اجرای قانون جدید سازمان نظام پزشکی که در مجلس ششم به تصویب رسید می تواند راه گشایی بسیاری از مشکلات جامعه پزشکی ، مردم و نظام سلامت باشد.

سازمان نظام پزشکی برخلاف چشم انداز 20ساله و برنامه 5ساله چهارم عمل کرده است

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر سید تقی نوربخش در نشست خبری ائتلاف سپید اظهار داشت: تاثیر سازمان نظام پزشکی بر اساس قانون مصوب سال 83 بسیار زیاد است و مدیریت  این سازمان متاسفانه در 4 سال گذشته در اجرای آن موفق عمل نکرده است. همچنین عملکرد این سازمان برخلاف چشم انداز 20ساله و برنامه 5ساله چهارم بوده است.

وی افزود: در 4 سال گذشته به دلیل نبود دبیرخانه و به بازی نگرفتن مجمع عمومی ، عملکرد سازمان ضعیف بود در حالی که بر اساس قانون جدید مجمع عمومی به عنوان پارلمان جامعه پزشکی محسوب می شود که اعضای آن به صورت الکترال از سراسر کشور انتخاب می شوند به این معنی هر چه میزان مشارکت جامعه پزشکی در یک شهر بیشتر باشد نقش بیشتری در این سازمان خواهد داشت . در واقع اجرای این قانون به دموکراتیزه کردن مدیریت سازمان نظام پزشکی کمک می کند.

عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران گفت: بسیاری از اعضای ائتلاف سپید در تدوین این قانون نقش داشتند که داری 46 ماده و 3 محور اساسی بود . محور اول ایجاد نهادی مقتدر در راستای حمایت از حقوق پزشکان و مردم که پیشنهاد تشکیل مجمع به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیری در سازمان  به همین منظور صورت گرفت . محور دوم افزایش اختیارات سازمان که به رفع تصدی گری دولت از آن و تفویض اختیارات لازم به سازمان کمک می کرد و سوم حمایت های قضایی از جامعه پزشکی بود که براساس ماده 42 آن هیچ پزشکی را نمی توان احضار و بازداشت کرد مگر اینکه  48 ساعت قبل به سازمان اطلاع داده شود.

وی افزود:در نظام پزشکی هیات حل اختلاف نداریم در حالی که در تمام اصناف این تشکل وجود دارد. متاسفانه هنوز به اتهام پزشکان با سایر جرایم که مربوط به قاچاق مواد غذایی است در یک مجتمع رسیدگی می شود که در شان جامعه پزشکی نیست. همچنین  آئین نامه انتخابات  باید توسط شورای عالی تصویب شود در حالی که علی رغم قانون ، دانشگاه ها نیز به مراکز استعلام اضافه شد.


نامزد ائتلاف سپید اضافه کرد: اختیارات شورای عالی برای اجرای قانون جدید مثل تعرفه بخش خصوصی و تعیین آن به معنای فشار بر مردم نیست بلکه نوعی انظباط دادن به میزان پرداختی های جامعه به بخش سلامت است.

وی درباره تعرفه های پزشکی گفت: قیمت خدمات درمانی مثل هر قیمت تمام شده دیگری باید واقعی باشد . در تمام دنیا تعرفه ها را براساس قیمت واقعی تعیین می کنند اما دولت به آن سوبسید می دهد اصل 29 قانون اساسی نیز براین مساله تاکید دارد. در واقع هزینه کردن در بخش سلامت نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی  با انتقاد ازپایین بودن سرانه سلامت خاطر نشان کرد :میزانی که برای سرانه سلامت کشور در سال 88 تصویب شده است رقم 6هزار و 500تومان بوده است در حالی که شورای عالی بیمه در سال 85 سرانه را 8هزارو 500تومان تعیین کرده بود که اگر تورم این سه سال را به آن اضافه کنیم سرانه واقعی هر فرد چیزی حدود 14 هزار تومان خواهد شد.

وی گفت: میزان منابع تخصیصی به بخش درمان  درعربستان در سال 2007 که یک سوم ما جمعیت دارد 20هزار تومان ، انگلیس 150میلیارد تومان و آمریکا که ضعیف ترین کشورها به لحاظ سیستم خدمات درمانی است 600 هزار میلیارد است.

دکتر نوربخش در پایان تاکید کرد : 27 دی ماه نقطه عطفی در سرنوشت جامعه پزشکی است و حضور گسترده پزشکان در این انتخابات می تواند به ارتقاء سطح سلامت و جایگاه جامعه پزشکی کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha