چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 145307

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح یکسان‌سازی ضوابط و خدمات سازمان‌های بیمه‌گر به مردم از اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

آغاز یکسان سازی خدمات درمانی بیمه‌ها

سلامت نیوز:معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح یکسان‌سازی ضوابط و خدمات سازمان‌های بیمه‌گر به مردم از اردیبهشت ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،دکتر احمد میدری با اشاره به اینکه امروزه بهبود سلامتی افراد و کاهش نابرابری خدمات درمانی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت در بخش سلامت تبدیل شده است، گفت: یکی از عوامل ایجاد بی‌عدالتی در نظام سلامت تفاوت در نحوه ارائه خدمات بیمه پایه به بیمه شدگان تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر است لذا براساس دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف رفع تبعیض و بی‌عدالتی بین ذینفعان سازمان‌های بیمه‌گر مقرر شد ارائه خدمات بیمه پایه سلامت کشور توسط چهار سازمان بیمه‌گر همچون سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت ایرانیان، سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح و کمیته امداد امام(ره) براساس یک رویه واحد و یکسان به افراد مختلف جامعه انجام گیرد. البته خدمات مکمل سازمان‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی نیروهای مسلح به افراد تحت پوشش همانند روال گذشته اجرا می‌شود.


به‌گفته این مقام مسئول با اجرای «طرح یکسان‌سازی رویه سازمان‌های بیمه‌گر پایه» تمام بیمه‌‌شدگان با هر دفترچه‌ای که برای دریافت خدمت به مرکز درمانی مراجعه کنند یک خدمت واحد با کیفیت و سطح پوشش یکسان دریافت خواهند کرد. همچنین در این طرح به منظور حمایت از بیمه‌شدگان و رفاه حال آنان بالاترین پوشش تعهدات بیمه پایه سلامت به‌عنوان ملاک عمل یکسان‌سازی مد نظر قرار گرفته است.


وی قوانین و مقررات، ضوابط، نحوه پوشش خدمات سلامت، پرداخت، رسیدگی به اسناد پزشکی و قراردادهای متفاوت سازمان‌های بیمه گر را از چالش‌های اصلی حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: سرگردانی ارائه کنندگان خدمات سلامت، رعایت نکردن حقوق بیمه‌شدگان وبیماران، افزایش نارضایتی گروه‌های هدف از تفاوت در نحوه ارائه خدمات سلامت به آنها، شفاف نبودن خدمات مورد تعهد بیمه پایه و هدر رفت منابع نظام بیمه سلامت باعث شده تا حوزه سلامت کشور با آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌هایی مواجه شود که در چنین وضعیت غیر شفاف و نابسامانی منافع و حقوق بیمه شدگان به درستی رعایت نخواهد شد.


معاون وزیر تعاون در ادامه درباره اهم اقدام‌های انجام گرفته براساس طرح مذکور اظهار داشت: یکسان‌سازی قسمت‌های تجهیزات پزشکی در 16 سر فصل مثل قلب، مغز و اعصاب، ارتوپدی، گوارش و... و بالغ بر 500 قلم کالای مورد تعهد و 2300 قلم دارو، یکسان‌سازی ضوابط و شرط تعهد اقلام تجهیزات پزشکی دارو از جمله ویژگی‌های این طرح است.

همچنین مقرر شد فرمت و مفاد قراردادهای مراکز تشخیص و درمانی طرف قرارداد و ضوابط لازم الاجرا توسط مراکز طرف‌های قرارداد بیمه پایه همچون داروخانه، مراکز پاراکلینیک، پزشکان، دندانپزشکان، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به طور یکسان انجام گیرد زیرا پیش از این یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف بین سازمان‌های بیمه‌گر پایه مربوط به نحوه پوشش و پرداخت متفاوت سازمان‌ها بود.

مثلاً وقتی دو بیمه شده از دوسازمان بیمه‌گر متفاوت با یک نسخه به مرکز درمانی مراجعه می‌کردند با دو نوع برخورد بیمه‌ای مواجه می‌شدند که همین مسأله نارضایتی بیمه شدگان را به دنبال داشت.میدری در ادامه اظهار داشت: یکسان‌سازی رویه‌ سازمان‌های بیمه گر پایه در سرفصل‌های نظارت، خدمات سرپایی، دارو، تجهیزات پزشکی، مفاد قراردادهای رسیدگی به اسناد بستری، نحوه پرداخت بیمه پزشکان و اعضای هیأت علمی تمام وقت صورت پذیرفت که نتایج و آثار آن در حوزه سلامت کشور دیده خواهد شد.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به‌طور مثال دو قلم از تجهیزات پزشکی مثل بالن‌آنژیو پلاستی مغزی و استنت کاروتیدهای تعهد سازمان‌های بیمه گر پایه قبل و بعد از یکسان‌سازی رویه‌ها تغییراتی کرده که در مجموع با سقف قیمت به نفع بیمه شدگان شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha