جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 145459

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه نظارت این سازمان بر محصولات غذایی ضعیف است، گفت: امکانات و تعداد بازرسان ما برای نظارت کم و محدود است.

نیرو و امکانات برای نظارت بر محصولات غذایی نداریم

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه نظارت این سازمان بر محصولات غذایی ضعیف است، گفت: امکانات و تعداد بازرسان ما برای نظارت کم و محدود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری ایلنا،رسول دیناروند درباره مناسب نبودن نظارت بر تولید محصولات غذایی گفت: نظارت بر تولید محصولات غذایی مساله‌ای فرابخشی است، در حقیقت همه کار‌ها متمرکز در وزارت بهداشت نیست.

وی افزود: به طور مثال وظیفه بخشی از این نظارت در وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد یا نظارت بر عملکرد رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و تهیه غذا بر عهده بهداشت محیط است.

دیناروند با اشاره به نظارت سازمان غذا و دارو بر محصولات غذایی که وارد کشور می‌شود و غذاهایی که به صورت صنعتی در کشور تولید و عرضه می‌شود، گفت: اگر یک همبرگردر یک ساندویچی تولید و به دست مصرف کننده برسد، مسئولیت نظارت بر تولید آن بر عهده سازمان غذا و دارو نیست، اما در صورتی که اگر‌‌ همان همبرگر به صورت صنعتی تولید شود و در یک فروشگاه عرضه شود، وظیفه نظارت بر روند تولیدش بر عهده سازمان غذا و دارو است.

وی افزود: از این رو ما نیاز داریم که نظارت را در همه بخش‌ها تقویت کنیم و اشاره وزیر بهداشت به اینکه نظارت در حوزه غذا ضعیف است اشاره درستی است. من در گذشته نیز اعلام کرده بودم که نظارت سازمان غذا و دارو ضعیف است. امکانات و بازرسان ما نیز کم و محدود است.

وی با بیان اینکه ما در کل کشور ۱۵۰۰ نفر پرسنل نظارتی و آزمایشگاهی داریم و نیازمند این هستیم که در این حوزه تقویت شویم، افزود: امکانات بودجه‌ای بیشتری برای این موضوع نیاز است. فکر می‌کنم وزارت بهداشت تصمیم دارد که در سال ۹۴ نظارت بر حوزه غذا را تقویت کند.

دیناروند درباره اولویت‌های سازمان غذا و دارو برای نظارت بر تولید مناسب مواد غذایی گفت: در حوزه غذا بر چند بخش که اولویت ما محسوب می‌شوند، متمرکز خواهیم شد که غذاهای پر مصرف یکی از این اولویت‌ها هستند.

وی ادامه داد: کاهش آلاینده‌ها و بررسی با‌قی‌مانده سموم در مواداولیه مسائلی است که با جدیت بیشتری بر آن نظارت خواهیم داشت. همچنین بحث تغذیه مردم را مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به نظارت بر واردات برنج گفت: در سال ۹۳ بر واردات برنج نظارت خوبی انجام شد، بطوریکه برنج فقط از طریق مراکز معتبر اجازه ورود پیدا می‌کند.

دیناروند درباره قاچاق برنج نیز گفت: قاچاق برنج از طریق مرز‌ها انجام می‌شود، گرچه به دلیل واردات برنج به صورت رسمی قاچاق برنج کم است، اما به هر حال وجود دارد.

وی گفت: وقتی یک میلیون تن برنج به کشور وارد می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد، قطعا شاهد کم شدن قاچاق برنج خواهیم بود. ضمن اینکه ما در سال ۹۳ نظارت بر برنج‌ و بررسی آلودگی این محصول را۲۰ درصد افزایش دادیم.

دیناروند درباره نظارت بر سموم استفاده شده در مواد اولیه مورد استفاده در مواد غذایی نیز گفت: امسال برنامه‌ای در نظر داریم تا قدرت تشخیص را در آزمایشگاه‌ها بیشتر کنیم به همین دلیل در تلاش برای خرید تجهیزت قوی‌تر و پیشرفته‌تر آزمایشگاهی هستیم تا هم تعداد بیشتری از سموم تشخیص داده شود و هم حد تشخیص آن‌ها تقویت شود. با این کار در قطب‌های ما که ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی هستند امکاناتی چون آزمایشگاه مرکزی فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha