فرهنگ «اهدای عضو» در روزگاری که حوادث و بیماری‌ها رو به فزونی است و مشکلات اقتصادی روز به روز وضعیت هولناکش را بر زندگی آدم‌ها گسترده‌تر می‌کند، شکل دیگری به خود گرفته و از حالت ایثار و از خود‌گذشتی به بازاری سیاه برای معامله جان بدل شده است.

اهدای کبد برای فرد اهدا کننده زنده خطر دارد؟

سلامت نیوز: فرهنگ «اهدای عضو» در روزگاری که حوادث و بیماری‌ها رو به فزونی است و مشکلات اقتصادی روز به روز وضعیت هولناکش را بر زندگی آدم‌ها گسترده‌تر می‌کند، شکل دیگری به خود گرفته و از حالت ایثار و از خود‌گذشتی به بازاری سیاه برای معامله جان بدل شده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، در و دیوار شهر این روزها بیش از هر زمانی شاهد تبلیغات آماتوری است که خرید و فروش اعضای بدن را نشان می‌دهد. پیوند کلیه البته همواره وجود داشته است اما حالا پیوند کبد به شکل گسترده‌تری در حال تبلیغ است و کسانی تمایل به فروش و خرید کبد دارند.

طبق استانداردهای پزشکی، پیوند کبد بیشتر در افراد دچار مرگ مغزی انجام می‌شود اما در برخی مواقع پیوند از فرد زنده برای کودکان و افراد بالغ که شرایط اورژانسی داشته باشند نیز انجام می‌شود اما انجام پیوند کبد از فرد زنده می‌تواند خطراتی از قبیل خونریزی، ابتلا به عفونت‌ها، عوارض بیهوشی و عوارض ناشی از داروهای آن و حتی مرگ را برای اهدا کننده به همراه داشته باشد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور حدود 25 هزار بیمار دیالیزی نیازمند پیوند کلیه در کشور وجود دارند. این در حالی است که ما در کشور تنها 450 بخش دیالیز داریم که جوابگوی نیاز این بیماران نیست.

سالانه حدود 12 تا 17 درصد بر تعداد بیماران دیالیزی و مبتلایان به نارسایی حاد کلیه در کشور افزوده می‌شود و این در حالی است که داریوش آرمان عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی اعلام کرده است، سال گذشته (1393) نسبت به سال ما قبل آن(1392) ما شاهد کاهش 400 موردی پیوند کلیه بوده‌ایمکه این نشان می‌دهد هم در پیوند زنده و هم پیوند مرگ مغزی با کاهش روبرو بوده‌ایم.

بسیاری از بیماران در صف انتظار پیوند فوت می‌کنند

امروزه پیوند اعضا تنها راه ادامه حیات برای بیماران دچار نارسایی قلبی، کبدی، کلیوی و ... است. در نارسائی کلیه امکان پیوند از اهدا کننده زنده وجود دارد، اما در پیوند اعضایی مانند قلب، ریه و کبد تنها پیوند از اهدا کننده دچار مرگ مغزی امکانپذیر است که متاسفانه بسیاری از این بیماران به دلیل عدم تمایل خانواده‌های متوفی در لیست انتظار جان خود را از دست می‌دهند.

افزایش روز افزون نیازمندان پیوند کلیه و عدم تمایل اهدا در خانواده‌های افراد مرگ مغزی موجب شده تا این بیماران در سطح جامعه با نصب آگهی‌هایی اعلام نیاز کنند که این امر موجب ایجاد بازار سیاه یا اقتصاد زیرزمینی در کشور شده است که در این میان دلالان از این موقعیت بیماران و شرایط خانواده آنها سوء استفاده می‌کنند و این اوضاع را برای کسب سود بیشتر مغتنم می‌شمارند و به تجارت و یا خرید و فروش کلیه می‌پردازند و با معرفی فرد اهدا کننده به بیماران پول‌های گزافی را به جیب می‌زنند.

اهدا، یک عمل انسان دوستانه است که تنها با هدف نجات جان بیماران انجام می‌شود اما متاسفانه پیدایش بازار سیاه این اقدام خداپسندانه را لکه‌دار کرده به گونه‌ای که امروزه بیشتر هدف افراد از اهدا، کسب پول و رفع نیاز مالی شده است.

کبدم را برای پرداخت مهریه همسرم 300 میلیون تومان می‌فروشم!

زمانی که پای درد و دل افرادی که قصد دارند عضو خود را به فروش بگذارند می‌نشینی آنها مسائل و مشکلات زیادی را بهانه این کار خود می‌کنند. بررسی‌های آنا در خصوص یکی از آگهی‌های فروش اعضا که در آن قید شده بود «جوان سالم، ورزشکار با گروه خونی o+ آماده فروش کلیه و کبد» نشان می‌دهد جوانی به صورت همزمان کلیه و کبد خود را بفروش گذاشته اما چون به مبلغ بسیار زیادی پول نیاز داشته از فروش کلیه که تنها می‌توانسته 17 میلیون بفروشد منصرف شده است.

این جوان که روزی صاحب یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل بسیار لوکس در شهرستان تبریز بود حالا به دلیل ورشکستگی و پرداخت مهریه همسرش دچار مشکلات مالی فراوانی شده است به گونه‌ای که تنها راه نجات را فروش کبد خود به ارزش 300 میلیون تومان می‌داند.

او در گفت‌وگو با آنا می‌گوید که از فروش اعضای بدن هیچ اطلاعی نداشته و زمانی که یکسری آگهی‌ها را در اینترنت می‌بیند فکر فروش به ذهنش می‌رسد و برای فروش کلیه و کبد خود اقدام می‌کند.

وی تاکید می‌کند: در ابتدا تماس‌هایی که داشتم تماما مزاحم تلفنی بودند و با توهین و ناسزا می‌گفتند بدبخت آخر اعضای بدنت را بفروش گذاشتی و یا بستگان تماس می‌گرفتند و تحقیرم می‌کردند.

وی قصدش از فروش اعضای بدنش را شرح می‌دهد و می‌گوید: من شنیدم بعد از انجام این کار مجدد کبدم به حالت اول بازمی‌گردد و من هیچ چیزی از دست نمی‌دهم اما می‌دانم که بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت قوانین را بسیار سخت کرده‌اند و فروش کبد برای تمام افراد امکانپذیر نیست. با پرس و جوهایی متوجه شدم حتی برخی کبدشان را به قیمت 700 میلیون هم بفروش گذاشتند اما من برای شروع دوباره زندگی و پرداخت مهریه همسرم به 300 میلیون تومان نیاز دارم.

برای نجات برادرم حتی قلبم را می‌فروشم

نیاز مالی تنها یکی از هزار دلیل فروش اعضای بدن است. وقتی سراغ آگهی دیگری که در آن یک جوان 20 ساله برای فروش کلیه و کبد خود اقدام کرده است می‌رویم، او می‌گوید: من تنها 20 سال دارم و برای تحصیل به تهران آمده‌ام بردار کوچکم به سرطان مبتلاست و درآمد پدرم جوابگوی مخارج درمان برادرم نیست. همه چیز از شوخی یکی از دوستانم شروع شد، وقتی برایش درد و دل کردم که به پول زیادی نیاز دارم با خنده گفت تو این سن یا باید بری دزدی یا کلیه‌ات را بفروشی! من هم که به خاطر درسم نمی‌توانم کاری داشته باشم که درآمد مناسبی داشته باشد تصمیم گرفتم کلیه و کبدم را بفروشم.

او می گوید: خانواده‌ام هیچ اطلاعی از این اقدام من ندارند، چون اگر بدانند مخالفت می‌کنند و اجازه ماندن در تهران را به من نمی‌دهند. فکر اینکه برادرم را از دست بدهم مرا آزار می‌دهد و تصمیم گرفتم به هر قیمتی حتی فروش قلبم این هزینه را تهیه کنم. برای همین کلیه‌ام را 17 میلیون به فروش گذاشته‌ام.

در ادامه جست‌وجو‌ها، آگهی‌های بسیاری نظر انسان را به خود جلب می‌کند. برای مثال خانمی 30 ساله برای فروش کلیه خود نوشته «اهل شیراز هستم با گروه خونی AB+» با قیمت 20 میلیون تومان هر کجای ایران باشد مشکلی ندارم اما فقط ایمیل بزنید و هیچ شماره تماسی از خود نگذاشته شاید ترس از انگ آسیب‌های اجتماعی موجب شده این زن برای مسائل زندگی تنها یک آدرس ناشناس از خود برجای بگذارد.

مبلغ اهدا کلیه در سال جاری 15 میلیون تومان شد

طی هفته گذشته، هاشم قاسمی مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی کشور، گفت: بر اساس تصمیم‌های تیم کارشناسی انجمن بیماران کلیوی ایران، مقرر شد در سال 94 در مجموع هر اهدا کننده کلیه مبلغ 15 میلیون تومان در ازای این کار خیر و خداپسندانه دریافت کند اما آگهی‌ها، قیمت‌های متفاوتی بین 10 تا 17 میلیون تومان برای این عضو قیمت گذاشته‌اند.

برای فروش کبد قسمت‌های متفاوتی از 100 تا 300 میلیون تومان در آگهی عنوان شده است و این در حالی است که دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشتر، گفت: پیوند کبد از فرد زنده تقریبا فقط در مواقعی انجام می‌شود که یا پیوند اورژانس وجود دارد یا فقط درباره بچه‌ها این پیوند صورت می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: در مواقع اورژانسی که کسی نارسایی حاد کبد دارد اگر در کمتر از 24 ساعت پیوند بر روی وی صورت نپذیرد از بین می‌رود و یا پیوند کبد مرگ مغزی برای آن نیست که چنین مواردی بسیار نادر است ولی مورد شایع چنین مواردی مربوط به کودکان است که به کبد کوچک نیاز دارند که می‌توانند از بستگان درجه یک مانند والدین، گوشه‌ای از کبد آنان را دریافت کنند و این شایعات که کبد می‌خریم و می‌فروشیم در ایران اصلا وجود ندارد و در دنیا نیز چنین مصداقی وجود ندارد.

اهدای کبد برای فرد اهدا کننده می‌تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد

در ادامه دکتر محمد جعفر فره‌وش در خصوص نحوه پیوند کبد، می‌گوید: پیوند کبد جراحی است که برای افرادی که دچار نارسایی مزمن و پیشرفته کبد شده‌اند انجام می‌شود. پیوند کبد جزو یکی از جراحی‌های سخت دنیا است که علاوه بر فرد گیرنده برای فرد اهدا کننده نیز می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد به همین دلیل این عضو بیشتر از افرادی که مرگ مغزی شده‌اند دریافت می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره پیوند کبد از فرد زنده گفت: این نوع جراحی در موارد بسیار ضروری که جان فرد گیرنده در خطر باشد انجام می‌شود. در پیوند کبد از فرد مرگ مغزی به گیرنده علاوه بر کبد سیاه رگ، سرخرگ و مجرای صفرا نیز برداشته و به فرد گیرنده انتقال داده می‌شود اما انجام این تکنیک در فرد اهدا کننده زنده امکانپذیر نیست و جراح باید قسمتی از ورید‌ها و مجاری صفرا را برداشته و پس از بازسازی همراه با کبد به فرد گیرنده انتقال دهد که انجام این روش تکنیک‌های فراوانی دارد.

وی افزود: در پیوند کبد از فرد زنده جراح تنها باید بخش بسیار کمی از لوب چپ را بردارد. برداشت این قسمت از کبد برای فرد اهدا کننده هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا سلول‌های کبد قابل بازسازی هستند و حتی می‌تواند تنها با لوب راست نیز به حیات ادامه دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: اهدای کبد برای فرد اهدا کننده می‌تواند خطراتی از قبیل خونریزی، ابتلا به عفونت‌ها، عوارض بیهوشی و داروهای آن و حتی مرگ را داشته باشد، بنابراین این نوع جراحی‌ها با قوانین و محدویت‌های قانونی در کشور انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha