امروزه همه مسئولان شعار عدالت برای همه را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند اما وقتی گشت و گذاری در سطح شهر انجام می‌دهیم این سوال در ذهن ما نقش می‌بندد که چه میزان فاصله این شعار تا عمل است. آیا مسئولانی که این شهر را ساخته‌اند همه اقشار جامعه را درنظر گرفته‌اند؟ آیا مدیران شهری جامعه معلولان را دیده‌اند؟

سلامت نیوز: امروزه همه مسئولان شعار عدالت برای همه را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند اما وقتی گشت و گذاری در سطح شهر انجام می‌دهیم این سوال در ذهن ما نقش می‌بندد که چه میزان فاصله این شعار تا عمل است. آیا مسئولانی که این شهر را ساخته‌اند همه اقشار جامعه را درنظر گرفته‌اند؟ آیا مدیران شهری جامعه معلولان را دیده‌اند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، اگر پای درد دل معلولان شهرمان نشسته باشید حتما به این موضوع پی برده‌اید که سهم آنها از این شهر هیچ است.  فضاهای شهری مانند اداره‌ها، پارک‌ها و بانک‌ها، به گونه‌ای غیر استاندارد هستند که امکان استفاده برای معلولان وجود ندارد. طی چند سال اخیر گروه حمایت از حقوق معلولان، مناسب‌سازی اماکن عمومی‌در سطح شهر را راه‌حل این معضل عنوان کرده؛ قانونی که علی‌رغم مصوب شدن جدی گرفته نشد و به آن کمتر بها داده شده است.
معلولان در كلانشهر كرج نیز مانند دیگر شهرهای كشور از نبود مناسب‌سازی در شهر رنج می‌برند. به گفته بسیاری از معلولان كرج تنها نام یك كلانشهر را یدك می‌كشد چراكه مدیران این كلانشهر یك جامعه  چند هزار نفری را در این شهر نادیده‌ گرفته‌اند و با عملكرد خود امكان داشتن یك زندگی اجتماعی را از آنها سلب كرده و آنها را به حاشیه رانده‌اند.


   بسیاری از ارگان‌های دولتی حتی یك رمپ ورود و خروج ندارند
آقای حسنی یكی از معلولان جسمی حركتی كه در كرج زندگی می‌كند  می‌گوید: 8 سال پیش در یك حادثه تصادف رانندگی دو پای خود را از دست دادم، وقتی برای اولین بار بعد از معلولیت به خیابان آمدم به این نكته پی بردم كه مسئولانی كه این شهر را ساخته‌اند هیچ‌گاه یك معلول در این شهر را ندیده‌اند و یا اینكه با خود فكر نكرده‌اند كه ممكن است این حادثه نیز روزی برای آنها اتفاق بیفتد.
او ادامه می‌دهد: لازم نیست كه معلول باشید، فقط كافی است چند ساعتی بر روی این ویلچر بنشینید، آن زمان حتی نمی توانید به یك پارك بروید چراكه امكان رفتن به تنهایی داخل پیاده‌رو وجود ندارد. برای كوچك‌ترین كار اداری به یكی از اعضای خانواده‌ام محتاج می‌شوم چراكه بسیاری از اداره‌های این استان یك رمپ ورود و خروج برای معلولان ندارند. وقتی وضعیت اداره‌ها این چنین است دیگر چه انتظاری از اماكن عمومی در سطح شهر داریم. یكی دیگر از مشكلات ما این است كه از دستگاه‌های خودپرداز بانك‌ها نیز نمی‌توانیم استفاده كنیم.


  تعرض به هنگام سوار شدن
خانم ربانی یكی دیگر از معلولان كرجی درباره مشكلاتش می‌گوید: با هزینه‌ای كه بهزیستی می‌دهد نمی‌توانم همیشه از آژانس استفاده كنم. از سوی دیگر تاكسی‌ها نیز به دلیل داشتن ویلچر معلولان را به ندرت سوار می‌كنند. تنها وسیله حمل و نقلی كه می‌ماند اتوبوس است. آن هم به‌دلیل اینكه از سیستم مناسب‌سازی معلولان برخوردار نیست باید به كمك مردم سوار شویم. متاسفانه معلولان آقا این مشكل را هیچ‌گاه حس نكرده‌اند، اما بنده به‌عنوان یك معلول خانم بارها در هنگام سوار شدن به اتوبوس توسط افرادی كه قصد كمك به من را داشته‌اند مورد تعرض قرار گرفته‌ام.


  قانون فراموش‌شده حمایت از جامعه معلولان
روح حاکم بر قانون حمایت از جامعه معلولان، ماده 2 است که صراحتا به مناسب‌سازی اماکن معابر عمومی‌و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرده است. همه آیین‌نامه‌ها مصوب و ابلاغ شده، دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری، سازمان نظام مهندسی و راه  وظایف‌شان در این‌باره مشخص است. اما آنچه امروزه به‌عنوان خروجی کار می‌بینیم بیانگر وجود خلأهایی در این قانون است.
بر اساس آمار چندین سال از تشكیل کمیته مناسب‌سازی در استان البرز گذشته است. در این طرح یک خیابان، پارک، سینما باید مجهز به امکاناتی شود که معلولان بدون هیچ مانعی بتوانند از آن استفاده کنند، یعنی اینکه وقتی معلول از خانه خارج می‌شود از سیستم حمل و نقل عمومی‌گرفته تا معابر شهر مشکل نداشته باشد اما عملكرد این كمیته تاكنون در حد شعار باقی مانده است.
حمل و نقل عمومی‌و در رأس آن اتوبوسرانی نقش بسیار مهمی‌در مناسب‌سازی شهر برای معلولان دارند. بسیاری از مدیران شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی بارها در گفت‌وگوهای خود اعلام كرده‌اند به دلیل كاهش واگذاری اتوبوس در كشور امكان مناسب‌سازی اتوبوس‌ها در حال حاضر برای آنها وجود ندارد. 


  نبود ضمانت اجرایی برای مناسب‌سازی
شهرداری‌ها نقش بسزایی دارند چراکه هیچ ارگانی تاثیرگذارتر از شهرداری در مبلمان شهری، اماکن عمومی‌نیست. اگر شهرداری‌ها در همان ابتدا پیمانکاران خود را آموزش دهند که مناسب‌سازی انجام شود از بسیاری از دوباره‌کاری‌ها و اتلاف بیت‌المال جلوگیری می‌شود. طبق قانون به هیچ پروژه‌ای تا مناسب‌سازی انجام نشود نباید پایان‌کار داده شود. این قانونی است که به آن بها داده نمی‌شود چراکه در قانون هیچ ضمانت اجرایی برای آن تعریف نشده است. این خلأ قانونی ریشه بسیاری از مشکلات در این زمینه است.


  ناسازگاری دستگاه‌های خودپرداز با ارگونومی‌معلولان
باوجود اینکه گران‌ترین و بهترین ساختمان‌ها به بانک‌ها تعلق دارد در بسیاری از موارد حتی رمپ ورود و خروج آن برای معلولان استاندارد نیست. همچنین ارگونومی‌معلول ویلچری با دستگاه‌های خودپرداز همخوانی سازگاری ندارد.
با شرایط کنونی شهرها معلولان نمی‌توانند از خانه خارج شوند و تمام عمر باید در خانه حبس باشند. اگر مسئولان این نکته را که  معلولیت برای همه ممکن است رخ دهد فراموش نمی‌کردند، شاید امروز شاهد این وضعیت نبودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha