به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، هفت درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی سال گذشته درخصوص انواع کودک‌آزاری‌ها (جسمی، جنسی، روانی و غفلت و بی‌توجهی) بوده است؛ در حال حاضر نیز در تمام دنیا و همچنین ایران، بیش از 70 درصد کودک‌آزاری‌ها را "غفلت" و "بی‌توجهی" در بر می‌گیرد.

سلامت نیوز: به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، هفت درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی سال گذشته درخصوص انواع کودک‌آزاری‌ها (جسمی، جنسی، روانی و غفلت و بی‌توجهی) بوده است؛ در حال حاضر نیز در تمام دنیا و همچنین ایران، بیش از 70 درصد کودک‌آزاری‌ها را "غفلت" و "بی‌توجهی" در بر می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حبیب‌الله مسعودی فرید در نشستی خبری که در راستای هفته سلامت برگزار شده بود، افزود: غفلت و بی‌توجهی مانند غفلت در بهداشت و غیره کودک نوعی کودک‌آزاری بوده و قطعا این عدم توجه حتی اگر در دوران کودکی آثار و تبعات خود را نشان ندهد، در بزرگسالی آسیب‌های ناشی از خود را بروز خواهد داد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه در سال 93 بیش از 600 هزار تماس با اورژانس اجتماعی برقرار شده است که حدود یک‌چهارم تماس‌ها مرتبط بوده‌اند گفت: این اورژانس از سال 87 آغاز به کار کرده و به مرور زمان توسعه یافته است به طوری که در حال حاضر بیش از 300 خودرو و 370 مرکز مداخله در بحران در اقصی نقاط کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در سال 93، شش درصد تماس‌ها نیز مربوط به همسرآزاری بوده که بیشترین نوع آن همسرآزاری جسمی است، زیرا به نظر می‌رسد بسیاری از زوجین هنوز مهارت‌های گفت‌وگو را نیاموخته‌اند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین عنوان کرد: 17 درصد تماس‌های اورژانس اجتماعی نیز دیگر مسائل خانوادگی همچون مشکلات فرزندپروری، فرهنگی و... بوده است.

مسعودی‌فرید ادامه داد: این 17 درصد رقم بسیار قابل توجهی است و باید مداخلاتی در این خصوص صورت گیرد و 12.5 درصد تماس‌ها نیز در ارتباط با موضوع طلاق بوده است.

وی ضمن بیان اینکه بیشترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در کلانشهرها بوده است، گفت: یکی از رویکردهای سازمان بهزیستی کشور در سال جاری، آگاه‌سازی مردم در مورد کارکرد اورژانس اجتماعی است، زیرا طبق بررسی‌های صورت گرفته، حدود 20 25 درصد مردم از خدمات ارائه شده این اورژانس آگاهی دارند و یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده، تولید یک سریال تلویزیونی با این موضوع است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین از راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر در سال جاری خبر داد و گفت: اورژانس اجتماعی مانند سایر مراکز خدماتی سطح‌بندی شده است و در ابتدا در شهرهایی که این اورژانس راه‌اندازی خواهد شد، سطح سه در خدمات ارائه می‌شود.

مسعودی‌فرید در ادامه تصریح کرد: مراکز سطح سه اورژانس اجتماعی روزانه بوده و با حضور کارشناس و مددکار خدمات خود را ارائه می‌دهند و در صورتی که تشخیص داده شود که شهر موردنظر آسیب‌های متعددی را داراست، سطح 2 و یا سطح 1 این اورژانس در آن راه‌اندازی خواهد شد که مراکز سطح دو شبانه‌روزی بوده و سطح یک نیز با تیمی بسیار حرفه‌ای در مراکز استان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین از آمار رسمی پزشکی قانونی درخصوص خودکشی خبر داد و گفت: براساس آمار رسمی پزشکی قانونی از هر 100 هزار مرگ 5.5 مرگ براثر خودکشی اتفاق می‌افتد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درخصوص کودک‌آزاری تاکید کرد: کودک‌آزاری جرم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و هر فردی که شاهد کودک‌آزاری باشد باید این موضوع را به مراتب قضایی اطلاع دهد و در غیراینصورت مرتکب جرم شده است.

مسعودی‌فرید همچنین گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته متوجه شده‌ایم که در مراکز اورژانس اجتماعی سایر کشورها براساس قانون قدرت زیادی به مددکاران داده می‌شود و آنها می‌توانند بسیار قاطعانه با موارد مختلف برخورد کنند در حالی که در ایران اورژانس اجتماعی ضابط قضایی نیست و نمی‌تواند در این خصوص مستقل عمل کند.

وی همچنین تاکید کرد: با قاطعیت می‌توان گفت: اورژانس اجتماعی در میان کشورهای خاورمیانه با چهار بخش 123، خودروهای سیار، مراکز مداخله در بحران و پایگاه‌های خدمات اجتماعی، مدلی بی‌نظیر است.

کارکنان اورژانس اجتماعی استخدام رسمی نیستند

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن ابراز تاسف از عدم استخدام رسمی کارکنان مراکز اورژانس اجتماعی اظهار کرد: هنوز کارکنان اورژانس اجتماعی در اقصی نقاط کشور با وجود سختی کار و مسائل متعدد دیگر استخدام رسمی نشده‌اند و امیدواریم دست‌اندرکاران مربوطه در حوزه‌های دولت و مجلس در این راستا به ما کمک کنند تا بتوانیم مجوز استخدام رسمی این کارکنان را اخذ کنیم.

مسعودی‌فرید ادامه داد: در حال حاضر برای توسعه اورژانس اجتماعی در سایر شهرهای کشور، نیاز به 300 هزار نیرو داریم در حالی که نیروهای کنونی این مراکز هنوز استخدام رسمی نشده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان بهزیستی برای هر فردی که به عنوان کارشناس وارد اورژانس اجتماعی می‌شود، سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام می‌دهد لذا اگر نتوانیم با ایجاد شرایط مناسب، آنان را در مراکز نگهداریم به علت فشارهای کاری متعدد و آسیب‌های شغلی، از مراکز خارج شده و این موضوع در سطح کلان کشور آسیب‌های متعددی ایجاد می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha