عضو شورای عالی نظام پرستاری، پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان و کارکنان غیر پزشک شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی را منجر به شکاف بیشتر در پرداختی های نظام سلامت دانست و گفت: این طرح قطعا شکست می خورد.

تبعات پرداخت مبتنی بر عملکرد در نظام سلامت

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری، پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان و کارکنان غیر پزشک شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی را منجر به شکاف بیشتر در پرداختی های نظام سلامت دانست و گفت: این طرح قطعا شکست می خورد.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر، اظهارداشت: در راستای سیاست های تبعیض آمیز سیستم پزشک سالارانه، با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، شکاف بین پرداختی های کارکنان نظام سلامت بیشتر خواهد شد.

وی با طرح این سئوال که چرا دوستان به دنبال اجرای این طرح هستند، توضیح داد: وزارت بهداشت آمده و این طرح را جایگزین پرداخت کارانه و خودگردانی بیمارستان ها کرده است، در حالی که با جایگزینی این طرح، فاصله پرداختی ها در نظام سلامت بیشتر خواهد شد.

دبیرکل خانه پرستار با اعلام اینکه در طرح قبلی (پرداخت کارانه) سهم کارکنان غیرپزشک ۲۲ درصد از درآمد بیمارستان بود که در طرح جدید (مبتنی بر عملکرد) به ۲۷.۵ درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: اما نکته که نباید فراموش کرد، این است که اضافه کار کارکنان غیرپزشک از همین محل پرداخت می شود.

شریفی مقدم ادامه داد: در طرح قبلی، شیوه محاسبه پرداخت به کارکنان غیرپزشک بر اساس مدرک تحصیلی، رسته و کارآیی بود، اما در طرح جدید، پرداختی به کارکنان غیرپزشک آنقدر پیچیده شده و شاخص های زیادی را دخیل کرده اند تا بتوانند میزان پرداختی را کم و زیاد کنند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: متاسفانه در طرح جدید، تشویقی ها برای گروه خاص به سادگی پرداخت می شود، بطوریکه پزشکان هیئت علمی جهت بدون حضور در محل کار ۵۰ درصد حق العمل می گیرند.

شریفی مقدم با اشاره به تشکیل شورایی در وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها برای اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، اظهارداشت: آنچه مسلم است نماینده پرستاران نیز در این شورا حضور دارند. اما، برای تهیه و تنظیم این طرح، هرگز از نمایندگاه پرستاری نظرخواهی نشد.

وی اجرای این طرح را در راستای تامین منافع گروه خاص در نظام سلامت دانست و افزود: آنچه مسلم است، اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، شکاف طبقاتی در نظام سلامت را عمیق تر خواهد کرد و از همین رو، محکوم به شکست است.

شریفی مقدم با اعلام اینکه جامعه پرستاری زیر بار چنین طرح تبعیض آمیزی نمی رود، گفت: ما همچنان به دنبال عدالت در پرداختی های نظام سلامت هستیم و معتقدیم که اختلاف ۳ برابری در پرداخت پزشک و غیرپزشک، می تواند معقول و منطقی باشد.

به گفته وی، اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد به صورت پایلوت که مدت زمان آن ۶ ماه تعیین شده ، از دی ماه سال گذشته آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha