معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: حدود 33 هزار روستا و آبادی در کشور خالی از سکنه شده اند و نباید کاری کنیم که به تخلیه روستاها کمک شود.

سلامت نیوز: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: حدود 33 هزار روستا و آبادی در کشور خالی از سکنه شده اند و نباید کاری کنیم که به تخلیه روستاها کمک شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سید ابوالفضل رضوی عصر چهارشنبه در نشست کارگروه بانوان و خانواده استان کرمان با محوریت اشتغال و کارآفرینی در استانداری افزود: 64 هزار روستا داریم که از این تعداد حدود 39 هزار روستا بالای 20 خانوار و مابقی کمتر از 20 خانوار هستند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب بر تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس تاکید دارند که ما به دنبال اجرای این امر هستیم.

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه اولین بار است که دولت 29 شورا را برای تدوین برنامه تعیین کرده که یکی از آنها شورای توسعه روستا، عشایر و افراد کم درآمد است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به جمعیت 21 میلیون و 500 هزار نفری روستایی و عشایری کشور گفت: بی توجهی به روستاها و عشایر به معنای افزایش حاشیه نشینی شهرهاست.

وی افزود: هر یک از ما که به عنوان مسوول بر صندلی تکیه زده ایم باید جوابگوی این مشکلات باشیم و مردمی که می بینند و به دلیل مسوولیت نظارت، نمی گویند باید جوابگو باشند.

رضوی تصریح کرد: توسعه با همکاری همه انجام می شود، هنگامی که همه با هم باشند توسعه اقتصادی نیز فراهم می شود و برای رفع مشکلات اقتصادی باید بخش خصوصی بزرگ و دولت کوچک شود و این تدبیر دولت تدبیر و امید است.

وی گفت: اعلام کرده ایم برای تحقق فرمان رهبری و اجرای فرمان امام راحل، مردم را در اقتصاد وارد کنیم و از مجلس تشکر می کنیم که در بودجه 94 دو کمک خوب برای روستاها در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: مجلس دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار روستایی را به سه هزار و 500میلیارد ریال رساند و 500 میلیون دلار برای آب روستاها اختصاص داد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: اعتبارات مختص روستاها در سال جاری نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته و این توجه ویژه به روستاهاست و مبنا را برای توسعه روستا و مشارکت مردم قرار داده ایم.

وی گفت: زنان در فعالیت اقتصادی روستاها نقش بزرگی داشته اند و مردم روستا فرهنگ مشارکتی دارند.

رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون افراد تحصیلکرده در روستاها وجود دارند دیگر مشکل مدیریتی چندانی وجود ندارد.

وی گفت: در طرحی عنوان کرده ایم که هر خانوار روستایی 20 میلیون ریال آورده بیاورد و در شرکت های 200 خانواری عضو شود، دولت چهار برابر به آن شرکت تسهیلات با نرخ سه درصد می دهد.

وی افزود: مردم طرح را تعریف می کنند در غیر این صورت استان و شهرستان باید طرح را تعریف کند و در این طرح سهم آورده مردم و پرداخت تسهیلات در همه روستاهای کشور در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: به هیچ وجه بنا نداریم پول نذری به کسی بدهیم، پول با نظارت به فردی داده می شود که شغل پایدار، خانواده فعال و ماندگار روستایی ایجاد کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) ملت مطالبه گر می خواست گفت: ملت مطالبه گر ملت توسعه طلب است و ملتی که تقاضاگر باشد و عاجزانه خواهش کند، عقب افتاده است.

وی اضافه کرد: به فرموده امام راحل مردم حق دارند همه ما را از اعضای قوه مقننه و مجریه استیضاح کنند.

رضوی گفت: امام راحل مردم را از طریق شجاع ترین، صبورترین و خالص ترین ها دنبال کرد و به میدان آورد که اینها زنان جامعه بودند و امام بارها فرمودند اگر شما زن ها نبودید، مردها اینگونه به میدان نمی آمدند.

وی اظهار کرد: امام جوانان را نیز بسیار باور داشت، میانگین سنی شهدای ما قبل و بعد از انقلاب زیر 30 سال است.

وی افزود: اگر بخواهیم به توسعه یافتگی مطلوب برسیم باید به فرموده رهبر معظم انقلاب در پیام اقتصاد مقاومتی عمل کنیم که فرمودند قوای سه گانه موظف هستند با برنامه ریزی و زمان بندی مشخص زمینه و فرصت مناسب برای حضور مردم و فعالان اقتصادی را فراهم کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بیان کرد: نرخ رشد اقتصادی ما قرار بود در برنامه پنجم توسعه، هشت باشد که متاسفانه تا رسیدن به این نرخ فاصله بسیار داریم و همچنین قرار بود نرخ بیکاری و تورم تک رقمی باشد.

وی گفت: بزرگترین علت اینکه تا رسیدن به اهداف فاصله داریم این است که هم مردم را در فعالیت های اقتصادی وارد نکردیم و هم به مردم در مدیریت اقتصادی باور نداشتیم.

وی بیان کرد: به یقین مشارکت اقتصادی و فراهم آوردن برنامه مشارکت اقتصادی مردم برای برخی سخت است و عده ای که آن را باور دارند، آن را کار سختی می دانند و وارد نمی شوند.

رضوی اظهار کرد: ما مردم را به سمتی سوق می دهیم که از دسترنج خود درآمد کسب کنند و منتظر پیامک واریز یارانه نباشند.

وی همچنین امروز چهارشنبه به همراه استاندار کرمان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان از بخش شهداد در شهرستان کرمان بازدید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha