شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 145551

سرانجام بعد از تاکید چندباره حسین انتظامی در سمت معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد مبنی بر حذف بیمه خبرنگاری وزارت ارشاد، از ابتدای سال بیمه حدود 15 هزار نفری که با عنوان خبرنگار از سوی وزارت ارشاد بیمه بودند، متوقف شد. این اقدام معاونت مطبوعاتی واکنش‌های فراوانی در پی داشت و حتی مجلس نیز بابت این اتفاق از وزیر ارشاد توضیح خواست.

سلامت نیوز:سرانجام بعد از تاکید چندباره حسین انتظامی در سمت معاونت مطبوعاتی وزیر ارشاد مبنی بر حذف بیمه خبرنگاری وزارت ارشاد، از ابتدای سال بیمه حدود 15 هزار نفری که با عنوان خبرنگار از سوی وزارت ارشاد بیمه بودند، متوقف شد. این اقدام معاونت مطبوعاتی واکنش‌های فراوانی در پی داشت و حتی مجلس نیز بابت این اتفاق از وزیر ارشاد توضیح خواست.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد  از برقراری مجدد بیمه خبرنگارانی سخن گفت که به صورت آزاد فعالیت دارند و از رسانه‌ای بیمه نیستند.
 


خبرنگاران زیادی در چند ماهه اخیر با توقف بیمه خود از سوی وزارت ارشاد مواجه شدند. خیلی از آنها امکان بیمه‌شدن از رسانه خود را ندارند، در حالی که این بیمه برای حمایت از این گروه راه‌اندازی شد. دلیل این اقدام وزارت ارشاد چه بود؟
به هر حال در این سال‌هایی که این بیمه برقرار بود، عده‌ای که شغل آنها خبرنگاری نبود نیز با این عنوان بیمه شده بودند که تخلف محسوب می‌شد. به همین دلیل پرونده‌ها بررسی شد و عده‌ای که حائز شرایط نبودند، حذف شدند.
اما خیلی از کسانی که از این بیمه محروم شدند خبرنگار بودند و سال‌هاست که در مطبوعات و رسانه‌ها هستند.
شرایط این افراد مجدد بررسی می‌شود و بیمه خبرنگاری آنها احیا خواهد شد. فکر نمی‌کنم آنهایی که واقعا خبرنگار هستند از این حق قانونی محروم شوند.

اما حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفته است بیمه خبرنگاران قطع می‌شود و شرط و شروطی اعلام نکرده. در عمل هم شاهد هستیم بیمه همکاران‌مان در چند ماه گذشته قطع شده است.
بالاترین مقام در این حوزه وزیر است و او می‌گوید بیمه خبرنگاری برقرار خواهد شد یعنی بیمه آنهایی که به ناحق بیمه‌شان قطع شده است، مجددا برقرار می‌شود مگر اینکه واقعا خبرنگار نباشند و در این سال‌ها غیرقانونی از این بیمه استفاده کرده باشند. وزیر گفته است وزارت ارشاد برای بیمه خبرنگاران مشکل خاصی ندارد.

یعنی کسانی که بیمه آنها به ناحق قطع شده می‌توانند دوباره بیمه‌شان را احیا کنند؟
بله، آنهایی که اعتراض دارند، اعتراض‌شان بررسی می‌شود و در فهرست بازگشت قرار می‌گیرند. در هر حال با توجه به تخلفاتی که در گذشته شده بود، وزارت ارشاد باید در این باره پالایشی انجام می‌داد تا آنهایی که واقعا ذی‌حق هستند از این بیمه استفاده کنند.

خیلی از همکاران ما در این چند ماهه از این بیمه محروم شدند، یعنی بیمه همه آنها دوباره احیا می‌شود؟
 این وظیفه صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه است که خبرنگار را بیمه کند. ما از همه ابزار‌های قانونی و حقوقی برای ملزم کردن مدیران مطبوعات برای بیمه کردن خبرنگاران استفاده می‌کنیم. این قانون مطبوعات است و باید رعایت شود، ما هم اعلام کرده‌ایم. یارانه و حق بیمه خبرنگاران تا آخر سال 93 به صورت مستقیم به رسانه‌ها پرداخت شده و خواهد شد. کسانی که از قبل ثبت‌نام شده‌اند و خبرنگاران آزاد بوده و عضو موسسه و نهاد مطبوعاتی نیستند بیمه آنها احیا می‌شود. اما سیاست کلی ارشاد متوجه خود مدیران است و ما این موضوع را دنبال می‌کنیم و با کسانی که تخلف کنند، برخورد خواهیم کرد.

خبرنگارانی که بیمه آنها به ناحق قطع شده چگونه باید این اعتراض خود را اعلام کنند؟
آنها باید در سایت سمان اطلاعات خود را تکمیل و اعتراض‌شان را ثبت کنند و آقای وزیر قول دادند در سه ماهه اول امسال کسانی که بیمه آنها به ناحق قطع شده، بیمه‌شان دوباره احیا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha