منطقه سفیدکوه در خرم‌آباد در ‌سال ١٣٦٩ به‌عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد و در همان ‌سال بود که معدن اکتشاف سنگ‌های مرغوب و قیمتی هم در این منطقه مجوز ٢٠ ساله فعالیت گرفت. از آن زمان تا ‌سال ١٣٨٩ این معدن به صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه داد تا این‌که مجوز ٢٠ ساله‌اش هم به پایان رسید. این درحالی است که اصولا طبق قانون هرگونه فعالیت، ساخت‌وساز و اکتشاف در مناطق حفاظت شده غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود اما این معدن به مدت ٢٠‌سال در یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده ایران فعالیت کرد.

سلامت نیوز: منطقه سفیدکوه در خرم‌آباد در ‌سال ١٣٦٩ به‌عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد و در همان ‌سال بود که معدن اکتشاف سنگ‌های مرغوب و قیمتی هم در این منطقه مجوز ٢٠ ساله فعالیت گرفت. از آن زمان تا ‌سال ١٣٨٩ این معدن به صورت غیرقانونی به فعالیت خود ادامه داد تا این‌که مجوز ٢٠ ساله‌اش هم به پایان رسید. این درحالی است که اصولا طبق قانون هرگونه فعالیت، ساخت‌وساز و اکتشاف در مناطق حفاظت شده غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود اما این معدن به مدت ٢٠‌سال در یکی از بکرترین مناطق حفاظت شده ایران فعالیت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، همین الان هم این معدن درحال بهره‌برداری از منابع زیرزمینی این منطقه است. درحالی‌که مجوزش ٤‌سال است که به پایان رسیده. مجوزی که از سوی شورایعالی معادن زیر نظر وزارت صنعت و معدن صادر شده بود. ظاهرا یک ربع قرن فعالیت در منطقه حفاظت شده به صاحبان این شرکت حفاری و اکتشاف معدن این اجازه را داده که همچنان و با وجود فشارهای زیاد سازمان محیط‌زیست به کار خود ادامه دهند. سازمان محیط‌زیست لرستان بارها سعی داشته که جلوی فعالیت این معدن را بگیرد اما تا به‌حال زورش نرسیده است. حتی به این شرکت پیشنهاد کرده که معادن بهتری در نقاط دیگری خارج از منطقه حفاظت شده به آنها داده شود که بازهم مفید واقع نشد و صاحبان معدن حاضر به ترک آن منطقه نشده‌اند و همچنان درحال بهره‌برداری هستند. این درحالی است که این منطقه زیستگاه پلنگ ایرانی است و محل تردد حیات‌وحش متنوع منطقه. فعالیت شرکت حفاری معدن در چنین منطقه‌ای آسیب جدی به زیستگاه حیات‌وحش می‌زند. چون معدن در مسیر تردد حیوانات قرار گرفته است و بعضا به آبشخور حیوانات و محل زندگی‌شان آسیب می‌رساند. همچنین وسعت تخریب جنگل‌های منطقه و قطع درختان به واسطه فعالیت شرکت معدن آن‌قدر زیاد است که تبدیل به فاجعه‌ای در منطقه شده است.
معدن مذکور متعلق به بخش خصوصی است و ظاهرا مالکش یک سرمایه‌دار است که البته سال‌هاست این معدن را به یکی از نهادهای خاص اجاره داده است. فعالان محیط‌زیست منطقه که بارها نسبت به فعالیت این معدن اعتراض داشته‌اند معتقدند که مستاجر فعلی که اکتشاف و استخراج سنگ‌های مرغوب منطقه را برعهده دارد هم زور دارد و هم پول و به همین علت تاکنون کسی و نهادی نتوانسته جلوی فعالیتش را بگیرد. حال این فعالان و دوستداران محیط‌زیست امیدوارند با بیانات مقام معظم رهبری در روزهای منتهی به‌سال ٩٤ که تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی به هر دلیل و توسط هر نهادی را مجاز ندانستند، جلوی ادامه فعالیت این شرکت در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد گرفته شود.
این منطقه حفاظت شده با مساحت ٦٩‌هزار و ٥٠٠ هکتار از یک طرف دارای جنگل‌های سرسبز بلوط است و از طرف دیگر صخره‌های صعب‌العبور و زیبا. یک سویش رودخانه و آبشار دارد و سوی دیگرش کوه و غارهای متعدد. ٢٧٢ گونه‌گیاهی و ١٣٨ گونه‌جانوری در آن زیست می‌کنند. بلوط، بنه، گیلاس وحشی، زیتون، زالزالک، بادام کوهی، آلوچه، نسترن وحشی، بومادران، فرفیون زگیل‌دار، گوش‌بره طناز، سریش ایرانی، گنگر صحرایی، لاله واژگون، خاکشیر، نیلوفر و مریم گلی از گونه‌های گیاهی این منطقه هستند و پلنگ، سنجاب ایرانی، کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گربه‌وحشی، رودک، گرگ، روباه، شنگ، شغال، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، کرکس، کرکس مصری، شاهین، بالابان، دلیجه کوچک، سهره طلایی، یلوه حنایی، سارصورتی، جی‌جاق، لاکپشت مهمیزدار، آگامای صخره‌ای فلس درشت، گرزمار، افعی شاخدار، سوسمار مار چشم گونه‌های جانوری.
بنابه نظر کارشناسان سازمان محیط‌زیست خرم‌آباد ادامه فعالیت معدن مذکور می‌تواند آسیب‌های جدی و غیرقابل جبرانی به اکوسیستم منطقه بزند. همان‌طور که در این ٢٠‌سال اتفاق افتاده است و کسی نتوانسته جلوی آن را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha