می‌گویند گل، اما بخوانید نوعی حشیش که مصرف گونه روغنی آن ١٠٠ تا ١٥٠ برابر حشیش اعتیادآور است. حالا رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام از افزایش مصرف گل (حشیش صنعتی) در میان دختران و زنان کشور ابراز نگرانی کرده است.

افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در میان زنان

سلامت نیوز: می‌گویند گل، اما بخوانید نوعی حشیش که مصرف گونه روغنی آن ١٠٠ تا ١٥٠ برابر حشیش اعتیادآور است. حالا رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام از افزایش مصرف گل (حشیش صنعتی) در میان دختران و زنان کشور ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،سعید صفاتیان در این‌باره می‌گوید: ما در این زمینه آماری نداریم اما گزارش‌های میدانی ما این موضوع را تأیید می‌کند، حتی افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب‌ها که در سابقه مصرفشان به «گل» اشاره می‌کنند، بدون اینکه بدانند مخدر است.
براساس آمارها یک‌میلیون و ٣٢٥ هزار نفر فرد معتاد در کشور شناسایی شده است و اکنون ١٠درصد از معتادان را زنان تشکیل می‌دهند و براساس نظر کارشناسان، آمار زنان مصرف‌کننده موادمخدر و روانگردان‌ها در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است.


طبق آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، که برگرفته از آمارهای پزشکی‌قانونی است، ٢٧٩ زن معتاد درسال ٩٣ جان خود را از دست داده‌اند که این آمار بسیار نگران‌کننده است چرا که نسبت به سال ٩٢ این آمار ٣٣درصد رشد دارد. همچنین در این مدت دو هزار و ٤٦٨ نفر معتاد مرد جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه‌درصد کاهش دارد اما آمار مرگ‌ومیر زنان با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است.چرا میزان مرگ‌ومیر در زنان معتاد نسبت به سال قبل آن افزایش چشمگیری دارد؟ صفاتیان در پاسخ به این پرسش  علت افزایش ٣٣ درصدی مرگ زنان معتاد در یک سال گذشته را اوردوز، مراجعه بیشتر به پزشکی‌‌قانونی، تمایل بیشتر پزشکی‌قانونی در مرگ زنان معتاد برای کالبدشکافی، تغییر الگوی مصرف به سمت مواد صنعتی و افزایش ناخالصی‌ها در مواد مخدر می‌داند. وی مسائلی چون افزایش شمار مراکز و تنوع مواد مخدر، احساس ایمنی بیشتر توزیع‌کنندگان مواد روانگردان در آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، ضعف‌های جسمانی دختران در سنین نوجوانی و گاه نیاز آنها به مصرف بیش‌ازحد را دلایلی بر رشد مرگ‌ومیر زنان بر اثر اعتیاد می‌داند.


دکتر صفاتیان می‌گوید: از آنجا که تعداد مراکز و تنوع مواد روانگردان و مخدر در میان زنان در چندسال گذشته بیشتر شده است، متأسفانه آمار مصرف این مواد و اعتیاد زنان نیز افزایش چشمگیری داشته است. اغلب دختران ١٦ تا ١٧ ساله گرایش زیادی به موادمخدر و روانگردان‌ها دارند و کمتر مشاهده می‌شود یک بانوی ٤٠ ساله به این روانگردان‌ها اعتیاد پیدا کند. دکتر صفاتیان همچنین به توزیع موادمخدر در آرایشگاه‌ها، سالن‌ها و باشگاه‌های ورزشی ویژه بانوان اشاره کرده و می‌گوید: اغلب این مراکز غیرقانونی و غیرمجاز فعالیت دارند اما مکانی برای خرید موادمخدر دختران جوان معتاد شده‌اند. موارد خیلی زیادی ثابت شده که مواد مخدر صنعتی مانند شیشه را با تبلیغ لاغری به زنان و دختران عرضه می‌کنند و این معامله‌ای پرسود میان مافیای مواد مخدر و گردانندگان باشگاه‌ها و آرایشگاه‌های بی‌رونق است که به‌دنبال سود بیشتر هستند.

[quote-left]مشکلات شخصیتی، اضطراب، بیماری‌های جسمی، شکست تحصیلی و عشقی و تحت‌فشاربودن از سوی خانواده یا مسئولیت‌پذیرنبودن خانواده‌ها در قبال فرزندانشان از جمله دلایل گرایش زنان و دختران جوان ما به موادمخدر است. [/quote-left]
وی درباره علل گرایش زنان و دختران به مواد مخدر می‌گوید: مشکلات شخصیتی، اضطراب، بیماری‌های جسمی، شکست تحصیلی و عشقی و تحت‌فشاربودن از سوی خانواده یا مسئولیت‌پذیرنبودن خانواده‌ها در قبال فرزندانشان از جمله دلایل گرایش زنان و دختران جوان ما به موادمخدر است. این مجموعه عوامل باعث می‌شود که میزان مصرف موادمخدر به‌ویژه روانگران‌ها نیز در زنان بیشتر شود.متأسفانه بسیاری از کسانی که این مواد را مصرف می‌کنند، در سنین جوانی هستند و اطلاعات درستی از نوع مواد و مضرات آن ندارند و همین موضوع باعث شده که با مصرف زیاد آن، باعث مرگ خودشان شوند. از سویی دیگر به دلیل شرایط جسمانی زنان، عوارض مواد مخدر روی قلب، ریه، کلیه و... آنها بیشتر است و همچنین این زنان به دلیل اقامت در خانه و مشغول‌بودن به خانه‌داری و بچه‌داری اختلال عملکرد را خیلی سریع منتقل می‌کنند. زنان معتاد در محیط‌های اجتماعی زودتر به سمت فساد و فحشا می‌روند و به‌این‌دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله اچ‌آی‌وی در زنان معتاد بیشتر از مردان معتاد است.


صفاتیان ادامه می‌دهد: اکنون بسیاری از خانواده‌ها نیز ارتباط مرگ‌ومیر فرزند خود با مصرف موادمخدر و روانگردان‌ها را نیز متوجه شده‌اند و درصورت مرگ فرزندشان، موضوع را به پزشکی‌قانونی اطلاع می‌دهند تا مشخص شود که علت مرگ آنها ناشی از مصرف موادمخدر بوده است یا نه. همین موضوع نیز باعث شده تا میزان مرگ‌ومیر در میان دختران و زنان از طریق استفاده بیش‌ازحد موادمخدر نیز بیشتر قابل‌تشخیص باشد.
صفاتیان در ادامه با بیان اینکه البته برخی بانوان تمایل زیادی برای درمان اعتیاد خود دارند، می‌گوید: با توجه به اینکه مراکز خاص ترک اعتیاد ویژه زنان در کشور بیشتر شده است، مراجعه زنان نیز رو به رشد است که این موضوع می‌تواند امیدوارکننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha