ تاثیری در تشویق آنها بر نوسازی ندارد در صورتی که این بسته ها باید بیشترین تاثیر را در تسریع نوسازی داشته باشد.
 
ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای احیای بافت فرسوده

سالاری با بیان اینکه بسته ها به طور شفاف تحلیل آماری شده اند٬گفت: جلسه مشترکی در شورای شهرداران مناطق 22گانه با حضور معاونت امور مناطق داشته‌ایم و در آن جلسه تمامی این موارد و تاثیرگذاری بسته‌ها بررسی شده است که به زودی و تا هفته آینده به شورای شهر برای تصویب نهایی ابلاغ خواهد شد ولی به هر حال این بسته ها هم نمی توانند معجزه ای برای بافت های فرسوده کنند.
وی با تاکید بر اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی باید در نوسازی بافت فرسوده کمک کنند٬گفت: دکتر آخوندی و دیگر معاونانشان اهتمام جدی اقداماتی در زمینه بافت فرسوده کردند همچنین بانک مرکزی٬سایر بانک‌ها را مجاب کرد که تسهیلاتی با سود بسیار کم برای احیای بافت فرسوده ارائه کند ولی با توجه به اتفاقات در حوزه مسائل اقتصادی اعم از بودجه دولت و کاهش قیمت نفت دیگر امیدی به انجام اقدام خاصی نیست.
این عضو شورای چهارم شهر تهران تصریح کرد: اگر مجموعه نمایندگان مجلس٬دولت و نمایندگان شورای شهر و شهرداری تهران به نقطه ای مشترک در زمینه بافت فرسوده که مهم ترین اولویت در شهر تهران است برسند می توان از طریق مداخله و به میان آوردن سرمایه گذاران بخش خصوصی مشکل را حل کرد. بنده به عنوان رئیس کمیسیون شهرسازی شورا معتقدم اگر رانتی یا تخلفی در حوزه افزایش بارگذاری ساخت و سازها شهر تهران اتفاق بیفتد٬ در مناطق شمالی شهر تهران باید قطع شود و به سمت بافت های فرسوده برود. هرچند در مناطق بافت فرسوده افزایش جمعیت پذیری داریم ولی این وضعیت به سرانجام خواهد رسید.
سالاری با بیان اینکه رفع چند مشکل کلیدی موانع بر سر راه بافت فرسوده را بر خواهد داشت٬افزود: بازگشایی معابر یکی از این اقدامات است بدین معنی که پرداخت مجموعه تسهیلات دولت٬شهرداری و شورای شهر منجر به بازگشایی معابر نفوذناپذیر خواهد شد٬همچنین پروژه های تحریک توسعه در این نواحی باید پیاده سازی شود. در مناطق مرفه اقدامات خوبی برای افزایش محرک توسعه ازجمله فضاهای سبز و بوستان های مختلفی در منطقه 22 و مناطق شمالی٬غربی و شرقی تهران صورت پذیرفته است اما در مناطق مرکزی که بافت‌های فرسوده متراکم نیز وجود دارد متاسفانه پروژه‌هایی چون فضای سبز٬پارک‌ها٬مراکز فرهنگی و تفریحی نتوانستیم ایجاد کنیم که ضرورت دارد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش استفاده شود.
 
وجود 3 هزار و 268 هزارهکتار بافت فرسوده پایدار و حدود 14 هزار هکتار بافت ناپایدار در پایتخت

وی با بیان اینکه برای عملیاتی شدن این موضوعات رانت دولت و شهرداری نیاز است٬گفت: کارگروه های مختلفی در زمینه بافت فرسوده تشکیل شده است اما باید اذعان داشته باشیم که بافت فرسوده نیازمند سرمایه گذاری و بودجه است ضمن اینکه بودجه و سرمایه گذاری هم باید هدفمند شود. هدفمند شدن نیز در بخش بازگشایی معابر و ایجاد پروژه های محرک توسعه باید اتفاق بیفتد.
این عضو شورای چهارم شهر تهران در خصوص آمار بافت های فرسوده پایتخت گفت: 3 هزار و 268 هزارهکتار بافت فرسوده پایدار و حدود 14 هزار هکتار بافت ناپایدار(ریزدانگی و نفوذناپذیری را ندارند و تنها بنا ناپایدار است) در پایتخت شناسایی شده است.
 
وام 50 میلیونی دولت یازدهم برای نوسازی بافت فرسوده هنوز اجرایی نشده

وی یادآور شد: شهرداری تهران معتقد است می تواند بدون مصوبه شورای شهر بسته های تشویقی سازمان نوسازی را ابلاغ کند ولی نظر ما این است که این مباحث به ویژه موضوع عوارض ها باید مصوبه شورا را داشته باشد از همین رو در جلسات آتی مطرح خواهد شد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه دولت نهم و دهم هیچ کمک مالی برای نوسازی بافت فرسوده نکرده است٬گفت: در دولت یازدهم وام 50 میلیونی نوسازی بافت فرسوده تصویب شد ولی متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha