همان طور كه بدن ما برای نشستن طولانی مدت ساخته نشده است، چشم ها نیز از این قاعده مستثنی نیست و كار كردن با رایانه در ساعات طولانی می تواند به آنها آسیب برساند. اگر شما هم جز چنین افرادی هستید بهتر است برخی نكات را رعایت نمایید تا دچار خستگی چشم نشوید.

سلامت نیوز:همان طور كه بدن ما برای نشستن طولانی مدت ساخته نشده است، چشم ها نیز از این قاعده مستثنی نیست و كار كردن با رایانه در ساعات طولانی می تواند به آنها آسیب برساند. اگر شما هم جز چنین افرادی هستید بهتر است برخی نكات را رعایت نمایید تا دچار خستگی چشم نشوید.

خستگی چشم ها؛ مشكل رایج كار با رایانه

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ مطالعات بسیاری ثابت می كند افرادی كه ساعات طولانی در حال تماشا و كار با رایانه هستند در بسیاری موارد دچار خستگی چشم می شوند و در واقع 70 تا 75% این افراد از چنین ناراحتی رنج می برند. مهم ترین علائم خستگی چشم عبارتند از:

    خشكی چشم
    چشم های تحریك پذیر
    سردرد
    مشكل در ثابت دیدن یك شی خاص

البته هیچ مطالعه ای تاكنون تایید نكرده است كه كار بارایانه می تواند عامل بیماری های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه و... شود.

 توصیه های كاهش دهنده خستگی چشم ها

    چشم ها در فاصله نزدیك بیشتر از فاصله دور خسته می شوند. فاصله ای 50 تا 60 سانتی متری تقریبا به اندازه دست خود را بین چشم ها و صفحه رایانه در نظر بگیرید. مطمئنا باید از این فاصله ، صفحه نمایشگر خوانا و واضح باشد. البته فاصله دور وضوح بیشتری نسبت به نزدیك دارد. همچنین بالای صفحه رایانه نیز هم سطح چشمان شما قرار گیرد.
    چشم ها نیار دارد به طور منظم فاصله های متفاوت را ببیند. خیره شدن خیلی طولانی به صفحه نمایشگر باعث خشتگی می شود. خود را مجبور كنید كه هز یك ربع ساعت به فاصله ای چند متری به مدت 15 ثانیه نگاه كنید.
    اگر هنگام كار با رایانه مرتبا به صفحه ای برای تایپ یا... نگاه می كنید، از وسیله ای برای نگه داشتن كاغذ كنار رایانه كمك بگیرید. در این صورت چشم مجبور نیز دائم روی  فاصله های متفاوت تمركز كند.
    اگر دچار خشكی چشم شده اید، صفحه نمایشگر را كمی پایین تر از سطح چشم ها قرار دهید. وقتی به سمت پایین نگاه می كنیم، بخش بیشتری از چشم توسط پلك پوشیده می شود،‌ چشم مرتب پلك می زند و در این صورت مرطوب تر می شود. اگر نمی توانید صفحه نمایشگر را پایین بیاورید مرتب پلك بزنید.
     نور فضا را طوری تنظیم كنید كه بازتاب نور روی صفحه كاهش یابد و از قرار دادن نور مستقیم بر چشم ها پرهیز كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha