چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 145285

درحالی که سازمان هواشناسی طی روزهای گذشته برای شش استان کشور وقوع پدیده گردوغبار را پیش‌بینی کرده بود؛ روز گذشته استان‌های کردستان، آبادان، آذربایجان‌غربی و شرقی و اردبیل درگیر هوای ناسالم ناشی از گردوغبار بودند. از سوی دیگر هشدار‌های سازمان حاکی از آن است که گردوغبار از امروز وارد تهران شده و غرب کشور از چهارشنبه غبارآلود می‌شود.

سلامت نیوز:درحالی که سازمان هواشناسی طی روزهای گذشته برای شش استان کشور وقوع پدیده گردوغبار را پیش‌بینی کرده بود؛ روز گذشته استان‌های کردستان، آبادان، آذربایجان‌غربی و شرقی و اردبیل درگیر هوای ناسالم ناشی از گردوغبار بودند. از سوی دیگر هشدار‌های سازمان حاکی از آن است که گردوغبار از امروز وارد تهران شده و غرب کشور از چهارشنبه غبارآلود می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،اوایل هفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور از پیش‌بینی وقوع گردوغبار و کاهش کیفیت هوا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان خبر داده بود. احد وظیفه  با اشاره به تشکیل توده‌های گردوخاک درشمال عربستان و عراق در روز سه‌شنبه گفته بود: با انتقال این توده به سمت کشور، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان وقوع گردوغبار و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. ایسنا نوشت؛ مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی استان تهران نیز اظهار کرده بود: آسمان پایتخت برای فردا صاف با حداقل و حداکثر دمای 18 و 28 درجه سانتی‌گراد بالای صفر پیش‌بینی می‌شود. همچنین در روز چهارشنبه آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری خواهد بود.


 شدت گرفتن آلودگی در کردستان و اردبیل
در این زمینه روز گذشته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان گفت: امسال میزان پدیده گردوغبار در کردستان به نسبت سال‌های گذشته شدت می‌گیرد. داود کمانگر به تهیه لیستی از شاخصه‌های آلودگی در کردستان اشاره کرد و ادامه داد: می‌توان با استفاده از این لیست نسبت به کاهش میزان آسیب‌ها در بین قشر آسیب دیده اقدام کرد که این لیست با توجه به وضعیت اشخاص تهیه شده است. ازسوی دیگر بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اردبیل سرعت وزش باد که بین 70 تا 90 کیلومتر بوده اکثر شهرهای شمالی و مرکزی استان اردبیل را تحت‌تاثیر قرار داده و در زندگی عادی مردم اختلالاتی را به وجود آورده است. فارس نوشت؛ وزش این تندباد که همراه با گردوغبار در اطراف شهرها و جاده‌ها بوده به کاهش دید رانندگان منجر شده است. این وضعیت متفاوت جوی که در اوایل بهار سابقه طولانی دارد تا ظهر پنجشنبه در استان ادامه داشته و به تدریج با ورود سامانه بارشی از التهاب تندبادهای شدید کاسته خواهد شد.


 هشدار درمورد هوای ناسالم در آذربایجان و کرمانشاه
رئیس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی نیز با اعلام اینکه گردوغبار استان را فرا گرفته است، گفت: سرعت باد در شهرستان مرند به 74 کیلومتر در ساعت رسیده است. محمد اشجعی روز گذشته سرعت باد در تبریز را در ساعت مخابره این خبر 68 کیلومتر در ساعت اعلام کرد و افزود: احتمال افزایش سرعت باد و همچنین بارش باران و تگرگ وجود دارد. ایرنا نوشت؛ بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، هوای کلانشهر تبریز دروضعیت هشدار و ناسالم قرار دارد. در کرمانشاه هم شرایط مشابهی ناشی از هجوم ریزگردها وجود دارد. مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، گفت: وزش باد شدید و گردوغبار از اواخر امروز مناطق مختلف استان را دربر می‌گیرد. روز گذشته رئیس اداره هواشناسی کرمانشاه اظهار کرد: بر اساس آخرین تحلیل‌ها از نقشه‌های هواشناسی، سامانه‌ای ناپایدار از بعدازظهر امروز تا روز شنبه هفته آینده، جو استان کرمانشاه را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. شاهرخ پارسا افزود: به‌دلیل همراهی این سامانه با وزش باد شدید، در سطح استان و جو منطقه و تشکیل طوفان‌های گردوخاک روی صحرای کشورهای عراق و عربستان پیش‌بینی می‌شود غبار حاصل از این طوفان‌ها در بعضی ساعات از روزهای یادشده، هوای استان را غبارآلود کند. مهر نوشت؛ مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: غبار در ساعات اولیه هر روز و در نواحی غربی استان از نمود بیشتری برخوردار خواهد بود.


 پایتخت از امروز غبارآلود می‌شود
 در پایتخت هم شرایط جوی به‌دلیل نفوذ ریزگردها بر آسمان تهران نامناسب گزارش شده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که از امروز این وضعیت تشدید خواهد شد. رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: با توجه به وزش باد شدید در کشورهای عراق و عربستان، امروز (چهارشنبه) گردوغبار بخش‌های مرکز کشور را فرا گرفته و باعث کاهش دید می‌شود. فریبا گودرزی درباره وضعیت هواشناسی کشور توضیح داد: بر اساس داده‌های هواشناسی، امشب در برخی از نقاط شمال غرب کشور و فردا نیز در ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است. مهرنوشت، گودرزی همچنین از وقوع پدیده گردوغبار در مناطق غربی کشور خبر داد و گفت: امشب و فردا وزش باد شدید در کشورهای عراق و عربستان سبب ایجاد توده بزرگ گردوغبار خواهد شد که به سمت قسمت‌های شمال‌غرب، غرب و جنوب غرب و مرکز حرکت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لرستانی ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    0 0
    لرستان و ایلام که اصلا جزو ایران به حساب نمیان خوزستان هم فقط منحصر به آبادان هست و بس بقیه شهرهاش که یا کامل لر هستن یا اکثریت با جمعیت لر نشین هست هم که هیچی ، بابا عجب مملکت فارسلیزه شده ای داریم !