شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 145496

رصد پرونده سلامت ایرانیان از روز پنجشنبه در شهرهایی که از جمعیت حاشیه نشین بیشتری برخوردار هستند،کلید خورد.

سلامت نیوز:رصد پرونده سلامت ایرانیان از روز پنجشنبه در شهرهایی که از جمعیت حاشیه نشین بیشتری برخوردار هستند،کلید خورد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،قرار است در این طرح به گفته «دکتر ناصر کلانتری» قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت، شهرهای 20 تا 50 هزار نفر وحاشیه نشینان ونقاط نابسامان که حدود 15 میلیون نفر است تحت پوشش این طرح قرار گیرند.او گفت: در این طرح برای همه مردم پرونده الکترونیک سلامت با یک شناسه معین تشکیل می‌شود. در پایگاه سلامت، به ازای هر 12هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت ایجاد و برای هر 3 هزار نفر یک کارشناس مراقبت ازسلامت مستقر می‌شود که این مراقبان افراد را ثبت نام و سپس آنها را از نظر سلامت غربالگری می‌کنند. در این طرح مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند.دسته اول، افراد سالم، دسته دوم افراد دارای عامل خطر (ریز فاکتور) و دسته سوم به افراد بیمار اختصاص داردکه بیماری‌هایی مزمن غیرواگیر مثل دیابت، فشار خون، اختلالات افسردگی و شرایطی مثل چاقی و غیره را شامل می‌شود.


او گفت: پس از اینکه پرونده سلامت برای افراد تشکیل شد برای افراد سالم توصیه ادامه زندگی و خود مراقبتی برای نگهداشت وضعیت سلامت آنها و برای افراد دارای عامل خطر، مشاوره تغذیه و روانشناسی  صورت می‌گیرد. افرادی که بیمار هستند نیز به واحدهایی تحت عنوان مراکز سلامت جامعه که پزشک، کارشناس تغذیه و مشاوره دارد معرفی می‌شوند.  او با تأکید براینکه هیچ یک از افراد در جامعه نخواهند بود که وضعیت سلامت آن مشخص نشده باشد گفت: چون بیشترین حاشیه نشینان در مشهد با یک میلیون و 300 هزار نفرساکن هستند بنابراین این طرح در آنجا کلید خورد.البته این طرح سراسری است و در همه مناطق کشور اجرا می‌شود. کلانتری گفت: «این طرح از شهرهای 20 تا 50 هزار نفری شروع و امسال در شهرهای  50 تا 500 هزار نفر که از حاشیه نشینی بیشتری برخوردارهستند ادامه می‌یابد و  در سال  96  آن را در سطح کلانشهرها گسترش می‌دهیم.»


ایجاد رصدخانه شاخص‌های سلامت ایرانیان
این درحالی است که «دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی نیز از ارائه خدمات رایگان بهداشتی به جمعیت حاشیه نشین خبر داد و گفت: رصد پرونده سلامت ایرانیان تا پایان فعالیت این وزارتخانه در دولت یازدهم میسر خواهد شد. سامانه رصد شاخص‌های سلامت ایرانیان تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود و در قالب این برنامه با استفاده از فناوری‌های نوین بیماری در کشور رصد شده و در راستای آن برنامه پیشگیرانه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. او گفت: ۱۰ میلیون نفراز جمعیت کشورمان در آینده نزدیک تحت پوشش خدمات درمانی قرار خواهند گرفت.  او با انتقاد از متهم کردن وزارت بهداشت به درمان محور بودن ادامه داد: «کاهش پرداخت هزینه‌های درمان از جیب مردم، بالا بردن خدمات سرپایی با دسترسی بهتر در خدمت مردم، رساندن هزینه پرداختی مردم در شهرها به شش و روستاها به سه درصد، نوسازی و بازسازی خانه‌های بهداشت و افزایش آنها به هزار خانه بهداشت در کشور و نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها نشان می‌دهد این اتهام قابل قبول نیست.»


وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال ۲۰۰۰ خانه بهداشت اضافه خواهد شد گفت: تلاش می‌کنیم دارو و لوازم مورد نیاز، واکسن‌ها و مکمل‌های غذایی که در شبکه بهداشتی کشور تا کنون دیده نمی‌شدند را وارد شبکه بهداشت کرده و تحولی اساسی ایجاد کنیم. شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر امسال برای نخستین بار پزشک خواهند داشت.


سخنان هاشمی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه
نقش وزارت بهداشت در امر سلامت در سراسر کشور کمتر از 20 درصد است و سلامتی مردم عمدتاً در دست دیگر دستگاه‌های کشور و خودشان است.
دکتر سیدحسن هاشمی  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همزمان با هفته سلامت در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران نیز  گفت: سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست، پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ و ملی  وجود ندارد.
او با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه سلامت در دهه‌های گذشته، گفت: مردم در دهه‌های گذشته کمتر شاهد این بودند که طرح‌های بزرگ کشور پیوست سلامت داشته باشد. در ابتدای سال گذشته سیاست‌های کلی نظام سلامت توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد و بر این موضوع که طرح‌های بزرگ ملی باید پیوست سلامت داشته باشد تأکید شد.


هاشمی ادامه داد: برای مثال مسکن مهر می‌سازیم اما فکر درمانگاه، مرکز بهداشت و بیمارستان برای آن نیستیم و حتی اگر فکر ساختن بیمارستان هم کنیم محلی برای تأمین اعتبار آن نیست. همچنین شهرک‌هایی با 800 هزار جمعیت یک تخت بیمارستانی هم ندارند یا در هیچ جای اتوبان برای ساخت پایگاه بهداشت پیش‌بینی نمی‌کنیم و انتظار داریم همه این امور توسط وزارت بهداشت انجام گیرد در صورتی که روزی که می‌خواستیم اتوبان را طراحی کنیم پیوست سلامتی برای آن در نظر نگرفتیم. او در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در سال 94 گفت: از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت، ساماندهی حاشیه شهرها است. با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این امر تأکید کردند ساماندهی حاشیه شهرها را با شهر مشهد مقدس و برای تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر از هموطنان آغاز کردیم زیرا همان‌طور که می‌دانید جمعیت کشورمان در سال‌های اخیر از روستانشینی به حاشیه‌نشینی تغییر کرده‌اند و حاشیه‌نشین‌ها از محدودترین اقشار جامعه هستند. زیرا در روستاها خانه بهداشت گسترش یافته بود اما حاشیه‌نشین‌ها از امکانات سلامت محروم هستند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha