یك فوق تخصص ارولوژی اطفال اظهار داشت: مصرف زیاد آب به دلیل این که باعث رقیق شدن ادرار و کاهش غلظت ادرار می‌شود، مهمترین تاثیر را در پیشگیری از سنگ کلیه در کودکان دارد.

دکتر حسن اتوکش عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب گفت: زرد رنگ بودن ادرار نشانگر غلظت بالای آن است که والدین باید توجه داشته باشند. در این صورت مصرف مایعات و به خصوص آب در کودکان را باید افزایش دهند تا از بروز سنگهای کلیوی پیشگیری شود.

دکتر اتوکش اظهار داشت: به طور کلی در کودکان زیر دو سال، به علت رشد سریع کودک، میزان اسید اوریک ادرار بسیار بالا است و به همین علت این دسته از کودکان در مقایسه با بالغین و یا کودکان بالای دو سال، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ‌های کلیوی قرار دارند.

به گفته این متخصص، اگر مصرف مایعات و آب در کودکان در این سن کم باشد باعث به هم چسبیده شدن مواد اسیدی داخل ادرار ‌شده و در نهایت منجر به سنگ کلیه می‌شود.

وی با بیان این که بهترین راه پیشگیری از سنگ کلیه حتی در آنهایی که زمینه ژنتیک ابتلا به سنگ کلیه را دارند مصرف آب است، یاد آور شد: والدین باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که رنگ طبیعی ادرار شفاف، به رنگ آب است و باید مصرف آب آن قدر بالا باشد تا ادرار رنگ طبیعی به خود بگیرد. مصرف آب به خصوص شب‌ها بسیار مهم است. حتی در نیمه شب نیز در دفعاتی باید به کودک آب داده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: بیشتر کودکانی که بی‌قرار هستند و یا ادرار آنها همراه با درد و سوزش ادرار است، این مشکل آنها ممکن است ناشی از اسید اوریک زیاد ادرار و یا این که به علت دفع کلسیم در ادرار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha