زنگ خطر برای اعتیاد دانش‌آموزی به صدا در آمد. این موضوع را آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد بر اساس همین آمارها ٦٧‌درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر نخستین تجربه خود را از مدارس آغاز کردند، بنابراین باید این واقعیت را پذیرفت که استفاده از مواد‌مخدر بین جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی سرعت گرفته و درحال افزایش است.

سلامت نیوز:زنگ خطر برای اعتیاد دانش‌آموزی به صدا در آمد. این موضوع را آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد بر اساس همین آمارها ٦٧‌درصد دانش‌آموزان مصرف‌کننده موادمخدر نخستین تجربه خود را از مدارس آغاز کردند، بنابراین باید این واقعیت را پذیرفت که استفاده از مواد‌مخدر بین جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی سرعت گرفته و درحال افزایش است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، این هشدار را دکتر عارف وهاب‌زاده مدیرکل دفتر امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع مدیران مدارس ناحیه یک شهرری مطرح کرد. جمعی از مدیران مدارس در دبیرستان دخترانه شریعت جمع شدند تا درباره سوء مصرف و پیشگیری مواد مخدر با مسئولان و کارشناسان این حوزه بحث و گفت‌و‌گو کنند. بسیاری از مدیران مدارس در یک موضوع دغدغه داشتند و آن هم ناآگاهی جامعه دانش‌آموزشی و بویژه والدین نسبت به سوء مصرف مواد مخدر بود. موضوعی که دکتر وهاب‌زاده نیز بر آن تأکید داشت: «جامعه دانش‌آموزی و البته خانواده‌های آنها در ناآگاهی کامل به سر می‌برد این هم بدان معناست که از یک سو در برخی از مدارس آگاه‌سازی درباره خطرات استعمال مواد مخدر خط قرمز محسوب می‌شود و از سویی دیگر برخی از مدیران اصلاً توجه‌ای به این موضوع ندارند. ستاد مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر بودجه‌ای را به وزارت آموزش و پرورش می‌دهد اما هیچ وقت به دست مدیران مدارس نمی‌رسد این هم بدان علت است که وزارت آموزش و پرورش آنقدر مشکل دارد که این بودجه را در هزینه موضوعات دیگر هزینه می‌کند.»


وی اظهار کرد: «بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد تا ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به درمان دانش‌آموزان معتاد وارد شود و از سوی دیگر مدارس هم نباید دانش‌آموزان معتاد خود را اخراج کنند. از اواخر سال قبل غربالگری دانش‌آموزان در مدارس آغاز شده است و فکر می‌کنم تا پایان سال تحصیلی این غربالگری‌ها تمام شود و فعالیت‌ها برای درمان دانش‌آموزان معتاد آغاز شود.» وهاب‌زاده با اشاره به آماری درباره اعتیاد دانش‌آموزان گفت: «براساس طرح شیوع شناسی مواد مخدر که در سال 89 آغاز شد حدود یک درصد از جمعیت دانش‌آموزی معتاد بودند و نخستین تجربه مصرف مواد در سن 15 سالگی اتفاق افتاده است. مدارس استان‌های مازندران، تهران، گیلان، کرمانشاه و کردستان وضعیت خطرناکی دارند. با این حال آمارهای ستاد مربوط به سال‌های گذشته است و هم‌اکنون طرح شیوع شناسی اعتیاد در حوزه دانش‌آموزی در حال پیگیری است و امیدوارم تا پایان سال مشخص شود که آمار اعتیاد جمعیت دانش‌آموزی چه میزان است.» دکتر هومان نارنجی‌ها پژوهشگر اعتیاد هم در این مراسم تأکید کرد: «متأسفانه سوء مصرف مواد در بین دانش‌آموزان خط قرمز مسئولان آموزش پرورش است و خیلی از مدیران حاضر نیستند در این باره دانش‌آموزان را آگاه کنند.» نارنجی‌ها افزود: «مدارس موظفند که دانش‌آموزان را هشیار کنند. معلمان موظفند مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان آموزش دهند تا دانش‌آموز «نه» گفتن را یاد بگیرد، هوش اجتماعی پیدا کند و به خود شناسی برسد اما این موضوعات در نظام تعلیم و تربیت مغفول مانده است.»


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha