شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 145585

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با توجه به واکنش پزشکان و وکلا به سریال «در حاشیه»، گفت: «این دو قشر باید الگوی صبر و بردباری برای مردم باشند».

سلامت نیوز: رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با توجه به واکنش پزشکان و وکلا به سریال «در حاشیه»، گفت: «این دو قشر باید الگوی صبر و بردباری برای مردم باشند».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،عباسعلی الهیاری درحالی روز گذشته این اظهارنظر را انجام داد که در روزهای ابتدایی سال جدید سریالی طنز از مهران مدیری جنجال‌آفرین شد چنانکه، علاوه بر پزشکان که بارها نامه‌نگاری، اعتراض و حتی تحریم کردند وکلا نیز «در حاشیه» را توهین‌آمیز توصیف کردند.

هر چند در سال‌های گذشته بارها ساخت یک فیلم یا سریال در ایران حاشیه‌ساز شده و اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشته است اما، امسال طنزی که مهران مدیری روی آنتن سیما برد با واکنش‌هایی حتی شدیدتر مواجه بود. قبل از پخش این سریال وزیر بهداشت به رئیس سازمان صداوسیما نامه نوشت و پس از آن رئیس سازمان نظام‌پزشکی نامه‌نگاری کرد و با ادامه پخش سریال باز هم مسئولان سازمان نظام پزشکی اعتراض کردند و حتی «در حاشیه» را «لودگی» خواندند.

درست در روزهایی که وزیر بهداشت خواستار ادامه پخش سریال مدیری شد اخباری مبنی بر توقف پخش سریال یا حداقل متوقف ماندن آن در قسمت سی‌ام منتشر شد. مسئولان سیما البته گفتند اصلا قرار بود همین طور باشد و روز پنج‌شنبه نیز پس از اینکه بخش اول «در حاشیه» تمام شد، کارگردان این فیلم همین حرف را تکرار کرد. مهران مدیری با اشاره به اینکه فصل اول سریال با پخش قسمت سی‌ام به پایان می‌رسد، گفت: «از ابتدا نیز قرار بود این سریال در سه فصل و هر فصل 30 قسمت ساخته و پخش شود و پخش فصل اول هم‌اکنون تمام شد». او افزود: «قرار است دو فصل 30قسمتی دیگر ساخته شود و بعد از هماهنگی با مدیران صداوسیما و ساخت سی قسمت دوم پخش آن آغاز می‌شود اما زمان پخش فصل دوم هنوز مشخص نیست».


  بردبار باشید!
هر چند ادعا می‌شود که بنا بر این بوده است که «در حاشیه» همینطور پخش شود اما، نمی‌توان منکر نابردباری دو قشر پزشکان و وکلا درباره این سریال بود. روز گذشته رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با توجه به واکنش پزشکان و وکلا به سریال در حاشیه، تاکید کرد: این دو قشر باید الگوی صبر و بردباری برای مردم باشند. عباس علی‌الهیاری واکنش و هجمه پزشکان و وکلا به این سریال را قابل تحلیل و بررسی دانست و گفت: اگر فرد در شرایط ثبات و آرامش روحی و روانی کامل باشد، نباید حتی با تندترین انتقادها واکنشی این‌چنینی نشان دهد. او با بیان آنکه تخلف و اشتباه در همه صنوف و حرفه‌ها وجود دارد، درعین حال اظهار کرد: البته برای طرح انتقاد و اصلاح موضوعات اجتماعی نیز باید از روش صحیح بهره گرفت.


  سابقه خوبی نداریم
اللهیاری در ادامه وضعیت بخش‌های دیگر جامعه را همین شکل (انتقادناپذیری) ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه افراد جامعه ما سابقه خوبی در پذیرش انتقاد ندارند و این موضوع در سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی  افزایش یافته است.او پزشکان و وکلا را بخش نخبه‌ای از جامعه عنوان کرد و افزود: انتظار از این بخش از جامعه این است که بردبارتر رفتار کنند. رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خاطرنشان ساخت: برای کشوری چون ایران شایسته نیست که دیگران، مردمش را مردمانی با آستانه پایین بشناسند، ضمن اینکه می‌توان با انجام پژوهشی ملی ریشه‌های اصلی را پیدا و آن را رفع کرد. این روانشناس در ادامه گفت: نمی‌توان از جامعه‌ای که نخبگانش بردبار نیستند انتظار داشت مردم آن جامعه، صبور باشند. او با تاکید بر اینکه فرهنگ نقدپذیری بین مردم ما ضعیف است، افزود: به ما آموزش دادند از بالاسری دستور بگیر و به زیر دستت دستور بده؛ ولی در هیچ جایی فرا نگرفته‌ایم که نظر دیگران را در یک حالت برابر درمورد خودمان بپذیریم. اللهیاری خاطرنشان کرد: شاخص تاب‌آوری در سال‌های گذشته در کشور کاهش یافته و باید با اجرای طرحی ملی به بررسی این رخداد در جامعه بپردازیم؛ زیرا اگر بخواهیم عدم نقد‌پذیری را در جامعه مرتفع کنیم باید دلایل آن ریشه یابی شود.او در ادامه، نداشتن اعتماد به نفس و بردباری را از دلایل نقدناپذیری عنوان کرد و افزود: نظام آموزشی مکانی مناسب برای آموزش اعتماد به نفس و بردباری به کودکان و نوجوانان است و مدارس نقش مهمی در این خصوص دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha