پژوهشگران در آمریكا موفق شده‌اند: ساختار اصلی پروتئین باكتری بیماری‌زا و خطرناك ابولا را شناسایی كنند كه این امر می‌تواند گام مهمی در جهت كشف روشهای درمانی جدید برای معالجه این عفونت باشد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه ایالتی یووا در آمریكا در مطالعات مفصل و دقیق خود ساختار یك بخش اصلی از پروتئین ابولا تحت عنوان VP35 را شناسایی كرده‌اند.

بر اساس این گزارش، پروتئین مزبور با مقاومت طبیعی سلولهای میزبان در برابر عفونتهای ویروسی تداخل می‌كند و این امر در واقع عامل گسترش عفونت در بدن می‌شود.

دكتر گایا آماراسینگ، محقق اصلی این تیم پژوهشی و استادیار رشته‌های بیوشیمی، بیوفیزیك و بیولوژی مولكولی درباره این كشف جدید خاطرنشان كرده است: معمولا وقتی ویروس‌ها سلولهای بدن را آلوده می‌كنند، سیستم ایمنی بدن میزبان می‌تواند شروع به مبارزه با ویروسهای مهاجم كرده و در نهایت بدن را از ویروس‌ها پاك كند. اما در موارد عفونت‌های ابولا، ‌توانایی بدن میزبان برای دفاع از بدن در برابر ویروسهای مهاجم از بین می‌رود و بیماری پیشرفت می‌كند.

وی افزود: علت این امر آن است كه پروتئین VP35 در مسیرهای درونی سیستم ایمنی بدن كه اولین خط دفاعی را در برابر عوامل بیماری‌زای خارجی ایجاد می‌كنند، اختلال بوجود می‌آورد.

به گزارش ایسنا، این پژوهشگران در تحقیقات خود برای درك نحوه تعاملات سلولهای میزبان و ویروسها، از تكنیك مركب از بلورگرافی پرتو ایكس و طیف سنجی مقاومت مغناطیسی هسته سلولی استفاده كردند تا با استفاده از نمونه‌های پروتئینی غیرآلوده، ساختار پروتئین میكروب ابولا را شناسایی كنند.

محققان می‌گویند؛ در حال حاضر با كشف این ساختار كلیدی در پروتئین VP35 می‌توان اطلاعات لازم برای تولید داروهای ضد ویروسی را بدست آورده و از آن در زمینه تولید این داروها بهره گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha