شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 145509

یک فوق‌تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی با اشاره به پدیده ریزگردها در غرب ‌کشور، گفت: وجود این ریزگردهای معلق در هوا می‌تواند زمینه ابتلای افراد به حساسیت‌های فصلی را ایجاد کرده و علائم بیماران مبتلا به آسم و آلرژی را تشدید کند.

سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی با اشاره به پدیده ریزگردها در غرب ‌کشور، گفت: وجود این ریزگردهای معلق در هوا می‌تواند زمینه ابتلای افراد به حساسیت‌های فصلی را ایجاد کرده و علائم بیماران مبتلا به آسم و آلرژی را تشدید کند.

دکتر سیدحمیدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شروع گرده‌افشانی گیاهان در فصل ‌بهار، اظهار کرد: این گرده‌ها که بسیار سبک بوده و با حرکت باد مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند، بصورت معلق در هوا وجود داشته و می‌توانند در برخی افراد موجب ایجاد علائم‌ آلرژی شوند.

وی تصریح کرد: این گرده‌ها با ورود به دستگاه ‌تنفسی افرادی که سابقه حساسیت و آلرژی دارند، موجب تحریک سیستم ‌ایمنی افراد شده و موجب بروز علائم ‌آلرژی می‌شوند.

مرتضوی اظهار کرد: از آنجا که روند گرده‌افشانی گل‌ها، درختان و علف‌ها تا اوایل پاییز ادامه دارد، حساسیت‌های تنفسی افراد نیز از ابتدای ‌فروردین تا اوایل ‌پاییز ادامه دارد.

این فوق‌تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی با اشاره به وجود پدیده ریزگردها در غرب‌ کشور، اظهار کرد: وجود این ریزگردها در هوا می‌تواند زمینه ابتلای افراد به حساسیت‌های فصلی را ایجاد کرده و علائم بیماران مبتلا به آسم و آلرژی را تشدید کند.

مرتضوی با بیان اینکه آلرژی و حساسیت در هر سنی می‌تواند ایجاد شود، گفت: امکان دارد افراد به برخی مواد حساسیت داشته باشند، اما تا آن زمان با این ماده حساسیت‌زا برخورد نداشته باشند و به طور اتفاقی این ماده در هوا وارد شده و با ورود به بدن آنها علائم ‌آلرژی را ایجاد کند.

این فوق‌ تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی در همین راستا توصیه کرد: افراد تا حد امکان در صورت سابقه ابتلا به حساسیت‌های فصلی در فصل ‌بهار در محیط‌های بسته بمانند. همچنین توصیه می‌شود این افراد در صورت خروج از ماسک‌های فیلتردار و نیز عینک ‌آفتابی استفاده کنند.

مرتضوی بهترین راه درمان آلرژی را دوری از ماده حساسیت‌زا دانست و اظهار کرد: افراد با دوری از هر ماده‌ای که به آن حسیاست دارند، می‌توانند بیماری‌ آلرژی خود را کنترل کنند.

این عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمانشاه راه ‌دیگر درمان ‌آلرژی را استفاده از واکسن‌ دانست و اظهار کرد: در این روش عصاره ماده‌ حساسیت‌زا به تدریج و طی یک دوره درمانی سه تا پنج ساله به بدن فرد تزریق شده و پس از طی این دوره آلرژی فرد بطور کامل از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه این روش برای همه افراد توصیه نمی‌شود، گفت: استفاده از این روش شرایط خاصی می‌خواهد که بیمار با مراجعه به پزشک می‌تواند از این شرایط آگاهی پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha