پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 145416

درباره تبخال سوالات زیادی مطرح است از جمله اینکه آیا تبخال از شخصی به شخص دیگر سرایت می کند؟ و...در سایت هلث نیوز به سوالاتی در این باره پاسخ داده می شود.تبخال های روی لب و تبخال دستگاه تناسلی به علت ویروس بروز می کند. این ویروس دارای ۲ رشته است: HSV-1 که تبخال روی لب ایجاد می کند و HSV-2 که تبخال در قسمت تناسلی ایجاد می کند.

سلامت نیوز: درباره تبخال سوالات زیادی مطرح است از جمله اینکه آیا تبخال از شخصی به شخص دیگر سرایت می کند؟ و...در سایت هلث نیوز به سوالاتی در این باره پاسخ داده می شود.تبخال های روی لب و تبخال دستگاه تناسلی به علت ویروس بروز می کند. این ویروس دارای ۲ رشته است: HSV-1 که تبخال روی لب ایجاد می کند و HSV-2 که تبخال در قسمت تناسلی ایجاد می کند.

این ویروس می تواند حتی به چشم هم سرایت کند:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، از آن جا که این ویروس از طریق تماس قابل انتقال است، هر نوعی از آن می تواند به سطح غشاء مخاطی که با آن تماس پیدا می کند، منتقل شود. برای مثال در صورت دست زدن به تبخال روی صورت و سپس دست زدن به چشم، امکان انتقال این ویروس حتی به داخل چشم نیز وجود دارد. گاهی بلافاصله پس از عفونت اولیه، ویروس از طریق پوست دفع می شود حتی اگر تبخال ایجاد نشود.

اغلب افراد ویروس HSV-1 را دارند:

از هر ۱۰ نفر ۹ نفر دارای این ویروس هستند. بیشتر افراد از دوران کودکی این ویروس را دارند که علت عمده آن استفاده مشترک از لوازم آشپزخانه یا تماس پیدا کردن با فرد آلوده است.

ویروسی که از بدن خارج نمی شود

به محض آلوده شدن ،این ویروس دیگر از بدن خارج نمی شود. زیر پوست می ماند تا سیستم ایمنی به خطر بیفتد و ضعیف شود. به همین دلیل است که هر بار دچار استرس، بیماری یا خستگی مفرط می شوید، تبخال ظاهر می شود. در صورتی که سالی بیش از ۶ بار دچار تبخال می شوید باید با پزشک خود درباره راه درمان صحبت کنید.

شبیه جوش است فقط ظاهر بدتری دارد:

جوش می تواند کنار لب ظاهر شود؛ اما اگر این جوش چرکی باشد به احتمال زیاد تبخال است. با ترکیدن تبخال، خون و چرک از آن خارج می شود. اغلب نیز پوست خشکی روی آن به وجود می آید و پس از چند روز از بین می رود.

در صورت داشتن تبخال، پاک سازی پوست می تواند آن را پخش کند:

اگر عفونت تبخال داشته باشید، پاکسازی پوست به این ویروس اجازه بیرون آمدن می دهد. این عفونت می تواند به تمامی قسمت های صورت سرایت کند و نتیجه وحشتناکی داشته باشد. بنابراین اگر سابقه تبخال دارید قبل از حتی موم انداختن پوست با متخصص مشورت کنید.

می تواند به جنین آسیب برساند:

برای زنان باردار، این ویروس می تواند مشکل ساز باشد، عفونت های طولانی مدت که به قسمت دستگاه تناسلی سرایت می کند، می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد؛ همچنین باعث زایمان زود هنگام، وزن پایین در زمان تولد و انتقال ویروس به نوزاد در زمان تولد می شود اما درباره تبخال لب، بیشترین نگرانی سرایت عفونت در زمان بارداری است زیرا خطر آسیب دیدگی نوزاد افزایش می یابد. به زنان باردار توصیه می شود با افرادی که مشکوک به این ویروس هستند تماس پیدا نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha