چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 145300

زنگ هفته سلامت در نخستین روز از این هفته، در تمام مدارس کشور در حالی نواخته شد که امسال روز جهانی بهداشت، با شعار «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» و «عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت» نام‌گذاری شده است. شعاری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت اجرای آن بیش از نظارت، نیازمند فرهنگ‌سازی است و بار این فرهنگ‌سازی نیز بر دوش سیستم آموزشی کشور و به‌ویژه آموزش و پرورش است.

سلامت نیوز:زنگ هفته سلامت در نخستین روز از این هفته، در تمام مدارس کشور در حالی نواخته شد که امسال روز جهانی بهداشت، با شعار «ایمنی غذا، از مزرعه تا سفره» و «عزم ملی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت» نام‌گذاری شده است. شعاری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت اجرای آن بیش از نظارت، نیازمند فرهنگ‌سازی است و بار این فرهنگ‌سازی نیز بر دوش سیستم آموزشی کشور و به‌ویژه آموزش و پرورش است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،با این وجود، مراسم نمادین این روز که در دبیرستان دخترانه‌ای در منطقه دو تهران برگزار شد، از سوی مسئولان وزارت بهداشت چندان مورد استقبال قرار نگرفت و مدیران آموزش و پرورش شهر تهران در آن به ایراد سخنرانی پرداختند و معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران از طرح غربالگری و فلورایدتراپی دانش‌آموزان کلاس اولی تهران تا پایان اردیبهشت امسال خبر داد.


در گوشه‌گوشه حیاط مدرسه غرفه‌هایی بود که در آنها غذا‌هایی که توسط دانش‌آموزان پخته شده بود عرضه می‌شد. غذاهایی که به گفته خودشان بیشتر از هر چیز دیگر در فرآیند پخت آن به سلامت و ایمنی غذا توجه شده بود.


در این مراسم حسین بابویی معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران یکی از ساحت‌های شش‌گانه آموزش و پرورش را موضوع تربیت زیستی و بدنی دانست و گفت: «بحث کیفیت‌بخشی، اصلی‌ترین بحث آموزش و پرورش است و ما درباره سلامت، وظایفی داریم که گام اول آن آموزش است و باید سلامت را از مسیر آموزش برای دانش‌آموزان تبیین کنیم.» او به تفاهمنامه‌هایی که بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش امضا شده است اشاره کرد و گفت: «در مسیر ارتقای سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان و براساس تفاهمنامه‌ها، از 15 فروردین تا پایان اردیبهشت همه دانش‌آموزان پایه اول شهر تهران در غربالگری و فلورایدتراپی توسط کارشناسان مربوطه شرکت می‌کنند.»بابویی با اشاره به شعار سال «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره»، اظهار کرد: «نوع کیفیت تغذیه انسان بسیار مهم است و این غذایی که مصرف می‌کنیم علاوه‌بر جسم، بر روحمان نیز تاثیر می‌گذارد و این شعاری که از سوی نهادهای بین‌المللی اعلام شده است از 1400 سال پیش نیز در دین ما بوده است.»


در ادامه این مراسم حسین طالب‌زاده مدیر آموزش و پرورش منطقه 2 تهران گفت: «امروز یکی از مشکلات همه جوامع بشری بحث تغذیه سالم است که مدارس نقش مهمی را در فرهنگ‌سازی آن دارند. سلامت به آب و هوا و تغذیه وابسته است و اگر استانداردهای صحیح را رعایت نکنیم، دچار مشکلات متعدد جسمی در جامعه می‌شویم که به دنبال آن مشکلات روحی نیز می‌آید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha