رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، اظهارداشت: دسترسی کشاورزان به سموم استاندارد به دلیل بالا بودن قیمت آن کم است.

سلامت نیوز:رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، اظهارداشت: دسترسی کشاورزان به سموم استاندارد به دلیل بالا بودن قیمت آن کم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر مجید حاجی افزود: به کشاورزان توصیه می کنیم که از سموم به صورت ترکیبی استفاده نکنند چرا که علاوه بر اینکه به ماندگاری و پایداری این سموم آسیب می رسد، می تواند عاملی برای افزایش ماندگاری سموم بر روی محصولات کشاورزی و آسیب رساندن به سلامت مردم باشد.

وی با اشاره به شعار امسال هفته سلامت که "ایمنی غذا" نام گذاری شده است، گفت: ایمنی غذا یکی از ارکان امنیت غذایی و زیر مجموعه امنیت تغذیه است و وقتی سخن از دسترسی مردم به یک غذای سالم و پایدار با کفایت تغذیه ای به میان می آید، موضوع امنیت غذایی به عنوان دسترسی اقتصادی و فیزیکی به یک غذای سالم و ایمن مطرح است.

حاجی فرجی با بیان اینکه به طور کلی امنیت غذایی از مزرعه شروع و به سفره ختم می شود، گفت: در بخش تولید، دانه یا بذر باید سالم باشد.

وی با یادآوری اینکه کودهای شیمیایی نیز می تواند اثر منفی در غذا داشته باشد، افزود: امروزه ترجیح بر این است که از کودهای ارگانیک به میزان مشخص استفاده شود.

سموم دفع آفات یکی از معضلات اصلی در بخش کشاورزی

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی، استفاده از سموم دفع آفات در بخش کشاورزی را یکی از معضلات اصلی عنوان کرد و گفت: این سموم برای نگهداری از محصولات استفاده می شود و اگر در تولید، میزان استفاده و طریقه مصرف آن استانداردها رعایت نشود، سلامت مردم به مخاطره می افتد.

وی با تاکید بر اینکه باقی مانده سموم بر روی میوه ها می تواند خطر آفرین باشد، گفت: این در حالی است که در سطح جهان و ایران به مردم توصیه می شود که از میوه و سبزیجات در هرم غذایی استفاده کنند اما این توصیه، می تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند و باعث می شود در توصیه کردن به مصرف آن به مردم مردد باشیم چرا که نمی دانیم آیا استانداردهای لازم در سم پاشی ها رعایت شده است؟

حاجی فرجی با بیان اینکه دسترسی به سموم استاندارد کم و آموزش ها در این زمینه برای کشاورزان کافی نیست اظهار کرد: باید شرایط را برای آموزش مستمر کشاورزان در چگونگی مصرف سموم فراهم کنیم همچنین ابزار کافی جهت سم پاشی در اختیار آنها قرار دهیم برای این که باید میزان توزیع سم روی سطوح باغ ها، میوه ها و نواحی کشت استاندارد باشد.

ایمنی و سلامت غذا یکی از دغدغه های مردم و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: یکی از دغدغه های بهداشتی کشور سالم و ایمن بودن میوه ها و سبزیجات مصرفی است که در این راستا شورای سلامت و امنیت غذایی از حدود ۳ سال پیش در وزارت بهداشت با حضور مسئولین وزارت بهداشت و تمامی دست اندرکاران و سازمان های مرتبط با حوزه سلامت از جمله جهاد کشاورزی، سازمان دفع آفات، سازمان دامپزشکی، سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و مراجع دانشگاهی از جمله انستیتو تحقیقات تغذیه و دیگر دستگاه ها و ارگانهای مرتبط با بهداشت و سلامت جامعه تشکیل شده است.

حاجی فرجی با تأکید بر اینکه دغدغه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ایمنی و سلامت غذا است تصریح کرد: نمی توان گفت در حال حاضر این مشکلات به طور کامل برطرف شده است. رفع این مشکلات به همت همگانی بین ارگان های مسئول نیاز دارد که علاوه بر تسهیل دسترسی به این سموم و کودهای استاندارد با قیمت مناسب، آموزش کافی و تجهیزات لازم نیز در اختیار کشاورزان قرار دهند.

وی افزود: البته این اقدام زمان بر و هزینه بر است و در این زمینه با تخصیص وام های مناسب و با کمک دولت می توان مشکلات را برطرف کرد.

افزایش نظارت ها بر تولید مرغ و تخم مرغ در سال های اخیر

وی افزود: در حوزه دامپزشکی نیز در زمینه تولید مرغ و تخم مرغ و در خصوص آنتی بیوتیک ها و هورمون هایی که در مرغ استفاده می شود نظارت های بیشتری در حال انجام است.

حاجی فرجی یادآور شد: نظارت ها بر تولید مرغ و تخم مرغ طی سالیان اخیر توسط سازمان دامپزشکی افزایش یافته و خوشبختانه استفاده از هورمون ها در پرورش مرغ وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیشتر نگرانی ها در تولید مرغ مربوط به مصرف آنتی بیوتیک ها است که از آن برای حفظ سلامتی مرغ استفاده می شود و استانداردهای ویژه ای دارد و با توجه به این که کارگاه ها و مراکز سنتی تولید مرغ و محصولات دامی انتظار داریم نظارت بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

حاجی فرجی با بیان اینکه سازمان هایی مانند استاندارد و غذا و دارو متولی کنترل کیفیت غذاهای صنعتی و فرآوری شده هستند، افزود: کنترل های زیادی مانند بخش توسعه و تحقیقات (R&D) و کنترل کیفیت در كارخانه و آزمایش های مرحله ای و تصادفی از سوی سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد برای اطمینان از کنترل کیفیت در غذاهایی که از بخش صنعت خارج می شود، صورت می گیرد.

صنایع غذایی زیر ذره بین

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در ادامه اظهار کرد: زمانی که اطمینان و کنترل بر روی صنایع غذایی زیاد شود، دغدغه صاحبان صنایع غذایی نیز برای تولید محصولات غذایی سالم تر بیشتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر آلاینده ها، مواد افزودنی و مواد اضافی در محصولات از میزان استاندارد بیشتر شود، می تواند در کوتاه مدت مسمومیت و در بلند مدت در بدن حالت سمیت پیدا کند.

حاجی فرجی با تأکید بر کفایت تغذیه در تولیدات صنعتی بیان داشت: در صنعت، کنترل و اندازه گیری همواره راحت تر از بحث کفایت تغذیه ای است.

وی یادآور شد: در حال حاضر گاهی توجه به مواد غذایی بی ارزش مانند اسنک ها، برخی تنقلات، بیسکوییت و چیپس در کودکان و نوجوان جزء سبک الگوی مصرف مردم قرار گرفته و به عنوان عادت درآمده است که این موضوع خطرناک است.

حاجی فرجی خاطر نشان کرد: ممکن است یک ماده غذایی واقعا ایمن و سالم باشد و در همان لحظه مشکلی در فرد ایجاد نکند اما در طول زمان و بخاطر نوع مصرف، باعث بروز بیماری های غیر واگیر مانند چاقی، افزایش وزن، دیابت، بیماری های کبدی و قلبی عروقی که وابسته به نوع مصرف و الگوی مصرف غذایی هستند در سطح جامعه می شود.

کنترل اسید های چرب ترانس و اشباع مورد توجه ویژه وزارت بهداشت است

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه ای از سوی سازمان های نظارتی و وزارت بهداشت در حوزه مصرف روغن و میزان اسیدهای چرب ترانس و اشباع وجود دارد اضافه کرد: در همین زمینه تغییر الگوی مصرف مردم از روغن جامد به نیمه جامد و سپس تا پایان سال جاری، قطع روغن جامد خانوار و تولید و مصرف روغن مایع مورد تأکید است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور ادامه داد: روغن های سرخ کردنی از دیگر مواردی است که مصرف آن باید کاهش پیدا کند و در این خصوص اگر در خانواده ها، روش طبخ اصلاح شود دیگر نیازی به مصرف روغن های سرخ کردنی نداریم اما علیرغم وجود اسیهای چرب ترانس پایین در این نوع روغن، میزان اسیدهای چرب اشباع آن بالاست که می تواند در بروز بیماری های قلبی و سایر بیماری های غیر واگیر خطرساز باشد.

حاجی فرجی در پایان یادآور شد: طبق هدفی که شورای سلامت و امنیت غذایی پیش گرفته است امیدواریم تا پایان سال ۹۴ میزان اسیدهای چرب اشباع مصرفی در تولیدات صنایع غذایی را به کمتر از ۲۵ درصد و اسیدهای چرب ترانس را به کمتر از ۲ درصد برسانیم.

   


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha