وزیر بهداشت با بیان اینکه سن امید به زندگی در ایران ۷۲ سال است، گفت: ایرانیان ۶۲ سال عمر مفید دارند و ۱۰ سال آخر را با علیل بودن و بیماری سپری می‌کنند.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با بیان اینکه سن امید به زندگی در ایران ۷۲ سال است، گفت: ایرانیان ۶۲ سال عمر مفید دارند و ۱۰ سال آخر را با علیل بودن و بیماری سپری می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به تعدادی از محصولات غذایی گفت: بهداشت موضوعی است که هم در زندگی فردی و هم جمعی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در کشور ما این موضوع نسبت به کشورهای پیشرفته کمتر است و باید توجه کنیم که با هیچ اجبار و قانونی این مسئله اصلاح نمی‌شود بلکه اصلاحات فرهنگی لازم دارد.

وزیر بهداشت بر نقش اصلاحات فرهنگی در پیشگیری از بیماری ها تاکید کرد و گفت: البته نقش سیاست‌گذاران زیاد است تا مردم بتوانند قبول کنند که سیگار، قلیان، نمک در کشته شدن 20 هزار نفر در تصادفات بد است.

وی خاطر نشان کرد: تعداد کشته‌های تصادفات در کشور ما نسبت به گذشته 10 هزار نفر کمتر شده که این موضوع نه با جریمه بلکه با فرهنگ‌سازی ایجاد شده است در حالی که صنعت ما پیشرفتی نداشته و ایمنی خودروها کم است.

هاشمی در مورد مالیات سیگار نیز گفت:‌ اگر مالیات سیگار را به اندازه کشور ترکیه افزایش دهیم شاهد خواهیم بود که مصرف آن کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه سن امید به زندگی در ایران 72 سال است، گفت: ایرانیان 62 سال عمر مفید دارند و 10 سال آخر را با علیل بودن و بیماری سپری می‌کنند.

وزیر بهداشت بر نحوه تامین بودجه دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو، استاندارد و دامپزشکی انتقاد کرد و گفت: این درست نیست که این دستگاه‌ها پول نظارتشان را از تولید‌کننده‌ها بگیرند چرا که در این صورت نظارت دقیق نخواهد بود.

هاشمی خاطر نشان کرد: دو دهه پیش بحث خودگردانی‌ها مطرح شد و همین بلا از بیمارستان‌ها آغاز شد به این معنی که بیمارستان بودجه خود را از جیب مردم تامین کند. که اکنون بحث نظارت ما نیز گرفتاری همین مسئله است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه وضعیت صنایع اکنون بهتر از آن است که بعضی‌ها سیاه‌نمایی می‌کنند گفت:‌خیلی بد است که استاندارد یک حرف بزند و غذا و دارو یک حرف و بدتر اینکه دامپزشکی حرف دیگری بزند.

وی با بیان اینکه اکنون سازمان غذا و دارو و استاندارد با یکدیگر هماهنگی دارند گفت: هماهنگی دامپزشکی نیز خوب است (با خنده) اما باید عالی شود.

هاشمی سپس به انتقاد از تفاوت گفته‌های وزارت بهداشت و دامپزشکی پرداخت و گفت: این که ما بگوییم خمیر مرغ و شیر فله بد است و یکی بگوید خوب است درست نیست.

وی در ادامه در مورد شایعه‌سازان گفت: برخی‌ها برای ناکارآمد نشان دادن دولت و نظام ظلم کرده و شایعه راه می‌اندازند این موضوع خیلی بد است که مردم را نسبت به آب و غذای مصرفی بی‌اعتماد کنیم.

هاشمی ادامه داد: مردم می‌گویند هوا که این است صنعت که آن در مورد آب هم خود مسئولان گاهی اظهار نظر نگران‌کننده می‌کنند و مردم را نگران می‌کنند.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: باید با کسانی که مردم را نگران می‌کنند با قاطعیت برخورد شود رئیس جمهور بارها گفته راجع به آب، غذا و هوا باید واقعیت را به مردم گفت اما نباید کسی مردم را نگران کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha