شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 145548

سلامت نیوز:دکتر محمد رضا بختیاری دبیر علمی هشتمین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان اینکه کنگره امسال نسبت به سالهای گذشته پررنگ تر بوده و با مشارکت فدراسیون های علمی بین المللی برگزار می شود گفت : بررسی بیماری دیابت از جمله محورهای مهم این کنگره است که به دلیل شیوع بالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهند که 9 درصد جمعیت دچار دیابت آشکار و 10 تا 12 درصد دچار دیابت نهفته هستند تصریح کرد : ازمایشگاهها در کشف بیماران مبتلا به دیابت برای اولین بار نقش مهمی ایفا می کنند .

دبیر علمی این کنگره ادامه داد : دیابت از جمله بیماریهایی است که میتواند عوارض متعددی را برروی ارگانهای مختلف بدن ایجاد نماید که یکی از این ارگانهای مهم ، کلیه ها هستند که با عنوان" کلیه نفروپاتی دیابتی" مطرح می شود .

وی با بیان اینکه تشخیص اولیه این مشکل با آزمایشگاه تشخیص طبی است گفت : انجمن نفرولوژی آمریکا دو تست را به عنوان بهترین تست عنوان کرده که اندازه گیری کراتینه خون که دراین تست توجه به سن بیمار بسیار مهم است .

دکتر بختیاری با اشاره به اینکه تست دیگر اندازه گیری پروتئین ادرار است که در گذشته به صورت 24 ساعته جمع آوری می شد افزود : امروزه این تست به صورت تصادفی انجام می شود که اگر میزان پروتئین بیش از 30 میلیگرم باشد نشان از آسیب کلیه ها و درصورتی که کمتر از 30 میلی گرم باشد کلیه ها سالم هستند .
وی با تاکیدبه اینکه امروزه شایع ترین علت بیماریهای مزمن کلیه و دیالیز را بیماری دیابت عنوان می کنند یادآور شد : همه افراد مبتلا به دیابت بهتر است این دو آزمایش ساده را به صورت دوره ای انجام دهند تا در صورت آسیب به کلیه در مراحل اولیه تشخیص و درمان را شروع نمایند .

دبیر علمی این کنگره در ادامه به همکاران آزمایشگاه توصیه کرد که برای انجام ازمایش حتما از کیت استاندارد استفاده نموده و از استاندارد بودن کیتهای استفاده کننده مطمئن باشند تا پاسخ آزمایش کراتینه و پروتئین دقیق بوده و تشخیص بیماری به درستی انجام شود .
یادآوری می شود این کنگره به مدت 4 روز در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha