نزدیک به دوسال از اجرای طرح جامع تحول سلامت می‌گذرد و در این مدت گام‌های متعددی در جهت اجرای عدالت سلامت در کشور برداشته شده است. یکی از اصلی‌ترین اهداف این طرح افزایش امکانات و بهره‌وری بیمارستان‌های دولتی و همچنین کاهش هزینه پرداختی مردم تا 30 درصد است. اما به نظر می‌رسد، با اینکه بودجه سال 94 وزارت بهداشت با افزایش روبه‌رو بوده و بخش اعظم این اعتبارات به بیمارستان‌های دولتی تزریق می‌شود، کماکان خدمات این بیمارستان‌ها از سوی مردم قابل قبول نیست و گرایش به سمت بیمارستان‌های خصوصی ادامه دارد.

چرا با وجود اجرای طرح تحول،مردم هنوز هم به بیمارستان های خصوصی می روند؟

سلامت نیوز:نزدیک به دوسال از اجرای طرح جامع تحول سلامت می‌گذرد و در این مدت گام‌های متعددی در جهت اجرای عدالت سلامت در کشور برداشته شده است. یکی از اصلی‌ترین اهداف این طرح افزایش امکانات و بهره‌وری بیمارستان‌های دولتی و همچنین کاهش هزینه پرداختی مردم تا 30 درصد است. اما به نظر می‌رسد، با اینکه بودجه سال 94 وزارت بهداشت با افزایش روبه‌رو بوده و بخش اعظم این اعتبارات به بیمارستان‌های دولتی تزریق می‌شود، کماکان خدمات این بیمارستان‌ها از سوی مردم قابل قبول نیست و گرایش به سمت بیمارستان‌های خصوصی ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،حسن هویدا، رئیس انجمن پزشکان عمومی معتقد است: «بیمارستان‌های دولتی پس از آغاز طرح تحول سلامت به لحاظ اعتباری تقویت شده‌اند، با این حال به دلیل ضعف مدیریت در خود بیمارستان‌ها شاهد افزایش بالای بهره‌وری از سوی بیمارستان‌های دولتی نیستیم.» هویدا علاوه‌بر مدیریت بیمارستان‌ها، تجمیع نشدن بیمه‌ها را نیز مزید بر علت می‌داند. او  می‌گوید: «یکسان‌سازی و تجمیع منابع بیمه‌ای، ذیل نهادی که مسئول سلامت تمامی آحاد جامعه است، بسیار کارگشاست، همان چیزی که وزیر بهداشت نیز بارها به آن تاکید کرده است. در این صورت است که با واقعی‌تر کردن تعرفه‌ها می‌توان افزایش بهره‌وری را انتظارداشت.» البته به گفته او پس از این اتفاق افزایش نظارت‌‌ها تکمیل‌کننده کار است.


با این حال تغییر روش اداره بیمارستان‌های دولتی راهکاری است که قانون‌گذار برای افزایش بهره‌وری بیمارستان‌ها ارائه کرده است. وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی تیرماه پارسال از هیات ‌امنایی شدن 20 درصد از بیمارستان‌های دولتی تا پایان سال 93 خبر داد، که این طرح از مواد قانونی برنامه چهارم توسعه به حساب می‌آید، که به دلیل اجرا نشدن آن در برنامه پنجم نیز تکرار شده است. این قانون به‌منظور افزایش بهره‌وری بیمارستان‌های دولتی است. بر این اساس بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی با تفویض اختیارات مدیریتی خود به هیات امنا اداره می‌شوند. به‌طوری که اختیارات مالی و مدیریتی وزارت بهداشت به هیات امنا داده شده و آنها با افزایش تعرفه‌های خدمات خود تا سه برابر تعرفه‌های مصوب دولتی به ارائه خدمت خواهند پرداخت. البته لزوم اجرای این قانون نیازمند همکاری بیش از پیش بیمه‌هاست به نحوی که هزینه‌های پرداختی مردم افزایش پیدا نکند.


 رئیس انجمن پزشکان عمومی در این زمینه می‌گوید: «با اینکه اداره هیات امنایی باعث افزایش مقررات مالی می‌شود، فکر نمی‌کنم تغییر روش اداره بیمارستان‌ها آنچنان کارساز باشد.» به گفته او، اداره بیمارستان‌ها به اعتبار نیاز دارد که لازمه آن مدیریت قوی و تجمیع منابع به‌ویژه شرکت‌های بیمه‌ است.
با گسترده‌تر‌شدن دامنه اجرای طرح تحول سلامت و کاهش پرداختی‌های مردم در بخش درمان، وزارت بهداشت با دو معضل کمبود تخت‌های بیمارستانی و امکانات در بیمارستان‌های دولتی و حمایت نکردن بیمه‌ها از این طرح با توجه به هزینه‌های آن روبه‌رو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پيراپزشك اتاق عمل خصوصي ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    2 1
    مردم دراشتباه هستند من دربخش خصوصي كار ميكنم وميبينم كه تجهيزات فرسوده پرسنل ناراضي ودرامد نجومي براي پزشك دراين بخش هست.فقط شايد كمي ظاهرسازي درجاهايي مثل اتاق بيمار كه خيلي درمعرض ديد هست وجودداشته باشه.وگرنه دراتاق عمل اينطور نيست