یک روانپزشک گفت: پارکینسون نوعی اختلال حرکتی است که در آن نیمه تنه جلوتر از پاها حرکت می‌کند و این موجب سرعت در حرکت فرد مبتلا می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سابقه خانوادگی، ژنتیک و ضربه به مغز در ابتلا به این اختلال موثر است.

سلامت نیوز: یک روانپزشک گفت: پارکینسون نوعی اختلال حرکتی است که در آن نیمه تنه جلوتر از پاها حرکت می‌کند و این موجب سرعت در حرکت فرد مبتلا می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد سابقه خانوادگی، ژنتیک و ضربه به مغز در ابتلا به این اختلال موثر است. 

علی باغبانیان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره علل ابتلا به پارکینسون و راه‌های درمان آن، اظهار داشت: دیسکینزی نوعی اختلال حرکتی در اندام‌های فوقانی مانند دست‌ها، صورت و ناحیه گردن بوده و به شکل حرکات چرخشی چشم و ملچ و مولوچ کردن دهان است.

وی افزود: یکی از اختلالات ناشی از دیسکینزی، پارکینسون است که در این اختلال نیمه تنه به سمت جلو است و جلوتر از پاها حرکت می‌کند و این موجب سرعت در حرکت فرد مبتلا می‌شود به گونه‌ای که انگار خودرویی در سرازیری افتاده است. در پارکینسون حرکات دست کم می‌شود و مبتلایان موقع حرف زدن قادر به تکان دادن دست خود نیستند.

*علائم پارکینسون

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: سرعت غذا خوردن و راه رفتن مبتلایان به پارکینسون کند می‌شود و علاوه بر علائم جسمانی، سفتی عضلات نیز مشاهده می‌شود، دست این افراد موقع باز کردن مانند چرخ دنده تکه تکه باز می‌شود که به آن سفتی چرخ دنده‌ای می‌گویند.

وی افزود: مبتلایان از نظر روانی نیز دچار کندی هستند و قدرت تمرکز ندارند، همچنین عملکرد آنها کاهش یافته و به حداقل ممکن می‌رسد، از طرفی قدرت حل مسئله در مبتلایان به پارکینسون مختل می‌شود و این علائم در نهایت افسردگی را در پی دارد.

*علت پارکینسون

این روانپزشک ادامه داد: مشخص نیست اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سابقه خانوادگی، ژنتیک و ضربه به مغز در ابتلا به این اختلال موثر است.

این روانپزشک گفت: برخی داروهای روانپزشکی پارکینسونیسم دارویی ایجاد می‌کند که مصرف این داروها می‌تواند علائم اختلال پارکینسون را نشان دهد، حتی ممکن است مصرف یک قرص روانپزشکی توسط کودک موجب پارکینسونیسم دارویی در او شود، همچنین داروهای ضد جنون نیز می‌تواند پارکینسونیسم دارویی ایجاد کند.

باغبانیان تاکید کرد: اختلال پارکینسون در برخی مبتلایان سیر طولانی ایجاد می‌کند که اختلال حواس و فراموشی را در پی دارد، از سویی دیگر گاهی اختلال حواس ناشی از پارکینسون با زوال عقل اشتباه گرفته می‌شود.

*مبتلایان کاردرمانی و فیزیوتراپی کنند

باغبانیان گفت: عمده علائم در نواحی دست، صورت، شانه‌، گردن و کتف است بنابراین کاردرمانی، فیزیوتراپی یا مجموعه‌ای از این دو می‌تواند موثر باشد.

این روانپزشک تصریح کرد: پارکینسون به شکل سفتی یا لرزش و در 90 درصد موارد به هر دو صورت خود را نشان می‌دهد، بنابراین کاردرمانی که مجموعه‌ای از فعالیت‌های فیزیوتراپی است در درمان آن موثر است. 

*درمان پارکینسون

وی خاطرنشان کرد: پارکینسون چه ناشی از دارو باشد چه بر اثر ژنتیک ایجاد شود قابل درمان است و به دلیل اینکه دارو نمی‌تواند این اختلال را به طور کامل درمان کند، اما مصرف به موقع داروهایی که موجب افزایش دوپامین می‌شود در کنترل این بیماری موثر است، همچنین مصرف داروی ضد آلزایمر ضمن پیشگیری از ابتلا به این بیماری در بهبود درد موثر است.
شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، روان،‌ بیمارهای واگیر و غیر واگیر، راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha