چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 145333

وقتی اسم «آلودگی» می‌آید، ناخودآگاه ذهن اغلب افراد به سوی آلودگی هوا می‌رود. تكرار مداوم آلودگی هوا مغز را به شنیدن خود آلوده كرده است. با وجود این، آلودگی از صورت ساده آلودگی هوا به صورت‌های پیچیده و بحرانی دیگر تغییر شكل می‌یابد. طبیعت بیمار ما این روز‌ها با تنی زخمی از دردهایی بزرگ می‌نالد. دردهای كه صورت‌های مدرن پیدا می‌كنند. دوم اردیبهشت مصادف با 22 آوریل، روز زمین پاك بهانه را به دست ما می‌دهد تا به سراغ طبیعت زخمی برویم و كمی از دردهای زیست محیطی آن سخن بگوییم.

سلامت نیوز: وقتی اسم «آلودگی» می‌آید، ناخودآگاه ذهن اغلب افراد به سوی آلودگی هوا می‌رود. تكرار مداوم آلودگی هوا مغز را به شنیدن خود آلوده كرده است. با وجود این، آلودگی از صورت ساده آلودگی هوا به صورت‌های پیچیده و بحرانی دیگر تغییر شكل می‌یابد. طبیعت بیمار ما این روز‌ها با تنی زخمی از دردهایی بزرگ می‌نالد. دردهای كه صورت‌های مدرن پیدا می‌كنند. دوم اردیبهشت مصادف با 22 آوریل، روز زمین پاك بهانه را به دست ما می‌دهد تا به سراغ طبیعت زخمی برویم و كمی از دردهای زیست محیطی آن سخن بگوییم.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،سازمان ملل متحد روز 22 آوریل را روز زمین پاك نامیده است. در این روز برنامه‌های مختلفی در سراسر دنیا برگزار می‌شود تا به مردم یادآور شود كه سیاره خود، زمین، را فراموش نكنند. مراسم مختلفی كه در این روز برگزار می‌شود تلاش می‌كنند تا بر وجدان‌های فراموشكار اهالی زمین نقبی زنند تا دوباره زادگاه جهانی خود را به یاد آوردند، كمی با طبیعت زخمی خود همگام شوند و نقش خود را در تلاش برای بهبود طبیعتی كه خود نقش زیادی در بیمار كردن آن داشته‌اند بازیابند. این روز را می‌توان روز آشتی انسان و طبیعت نامید. انسان‌ها با آلوده كردن طبیعت و روانه كردن انواع آلاینده‌ها به دامان آن بر جدایی خود از طبیعت دامن زده‌اند. هر چقدر جدایی انسان و طبیعت بیشتر می‌شود، بی‌رحمی‌های انسان در حق طبیعت فزونی می‌گیرند و ضرر این بی‌رحمی‌ها قبل از هر چیزی به خود انسان باز می‌گردد. مرگ سالانه بیش از سه ملیون نفر در اثر آلودگی هوا گواه خوبی بر تاثیرات جانكاه این جدایی بر زندگی انسان است.


 داستان همیشگی آلودگی هوا
آلودگی با نقاب‌های مختلفی كه بر صورت دارد هر بار عضوی از طبیعت را نشانه می‌گیرد. آلودگی هوا صورت شناخته شده آلودگی است. آلودگی آب، آلودگی صوتی، آلودگی خاك و انواع آلودگی‌های دیگر گریبان گیر
محیط زیست هستند. صورت خاكستری بسیار از شهرهای بزرگ به خوبی آلودگی هوا را فریاد می‌زند. آلودگی هوا مانند خوره‌ای خطرناك به جان لایه ازون افتاده است. آلاینده‌هایی كه انسان ازطریق كارخانه‌ها و وسایل نقلیه در هوا روانه می‌كنند جان خودش را هدف قرار می‌دهد. صدماتی كه هوای آلوده به لایه ازون می‌زند بیماری‌های ریوی را به وجود می‌آورد كه از هر پنج نفر، سه نفر را تهدید می‌كند. یكی دیگر از پیامدهای منفی آلودگی هوا بارش باران‌های اسیدی است كه اثرات زیانباری برای سلامتی انسان و پوشش گیاهی در كره زمین دارند. دیو سیاه آلودگی هوا به جان تهران و بسیاری از شهرهای ایران افتاده است؛ پایتختی كه تجربه روزهای بحرانی آلودگی هوا را بسیار در كارنامه خود دارد. سالانه هزاران نفر در ایران جان خود را در اثر آلودگی هوا ازدست می‌دهند. آمارها تكان‌دهنده می‌شوند وقتی كه بدانیم 70 تا 75 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است.


 آلودگی آب، آب پاكی را روی دست انسان‌ها می‌ریزد
وقتی كه آب بدون رنگ، بو و طعم رنگ می‌بازد و ماهیت فیزیكی و شیمیایی آن تغییر می‌كند آلودگی آب رخ می‌دهد كه برای استفاده انسان، حیوان و گیاه خطرناك است. آلوده‌كننده‌های صنعتی، فاضلاب‌های خانگی، سموم دفع آفات نباتی و كودهای شیمیایی آلاینده‌های اصلی آب‌ها هستند. دانستن اینكه 80 درصد بیماری‌ها در جهان در اثر آب‌های آلوده است، آب پاكی را روی دست ساكنان كره زمین می‌ریزد.


 آلودگی ناملموس و خطرناك خاك
آلودگی خاك داستانی متفاوت با آلودگی‌های دیگر دارد. این آلودگی خطرناك‌تر از آلودگی‌های دیگر است اما به دلیل ناملموس بودن كمتر به آن پرداخته می‌شود. فعالیت‌های صنعتی، زباله‌ها، عوامل كشاورزی و عوامل نفتی آلاینده‌هایی هستند كه خاك را تهدید می‌كنند. زباله‌ها از مهم‌ترین منابع آلودگی خاك هستند كه تجزیه آنها زمانی طولانی می‌برد. زباله‌ها علاوه بر خاك می‌توانند آب‌ها را هم آلوده كنند. یك كارشناس محیط زیست به آرمان می‌گوید: زباله‌ها برای سلامتی انسان و دیگر جانداران خطرناك هستند. در كشور ما در دو نهاد اصلی خانواده‌ها و شهرداری‌ها مشكلات زیرساختی به لحاظ آموزشی در رابطه با مساله تولید زباله وجود دارد. هومان خاكپور ادامه می‌دهد: در زمینه تفكیك زباله در كشور ما مشكلات زیرساختی به ویژه در مناطق شهری و روستایی وجود دارد. خانواده‌ها زباله‌ها را تفكیك نمی‌كنند. حتی اگر خانواده‌ها هم در محیط خانه دست به تفكیك زباله بزنند هیچ سازمان مسئولی برای دفع این زباله‌های تفكیك شده نیست. در بیشتر شهرها و روستاهای كشور زباله‌های خانگی و زباله‌های بیمارستانی از یكدیگر جدا نمی‌شوند. نفوذ این زباله‌های خطرناك به خاك و آب باعث آلوده شدن آنها و صدمات جبران‌ناپذیر به محیط زیست می‌شود. او با اشاره به دیگر منابع آلاینده خاك می‌افزاید: از دیگر منابع آلوده‌كننده خاك زباله‌های صنعتی هستند كه كارخانه‌ها تولید می‌كنند. زباله‌های صنعتی كارخانه تهدیدی بزرگ برای آب و خاك است. دو عامل اصلی در ایجاد زباله‌های صنعتی تاثیر دارند: یكی كارخانه‌ها هستند كه به تعهداتی كه زمان ایجاد كارخانه درباره نحوه دفع زباله داده‌اند عمل نمی‌كنند و دیگری نظارت ناكافی سازمان‌های مسئول در این زمینه است.


 همدلی با طبیعت برای زمین پاك
دوم اردیبهشت روز زمین پاك بهانه خوبی برای آشتی دوباره انسان و طبیعت است. هر ساله به این مناسبت مراسم مختلفی در سراسر دنیا برگزار می‌شود. در كشور ما هم هر ساله برنامه‌هایی با این عنوان برگزار می‌شوند با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام «همدلی و همزبانی، دولت و ملت» هفته زمین پاك با شعار «همدلی با طبیعت برای زمین پاك» برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha