شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 145491

برخی خانم‌ها در دوران بارداری دچار خونریزی بینی می‌شوند و بلافاصله به پزشکشان مراجعه می‌کنند تا بفهمند آیا خون‌دماغ در این زمان، طبیعی است یا خیر؛ باید گفت علت این نوع خونریزی معمولا پرخون بودن مخاط است که به دلیل نازک شدن سطح مخاط اتفاق می‌افتد.

خون‌ریزی بینی در بارداری طبیعی است؟

سلامت نیوز: برخی خانم‌ها در دوران بارداری دچار خونریزی بینی می‌شوند و بلافاصله به پزشکشان مراجعه می‌کنند تا بفهمند آیا خون‌دماغ درا ین زمان، طبیعی است یا خیر؛ باید گفت علت این نوع خونریزی معمولا پرخون بودن مخاط است که به دلیل نازک شدن سطح مخاط اتفاق می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین ،در واقع در دوران بارداری خونریزی‌های ضعیف و بی‌خطر بینی نسبتا شایع است که به گشاد شدن عروق خونی و داخل بینی منجر می‌شود.

علاوه بر پرخون بودن مخاط که شایع‌ترین علت خونریزی بینی در خانم‌های باردار است، دلایل دیگری هم در بروز این مشکل موثرند که متخصص زنان بعد از معاینه نسبت به رفع آنها اقدام خواهد کرد. البته نقش پیشگیری را هم نباید نادیده بگیریم. به‌عنوان مثال نوشیدن آب فراوان و استفاده از دستگاه بخور و افزایش رطوبت هوا در محیط باعث می‌شود تا تمام بافت‌هایتان ازجمله مخاط بینی دچار خشکی نشود و خونریزی اتفاق نیفتد. همچنین باز نگه داشتن دهان هنگام عطسه در خانم‌هایی که سابقه خونریزی بینی دارند تا حد زیادی از خونریزی‌های مجدد جلوگیری می‌کند. تخلیه محتویات بینی با فشار هم می‌تواند عامل مهمی برای خونریزی از بینی باشد، پس از این کار اجتناب کنید.

در این بین یادتان باشد احتمال بروز خونریزی از بینی در افراد مبتلا به سینوزیت و هنگام سرماخوردگی افزایش می‌یابد. حتی احتمال خشک شدن غشای داخل حفرات بینی و در نتیجه خونریزی هنگام قرار گرفتن در هوای سرد، بویژه در مجاورت کولر گازی زیاد است.

داروهای مجاز و غیرمجاز

گاهی اوقات پزشکان به منظور پیشگیری از خشکی مخاط بینی استفاده از سرم فیزیولوژی یا پمادهای نرم‌کننده مثل وازلین یا ویتامین A را توصیه می‌کنند که در بسیاری از مواقع مفید است، اما اسپری‌های بازکننده بینی و ضداحتقان‌ها اصلا گزینه مناسبی نیستند، چون مخاط بینی شما را خشک و زمینه خونریزی را فراهم می‌کنند.

چطور خونریزی بند می‌آید؟

زمانی که خونریزی از بینی شروع می‌شود دراز نکشید و سرتان را به پشت خم نکنید چون باعث بلع خون و تهوع و استفراغ می‌شود. پس بنشینید و سرتان را صاف به سمت بالا نگه دارید و روی آن سوراخ بینی را که در حال خونریزی است به مدت 10 دقیقه فشار دهید و فشار را یک ثانیه هم قطع نکنید؛ حتی اگر خیلی کنجکاو هستید که بفهمید خونریزی بند آمده است یا نه، چون این کار عمل انعقاد خون را مختل می‌کند و خون بیشتری را از دست می‌دهید. یادتان باشد استفاده از یخ هم کمک‌کننده است چون باعث انقباض عروق می‌شود. یک کیسه یخ روی بینی و گونه‌هایتان بگذارید و با دست دیگرتان با وارد آوردن فشار جلوی خونریزی را بگیرید، اما در صورتی که خونریزی بعد از 10 دقیقه بند نیامد حتما به اورژانس مراجعه کنید. حتی خونریزی‌های مداوم هم طبیعی نیست و باید موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha