یک روانپزشک تاكید كرد: تغذیه و خواب کافی قبل از امتحان و خوردن صبحانه از راهکارهای کاهش اضطراب امتحان است.

دکتر امیر رضا چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اضطراب را یک هیجان ناخوشایند دانست و افزود: اضطراب سبب دلشوره و نگرانی مبهم و بدون علت در فرد می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از اضطراب در امتحان یک امر طبیعی بوده که منجر به هوشیاری و آمادگی و همچنین افزایش کارایی و تمرکز و دقت حواس در فرد می‌شود.

دکتر چمنی یادآور شد: در صورتی که شدت و دامنه اضطراب در فرد افزایش یابد عملکرد تحصیلی فرد کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه اضطراب امتحان به صور مختلف تظاهر می‌یابد، گفت: حالت‌های روانی اضطراب شامل دلشوره و نگرانی و بی قراری است که این مهم سبب کاهش تمرکز و فراموشی مطالب در فرد می‌شود.

وی بروز ناراحتی‌های گواراشی، تهوع، دل درد، تنگی نفس، تپش قلب، تکرر ادرار را از علائم جسمانی اضطراب امتحان عنوان کرد و افزود: فردی در زمان امتحان دچار اضطراب می‌شود كه معمولا شب قبل از امتحان اختلال بی خوابی داشته و کابوس‌های مربوط به امتحان را می‌بیند كه این امر در نهایت منجر به کاهش اشتها و بروز رفتارهای تحریکی و عصبی شده و عملکرد تحصیلی فرد کاهش می‌یابد.

این متخصص اعصاب و روان، انتظارات نامناسب خود فرد، والدین و اولیاء مدرسه، عدم تناسب انتظارات والدین و اولیاء مدرسه از توانمندی‌های دانش آموزان، ترس از شکست و ناکامی وهچنین ترس از تمسخر و تهدید و سرزنش والدین، داشتن افکار منفی و ناکارآمد و تفکر غیر منطقی توسط خود فرد را از عوامل ایجاد کننده اضطراب امتحان برشمرد و خاطرنشان كرد: اکثر والدین به دلیل نداشتن اعتماد به نفس، دلشوره و نگرانی داشته که سبب انتقال این اضطراب به فرزندانشان می‌شود. بنابراین واکنش‌های افراطی والدین در مواقع ناکامی دانش‌آموزان در امتحان می‌تواند خاطره ناخوشایندی برای فرد ایجاد کند و در نتیجه سبب شکست و عدم موفقیت تحصیلی در فرد می‌شود.

چمنی در ادامه انتظارات معقول و مناسب والدین و متناسب با استعدادهای فرزندان، برنامه ریزی منظم و مستمرمطالعه همراه با ورزش، استراحت، تفریح و تماشای تلویزیون را از راهکارهای کاهش اضطراب امتحان دانست و توصیه کرد: این امور سبب رفع خستگی و افزایش تمرکز فرد می‌شود.

وی همچنین خواب مناسب و کافی را در شب قبل ازامتحان، جایگزینی افکار مناسب و خوشایند به جای افکار منفی و مخرب را از دیگر راهکارهای کاهش اضطراب امتحان برشمرد.

دکتر چمنی با تاکید بر نقش والدین در کاهش اصطراب امتحان فرزندانشان تصریح کرد: والدین باید فضای حمایت کننده و آرام و بدون تنش برای دانش آموزان ایجاد كرده و همچنین بر روی تلاش و پیشرفت فرزند خود متمرکز شوند.

وی همچنین به ایسنا گفت: توکل و توسل به خداوند اصل مهم برای رسیدن به آرامش در امتحان است.

این روانپزشک در پایان جهت کاهش اضطراب فرد در جلسه امتحان توصیه کرد: حضور به موقع در جلسه آزمون، مرور سوالات، داشتن مدیریت زمان هنگام پاسخ به سوالات و تمرکز روی سوال و نه پیامدهای احتمالی پاسخ و در نهایت داشتن استراحت کوتاه بین سوالات از جمله این موارد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha