«پارسال در جلسه‌ میدان‌های نفتی غرب کارون، برخی برای خشک‌کردن هورالعظیم، خواستار دریافت پول زیادی از وزارت نفت بودند، من به‌شدت با آن مخالفت ‌کردم، چون معتقدم خشک‌کردن آن خیانت به نسل آینده است و من هیچ‌گاه چنین خیانتی نمی‌کنم». این بخشی از حرف‌های بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت است که روز گذشته در همایش ملی صنعت سبز اعلام کرد.

سلامت نیوز:  «پارسال در جلسه‌ میدان‌های نفتی غرب کارون، برخی برای خشک‌کردن هورالعظیم، خواستار دریافت پول زیادی از وزارت نفت بودند، من به‌شدت با آن مخالفت ‌کردم، چون معتقدم خشک‌کردن آن خیانت به نسل آینده است و من هیچ‌گاه چنین خیانتی نمی‌کنم». این بخشی از حرف‌های بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت است که روز گذشته در همایش ملی صنعت سبز اعلام کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ،این اظهارنظر و اظهارنظرهایی مشابه آن با چاشنی اهمیت و توجه به محیط‌زیست، مدتی است که به رأس اولویت‌ها و گفته‌های مقامات بلندپایه دولتی رسیده است. حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز در اغلب سخنان خود، چه در سفرهای استانی و چه در دیدار با مسئولان کشورهای همسایه یا در پیام تبریک آغاز سال نو، بخشی را به محیط‌زیست اختصاص داد. بقیه اعضای دولت او نیز به فراخور وظیفه و نگاه خود تاکنون در این‌باره مسائلی را طرح کرده‌اند. این ماجرا حکایت از تغییر رویکردی بزرگ در نگاه دولت‌ها در ایران دارد.

این در حالی است که محیط‌زیست و مسائل پیرامونی آن تا چندی پیش، دست‌کم تا پیش از دولت یازدهم، اولویت و اهمیت چندانی در گفته‌ها و تصمیمات دولتمردان در مقابل طرح‌های توسعه‌محور نداشت. از همین منظر نیز بزرگ‌ترین آسیب‌ها به طبیعت کشور وارد شد. بااین‌همه، مدتی است هم به‌دلیل بحران‌های زیست‌محیطی مانند ریزگردها و خشک‌شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها و هم تلاش‌ها و آگاهی‌بخشی‌ها در این زمینه، محیط‌زیست به اولویتی مثال‌زدنی و امیدبخش در کشور بدل شده است. در کنار آن باید به اهمیت واکنش و حساسیت‌های افکار عمومی و اعتراضات گاه‌وبیگاه مردمی به مسائل زیست‌محیطی نیز توجه کرد.


روز گذشته در آستانه روز زمین پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست میزبان مراسمی با عنوان شانزدهمین همایش ملی صنعت سبز برای قدردانی از صنایعی که در راستای حفظ محیط‌زیست گام برداشته‌اند، بود. یکی از میهمانان این مراسم بیژن زنگنه وزیر نفت بود. او در ابتدای سخنان خود، پیش از هرچیز به موضوع تالاب هورالعظیم که در زیر آن یکی از میادین بزرگ نفتی کشور قرار دارد و فعالیت‌ها برای استخراج نفت در سال‌های گذشته آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد آورد، اشاره کرد و گفت: «پارسال در جلسه‌ میدان‌های نفتی غرب کارون، برخی برای خشک‌کردن هورالعظیم خواستار دریافت پول زیادی از وزارت نفت بودند و این پیشنهاد از سوی نفتی‌ها مطرح نشده بود، اما حتی اگر از سوی آنها مطرح می‌شد، من به‌شدت با آن مخالفت می‌کردم، چون معتقدم خشک‌کردن آن خیانت به نسل آینده است و من هیچ‌گاه چنین خیانتی نمی‌کنم. وزارت نفت به‌صورت همه‌جانبه با این طرح خشک‌کردن هورالعظیم مخالف است و نه‌تنها هیچ نظر و اصراری به خشک‌کردن هورالعظیم ندارد بلکه اعتقاد دارد اگر قرار است فعالیتی در آن انجام شود نباید سبب آلودگی محیط آن منطقه شد.
اهمیت حفظ حیات در تالاب هورالعظیم از آن روست که کم‌آبی و خشک‌شدن این تالاب در سال‌های گذشته، این منطقه را به یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های تولید گردوغبار در جنوب‌شرق کشور تبدیل کرد که هرازگاهی تبعات آن دامن استان خوزستان و استان‌های هم‌جوار را می‌گیرد.


زنگنه همچنین در ادامه با بیان اینکه وزارت نفت خود را متعهد به انجام مسائل محیط‌زیستی می‌داند، به توزیع بنزین یورو ٤ در شش استان کشور در سال ٩٣ اشاره کرد و گفت: «باور اینکه توزیع بنزین یورو٤ تا این اندازه تأثیر‌گذار بوده است، کمی سخت است. هم‌اکنون میزان گوگرد گازوئیل که در شهرها توزیع می‌شود ١٠ppm است، حذف هیدروکربن‌هایی که از پتروشیمی گرفته شده است در بهبود و کیفیت عرضه سوخت بسیار مؤثر بوده است. علاوه‌براین با وارد مدارشدن نخستین واحد پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، گام بزرگی در عرصه تولید و توزیع بنزین برداشته می‌شود، چراکه در این پالایشگاه فراورده‌های نفتی با استاندارد یورو٤ و ٥ توزیع می‌شود.»


وزیر نفت همچنین در سخنان خود به افزایش چشمگیر گازرسانی به نیروگاه‌ها برای کاستن از آلودگی‌های تولیدشده ناشی از سوخت‌های دیگر نیز اشاره کرد. بخش دیگری از حرف‌های زنگنه به موضوع بند «ق» و اثرات محیط‌زیستی آن اختصاص داشت. او طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت در قالب بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ را از دیگر مسائل محیط‌زیستی وزارت نفت که به‌صورت جدی آن را دنبال می‌کند، عنوان کرد و گفت: «در این زمینه سال گذشته طرح‌های زیادی در شورای اقتصاد تصویب و برخی از طرح‌ها نیز کار اجرایشان آغاز شده است؛ ارتقای کارایی موتورخانه‌های ساختمان‌های اداری، مسکونی، تجاری، حمل‌ونقل عمومی، جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی گازسوز با پیمایش بالا، جایگزینی ١٧ هزار اتوبوس شهری فرسوده دیزلی با اتوبوس‌های گازسوز (سی‌ان‌جی)، جایگزینی ٤٠٠ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزینی ١٢٥ سی‌سی فرسوده شهر تهران و جایگزینی همان تعداد موتورسیکلت برقی با توان و کاربری مشابه، برق‌دارکردن چاه‌های کشاورزی دیزلی، مترو کلان‌شهرها، مترو تهران، توسعه حمل‌ونقل ریلی، نوسازی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ١٠تن دارای سن بالاتر از ٣٥ سال و آموزش‌های همگانی طرح‌هایی است که براساس بند «ق» تعریف شده است که می‌تواند تأثیر بزرگی روی محیط‌زیست بگذارد.»


دیگر سخنران این همایش معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست میزبان مراسم بود. او با بیان اینکه می‌توانیم رشد اقتصادی بدون تخریب و آلودگی محیط‌زیست داشته باشیم، گفت: رشد بخش کشاورزی و صنعت به قیمت تخریب و آلودگی برای هیچ‌کس قابل‌پذیرش نیست. او با تأکید بر اینکه برای آینده کشور و حفظ محیط‌زیست باید حرکت‌های توسعه‌ای براساس برنامه و سیاست‌های منطبق با فرصت‌ها و ظرفیت‌های محیط‌زیستی کشور انجام شود، افزود: در زمینه رشد توسعه همگام با حفظ محیط‌زیست گام‌های خوبی در کشور برداشته شده است.

وی با بیان اینکه اگر به ظرفیت‌های ملی کشور واقع‌بینانه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که بهره‌کشی از طبیعت نتیجه‌ای جز تخریب محیط‌زیست به همراه ندارد، اظهار کرد: باید منابع پایه را به‌درستی حفظ و براساس اصول توسعه پایدار از منابع استفاده کنیم که به آلودگی و تخریب محیط‌زیست نینجامد و چیزی برای نسل‌های آینده باقی بماند.

ابتکار با اعلام اینکه دولت موضوع اقتصاد سبز را در برنامه‌های اصلی خود قرار داده و با جدیت آن را پیگیری می‌کند، گفت: «اقتصاد سبز یعنی رشد اقتصادی بدون تخریب و آلودگی محیط‌زیست. اقتصاد سبز از شعار خارج شده و نمونه‌هایی در دنیا داریم که رتبه بالایی در شاخص‌های توسعه اقتصادی و صنعتی دارند و شاخص‌های پایداری را نیز حفظ کرده‌اند.»وی تصریح کرد: «بیشتر کشورهای توسعه‌یافته هم دارای اقتصاد پایدار و هم محیط‌زیست سالم هستند؛ به‌عنوان مثال لهستان در یک دوره ٢٠ ساله موفق به کاهش ٣٠ درصدی از انتشار گازهای گلخانه‌ای شد که هم‌زمان با آن رشد اقتصادی خود را حداقل پنج برابر افزایش داد که این نشان‌دهنده آن است که موضوع اقتصاد سبز موضوع شدنی و الزامی است.»در پایان این مراسم از بین٣٠٢ واحد صنعتی و خدماتی که در سایت سازمان حفاظت از محیط‌زیست ثبت‌نام کرده بودند، ٦٨ واحد در سه گروه واحدهای برگزیده صنعتی و خدماتی سبز دریافت‌کننده لوح تندیس زرین، لوح تندیس سیمین و واحدهای صنعتی و خدماتی قابل تقدیر، انتخاب و معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha