چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 145289

قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها ضمن تشریح شاخص‌های اصلی عدالت در نظام سلامت بر لزوم مدیریت منابع و هزینه‌های نظام سلامت تاکید کرد.

سلامت نیوزقائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها ضمن تشریح شاخص‌های اصلی عدالت در نظام سلامت بر لزوم مدیریت منابع و هزینه‌های نظام سلامت تاکید کرد.

دکتر سیدحسن امامی‌رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با هفته سلامت در مورد «عدالت در حوزه سلامت»، دو «شاخص بهره‌مندی» و «حفاظت مالی» را از اصول اساسی در زمینه برقراری عدالت در حوزه سلامت دانست و افزود: بهره‌مندی به معنای بهره‌مندی آحاد مردم از خدمات است؛ به این صورت که مردم در هر سطحی از هر فرهنگ، سواد و امکانات مالی در سراسر کشور بتوانند بنا بر نیاز خود از خدمات عادلانه بهره‌مند شوند و حتی اگر مردم نیاز خود را تشخیص ندادند، نظام سلامت موظف است که این خدمات را در اختیار مردم قرار دهد.

امامی رضوی در تشریح دومین شاخص عدالت در سلامت، اظهار کرد: حفاظت مالی به این معناست که بهره‌مندی از خدمات به فرد فشار مالی وارد نکند و هر کس با توجه به توان مالی خود بتواند از خدمات استفاده کرده و به دلیل مشکلات مالی از خدمات سلامت محروم نشود.

وی با بیان اینکه این موضوع به معنای خدمت رایگان نیست، ادامه داد: بلکه به این معناست که سیستم به صورتی آماده باشد که فردی که توان مالی ندارد هم بتواند از خدمات سلامت بهره‌مندی صحیح و کامل را ببرد.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها با اشاره به تشریح نقش بی‌عدالتی در کاهش سطح سلامت جامعه، سه موضوع حفاظت مالی در مقابل هزینه‌های سلامت، سطح سلامت و رضایتمندی مردم و پاسخگویی نظام سلامت به نیازها را از اهداف کلی نظام سلامت عنوان کرد و بی‌عدالتی در هر یک را باعث بروز مشکل دانست.

امامی‌رضوی همچنین گفت: مثلا ممکن است بی‌عدالتی در سطح سلامت منجر به بهره‌مندی افراد توانمند از خدمات شود، این درحالیست که افراد کم توان از کمترین نیاز خود به خدمات سلامت نیز بهره‌مند نمی‌شوند. در پاسخگویی و جلب رضایت نیز بی‌عدالتی منجر به برخورداری افراد دارای رانت‌های ثروت، قدرت و... از خدمات خواهد شد.

اهداف سلامت

تحت لوای عدالتوی با بیان اینکه عدالت در نظام سلامت و در کارکردهای آن مانند یک چتر عمل می‌کند و باید این اهداف را تحت پوشش قرار دهد، گفت: ورودی‌های نظام سلامت مانند نیروی انسانی، منابع مالی، حاکمیت، زیرساخت‌ها و تجهیزات نیز باید به صورت عدالت‌محور باشند.

هدفگذاری وزارت بهداشت روی دو شاخص اصلی عدالت

به گفته امامی‌رضوی هدفگذاری وزارت بهداشت در این دوره بر دو جنبه و شاخص عدالت یعنی بهره‌مندی و حفاظت مالی بوده و اقداماتی نظیر کاهش فرانشیز پرداختی در بیمارستان‌های دولتی، گسترش زیرساخت‌ها مانند تامین نیروی انسانی در مناطق محروم، مقیم کردن پزشکان در بیمارستان‌ها، توسعه کلینیک‌های ویژه، بهبود هتلینگ و وضعیت ساختمانی بیمارستان‌ها و... دراین راستا بوده است.

لزوم مدیریت هزینه‌ها برای برقراری واقعی عدالت

وی در پاسخ به اینکه جای چه موضوعی در برقراری عدالت در سلامت خالیست، با تاکید بر اینکه باید در بحث مدیریت منابع و هزینه‌ها دقت بیشتری داشته باشیم،‌ گفت: در صورتی که میزان فرانشیز را ذیل حفاظت مالی کاهش دهیم، اما منابع و هزینه‌ها را مدیریت نکنیم، ممکن است هزینه‌های ما به نیازمندان واقعی خدمات نرسد. بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha