جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 145451

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد آخرین وضعیت سلامت آب، مرغ، نان، سبزی و میوه‌های پایتخت نشینان توضیحاتی را ارائه کرد.

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در مورد آخرین وضعیت سلامت آب، مرغ، نان، سبزی و میوه‌های پایتخت نشینان توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رحمت‌الله حافظی درخصوص آخرین وضعیت پایش مواد غذایی در شهر تهران، گفت: یکی از اصلی‌ترین وظایف کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، رصد کردن مواد غذایی و معرفی آن‌ها به شهروندان است تا از موادی که دارای استانداردهای لازم هستند، بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه کیفیت مواد غذایی باید در حد استانداردی باشد که آسیبی به سلامت مردم وارد نکند، گفت: پیش از این در گزارش‌های واصله شاهد آلودگی محصولات کشاورزی به سموم کود شیمیایی و فلزات سنگین بوده‌ایم که رفع این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

نیترات آب در 8 منطقه تهران بالاتر از حد استاندارد است

وی در مورد آخرین وضعیت سلامت آب شرب تهران با بیان اینکه در سال گذشته نیترات آب در 8 منطقه شهر تهران بالاتر از حد استاندارد بود، گفت: رسانه‌ای شدن این مسئله سبب شد که وزارتخانه های نیرو و بهداشت با جدیت بیشتری این مسئله را پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری همچنین تصریح کرد: در دیدار اخیر با وزیر بهداشت، وی عنوان کرد که این مسئله در جلسه هیات دولت مطرح شده است و وزیر بهداشت اعلام داشت که موضوع آب در سال 94 در اولویت‌های بهداشتی قرار دارد و هیچ اغماضی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

حافظی با بیان اینکه جدیت وزارت بهداشت درخصوص رفع آلودگی آب جای تشکر دارد گفت: امیدواریم پایش آب طی ماه‌های آتی از امتحان موفقی بیرون بیاید

وی درباره مطرح شدن موضوع "وارد شدن فاضلاب 40 درصد بیمارستان‌های پایتخت به آب‌های سطحی" گفت: وظیفه سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت است که در این موضوع نظارت داشته باشند اما قطعا شناسنامه‌دار کردن بیمارستان‌ها و واحدهای صنفی و همچنین نظارت دوره‌ای و منظم بر آن‌ها و تعیین مسئول فنی که صلاحیت علمی داشته باشد تا در صورت بروز آلودگی پاسخگو باشد، می‌تواند به مدیریت این مسئله کمک کند.

استفاده از جوهرقند در برخی نانوایی‌ها!

وی درخصوص وضعیت سلامت نان پایتخت نشینان نیز با بیان اینکه بررسی ها نشان داده است که در برخی از نانوایی‌ها علاوه بر جوش شیرین از جوهر قند نیز استفاده می‌کنند، گفت: جوهر قند برای سپید کردن نان استفاده می‌شود که اولین تاثیرات نامناسب را بر دستگاه گوارش وارد می‌کند.

حافظی با بیان اینکه این مواد تهدید کننده سلامت مردم هستند، گفت: بر همین اساس مداخلات کمیسیون سلامت شورای شهر آغاز شد.

ردیابی محصولات از مزرعه تا سفره با بارکد گذاری!

وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم و اقدامات موثری که با همراهی سایر دستگاه‌ها در شرف انجام است، بارگد گذاری محصولات کشاورزی است، گفت: برای اینکه آلودگی مواد غذایی را کنترل کنیم، بارکدگذاری محصولات کشاورزی به عنوان اولین گام در دستور کار قرار گرفت چرا که پیش از این امکان ردیابی و رصد محصولات وجود نداشت.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه در بارکدگذاری محصولات کشاورزی می‌توان مزارع آلوده را نیز شناسایی و با مداخله زودهنگام مسئله را حل کرد، به ایسنا گفت: بر اساس تعهدات وزارت کشاورزی، طی سال 94 ، 30 درصد محصولات کشاورزی تولید شده بارکدگذاری شده و در سال 95 نیز 70 درصد محصولات بارکدگذاری می‌شود و تا پایان سال 96 نیز صددرصد محصولات کشاورزی تولید شده بارکدگذاری خواهد شد که این مسئله گامی موثر برای پایش‌های بعدی و نظارت‌های دقیق‌تر بر میزان آلودگی محصولات کشاورزی است.

بسته شدن پرونده مرغ‌های سربی

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درخصوص پرونده مرغ‌های آلوده که چند ماه قبل بررسی‌اش در شورا آغاز شده بود، گفت: آلودگی گوشت مرغ واقعیتی بود که در آخرین گزارشات نیز میزان سرب موجود در مرغ مصرفی 47 درصد بیشتر از حد استاندارد تعیین شد، اما گزارش‌های شفاهی که درخصوص نتایج پایش اسفندماه 93 اعلام شده است بیانگر این است که بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته بر روی مرغ هیچ گونه آلودگی در گوشت مرغ رویت نشده و میزان سرب در حد استاندارد است.

وضعیت سلامت میوه و سبزی‌های پایتخت

وی در مورد وضعیت سلامت میوه و سبزی‌های پایتخت نیز گفت: نتایج آخرین پایش‌هایی که در فصل پاییز و زمستان 93 انجام شد نشان می‌دهد که میزان آلودگی‌ها در محصولات مختلف به شدت کاهش یافته اما هنوز به طور قطعی رفع نشده است.

به گفته حافظی، بر اساس آمارهای پایش در تابستان سال 93 کارشناسان از 1120 نمونه آزمایش انجام دادند که در این میان 540 مورد مربوط به سموم و 580 مورد مربوط به آلاینده‌های سه گانه از جمله سرب، نیترات و... بوده است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر گفت: آزمایش سموم انجام شده بر روی سبزی‌ها در فصل تابستان، نشان داده است که آلودگی در برخی از محصولات کشاورزی بیش از حد استاندارد بوده است که خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته آلودگی محصولات کشاورزی در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است و بر اساس آمار کلی 74 درصد از محصولات مورد بررسی، فاقد آلودگی بوده‌اند.

وی در مورد میزان آلودگی محصولات کشاورزی درخصوص آلاینده‌های سه گانه نیز گفت: 23.87 درصد محصولات آزمایش شده در حوزه آلاینده‌های سه گانه دارای آلودگی و 76.3 درصد مجاز و فاقد آلودگی بوده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه کمیسیون سلامت شورای شهر تهران رصد وضعیت سلامت محصولات کشاورزی را همواره در دستور کار خود قرار می‌دهد گفت: پایش محصولات کشاورزی در فصل زمستان نشان داد که آلودگی محصولات، نسبت به تابستان بسیار کاهش داشته است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha