شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 145493

دیابت یک بیماری است که با کمبود انسولین در بدن نمایان می‌شود. در این بیماری، بدن به دلیل کمبود انسولین قادر به متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها نخواهد بود و مقادیر بسیار زیادی قند وارد خون و ادرار می‌شود.

سلامت نیوز:دیابت یک بیماری است که با کمبود انسولین در بدن نمایان می‌شود. در این بیماری، بدن به دلیل کمبود انسولین قادر به متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها نخواهد بود و مقادیر بسیار زیادی قند وارد خون و ادرار می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،دیابت عوارض خطرناکی به دنبال دارد که فرد دیابتی در صورت عدم کنترل صحیح قند خون به آنها مبتلا می‌شود. به بیان ساده قندخون بالا، باعث افزایش چربی خون می‌شود، چربی خون در عروق بزرگ و کوچک بدن رسوب کرده آنها را تنگ و شکننده و سرانجام سخت و غیرقابل انعطاف می‌کند. درگیری عروق در دراز مدت روی اندام‌های مختلف بدن ازجمله کلیه، چشم، اعصاب، دستگاه گوارش، قلب و مغز اثر می‌گذارد. انسان در هر سنی ممکن است به دیابت مبتلا شود. اما ماجرا هنگامی نگران‌کننده‌تر می‌شود که کودکان در میان طیف مبتلایان این بیماری به چشم می‌خورند و هر روزه بر تعداد آنها افزوده می‌شود.


دکتر مریم رزاقی آذر فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان با تشریح بیماری دیابت می‌گوید: دیابت بیماری است که در اثر کمبود انسولین یا عدم کارآیی آن به وجود می‌آید و به دو گروه تقسیم می‌شود. در دسته اول که با نام دیابت نوع 1 شناخته شده، بیماری‌های ویروسی منشأ بیماری محسوب می‌شود.
 در حقیقت ورود ویروس در بدن شرایطی را ایجاد می‌کند که آنتی بادی ساخته شده برای نابودی ویروس‌ها بر ضد سلول‌های بتای لوزالمعده عمل کرده و با تخریب آنها ساختن انسولین را مختل می‌کند. اما عوامل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 فاکتورهایی همچون اضافه وزن کودک، نداشتن تحرک کافی و همچنین سابقه بیماری در خانواده است.


در این نوع از دیابت، سلول‌ها نسبت به انسولین مقاوم شده و باعث افزایش کار لوزالمعده و ترشح بیشتر انسولین می‌شوند. ترشح زیاد انسولین، این غده را خسته کرده و به سلول‌های بتا صدمه می‌زند و درنهایت آنها را از بین می‌برند.
این استاد دانشگاه با اشاره به تغییر الگوی تغذیه و زندگی ماشینی در عصر حاضر می‌گوید: درحقیقت تغییر شیوه زندگی، کم بودن تحرک در کودکان به دلیل زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی، اختصاص زمان زیاد به تماشای تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، استفاده ازمواد غذایی شیرین و چرب، باعث چاقی کودکان و افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 در سال‌های اخیر شده است که باید بدان توجه داشت.


دکتر رزاقی آذر برای پیشگیری از دیابت نوع 2، رژیم غذایی مناسب و ورزش را توصیه می‌کند و می‌گوید: دانستن این مسأله که کودک خانواده مبتلا به دیابت نوع 2 است، بسیار نگران‌کننده و ترسناک است؛ اما باکنترل بیماری، کودکان مبتلا هم می‌توانند زندگی طولانی و سالمی، داشته باشند.
او در مورد کنترل این بیماری می‌گوید: در حال حاضر کنترل دیابت نوع 1 تنها با تزریق انسولین صورت می‌گیرد اما در دیابت نوع 2 رژیم غذایی و داروهای ضد دیابتی خوراکی مؤثر هستند. البته در صورت عدم کنترل با داروهای خوراکی باید انسولین مصرف شود.


بیمار دیابتی باید هر سه ماه یکبار آزمایش اندازه‌گیری هموگلوبین A1C را انجام دهد تا به چگونگی کنترل قند خون خود در سه ماه اخیر پی ببرد.
او درباره علائم دیابت می‌گوید: رنگ پریدگی، عرق سرد، لرزش دست، طپش قلب، اشتهای زیاد، تشنگی بیش از حد و ادرار زیاد از علائم بیماری است. البته اختلال حواس، رفتار غیر طبیعی مثل تغییر شخصیت و خلق و خو، خیره شدن به یک جا، کز کردن در یک گوشه، احساس گرسنگی شدید و درد معده، سردرد، احساس تکان خوردن در عضله، ضعف عضلانی، فلج شدن، نابینایی، حرکات غیرطبیعی چشم‌ها، کابوس شبانه و سردرد صبحگاهی، تشنج و اغما از علائم دیگر این بیماری است.


در هنگام بروز این علائم باید فوراً قند خون بیمار آزمایش شود و درصورت هشیار بودن بیمار آب قند و ترجیحاً آب و پودر گلوکز به او خورانده شود. اگر خوردن توأم با اختلال باشد باید آمپول گلوکاگن تزریق شود.
 این موضوع به‌قدری مهم است که اگر هیچیک از موارد امکان‌پذیر نبود باید محلول آب و گلوکز را به‌وسیله تنقیه یا انما، از طریق مقعد وارد روده نمایید.
 در انتهای روده بزرگ رگ‌هایی است که قند گلوکز را جذب می‌کند.  او توصیه می‌کند به کودکی که در حال تشنج یا اغما است مواد قندی خورانده نشود زیرا وارد ریه شده و خفه می‌شود. همچنین هرگز به کودکی که در خواب است انسولین تزریق نکنید. همچنین رزاقی آذر می‌گوید: تحقیقات بسیاری در زمینه دیابت در حال انجام است که ممکن است شیوه‌های درمان را تغییر دهد.


 بنابر این والدین باید همواره در فکر کنترل صحیح بیماری فرزندشان باشند و هرگز از کلمات نا امید‌کننده استفاده نکنند. پذیرفتن واقعیت و کنار آمدن با آن درکنار کنترل دقیق متابولیک می‌تواند از وقوع عوارض مزمن و حاد بیماری پیشگیری کرده و زندگی طبیعی را برای شخص ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha