دکتر صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با ارسال بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی دامپزشکی بر آمادگی این سازمان برای ارائه خدمات دامپزشکی به کشورهای منطقه تأکید کرد.

سلامت نیوز: دکتر صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با ارسال بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی دامپزشکی بر آمادگی این سازمان برای ارائه خدمات دامپزشکی به کشورهای منطقه تأکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران متن این بیانیه بدین شرح است:

باسمه‌تعالی

روز جهانی دامپزشکی فرصت مغتنمی را برای بازبینی و بازگویی نقش دامپزشکی در سراسر جهان فراهم ساخته است. امروزه در شرایطی که خطر برخی بیماری‌هایی قدیمی و خطرناک از قبیل هاری، سل، بروسلوز، لیشمانیوز و ...  همچنان وجود دارد؛ بیماری‌های نوپدید و بازپدید هم‌چون ابولا و سندرم تنفسی خاور میانه (MERS) بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب کرده است.

از سال 2000 میلادی، جامعه جهانی دامپزشکی آخرین شنبه ماه آوریل را به نام «روز جهانی دامپزشکی» نام‌گذاری کرده‌ و هر ساله شعاری را برای آن اعلام می‌کند که شعار سال جاری «بیماری‌های ناقل- زاد (Vector-borne) بالقوه زئونوتیک» می‌باشد. بیماری‌های ناقل- زاد 17 درصد از بیماری‌های عفونی را در جهان به خود اختصاص داده‌اند و سالیانه سبب رخداد بیش از یک میلیون مرگ ‌و میر در کشورهای مختلف می‌شوند.

بیماری تب دنگی به تنهایی بیش از 2/5 میلیارد نفر را در بیش از 100 کشور جهان تهدید می‌کند. مالاریا نیز هرساله بیش از 600 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد و متأسفانه بخش بزرگی از تلفات مربوط به کودکان کم‌تر از 5 سال است. سایر بیماری‌های ناقل‌- زاد مانند بیماری شاگاس، لیشمانیوز و شیستوزومیازیس نیز در سال‌های اخیر صدها میلیون نفر از افراد را در نقاط مختلف جهان مبتلا نموده است.

در دنیای امروز، بیماری‌هایی چون تب خونریزی دهنده‌ی کریمه- کنگو، کماکان زیاد بوده و سایر بیماری‌های ناقل-زاد مانند فیلاریازیس لنفاتیک، آنسفالیت ژاپنی، بیماری لایم، تب زرد و ... نیز توجه ویژه‌ و فرآینده مجامع بین‌المللی بهداشتی را به سوی خود جلب کرده است.

بیماری‌های ناقل- زاد به عنوان یکی از معضلات بهداشت عمومی در تمامی نقاط دنیا شناخته می‌شود و اختصاص به مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری ندارد. در این میان تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی سبب پیدایش شرایط مناسب برای شیوع بیماری‌های ناقل- زاد نوپدید و بازپدید چون بیماری ویروسی نیل غربی، لیشمانیوز، مالاریا و ... شده است.

آنچه که موجب افزایش اهمیت بیماری‌های زئونوز ناقل- زاد آن است که این بیماری‌ها حاصل اثرات هم‌افزایی ناقل‌ها، میزبانان حیوانی، شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی، عوامل بیماری‌زا و جمعیت انسانی حساس می‌باشد. لذا هر گونه تغییر در هریک از عوامل اصلی بروز این بیماری‌ها، می‌تواند شرایطی متفاوت و گاه خطرساز را ایجاد نماید.

در شرایط حساس کنونی جهان و بویژه شرایط خاص منطقه که متأثر از فعالیت‌های بشر، بروز جنگ‌های فرقه‌ای و تروریسم بین‌المللی، فقر، مهاجرت و سوء تغذیه و اختلالات روانی ناشی از آن‌ها و همچنین تغییرات بوم‌شناختی ناشی از خشک‌سالی و بروز دگرگونی‌های اقلیمی و آب‌وهوای جدید می‌باشد، خطر گسترش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان ناشی از ناقل‌ها بیش از هر زمان دیگر جامعه‌ی بشری را تهدید می‌کند.

سلامت انسان و حیوان و حتی گیاه و بهداشت محیط زیست همچون یک شبکه به هم پیوسته هستند که هر گونه اختلال در هر یک از آن‌ها می‌تواند عوارض جدی پیش بینی نشده‌ای را به دنبال داشته باشد.

درک اهمیت «جهان یکپارچه، سلامت یکپارچه» و نقش کلیدی فعالیت‌های دامپزشکی در حفظ تعادل این شبکه بر کسی پوشیده نیست. بدیهی است تحقق این مسئله مستلزم برقراری تعاملات نزدیک بین پزشکان، دامپزشکان و متخصصان محیط زیست با هدف کنترل و درمان بیماری‌های ناقل- زاد می‌باشد.

دامپزشکی ایران، با بیش از 90 سال تجربه در کنترل و مبارزه با عوامل تهدید کننده‌ی بهداشت و سلامت جامعه، تمامی توان و ظرفیت‌های خود را در مقابله با مشکلات و عوارض ناشی از سه دهه جنگ و تروریسم و تبعات ناشی از آن اعم از تخریب محیط زیست، کاهش بهداشت، فقر و تهدید امنیت و ایمنی مواد غذایی به کار بسته است. در این میان بروز مشکلاتی چون خشکسالی و تغییرات اقلیمی شرایط بهداشتی ویژه‌ای را بر منطقه حاکم کرده است. مجموعه این عوامل باعث شده است نقش بی‌بدیل و خدشه ناپذیر دامپزشکی در زمینه‌ی بهداشت و سلامت مواد غذایی و بهداشت عمومی بیش از هر زمان دیگر نمود پیدا کند.

در این میان سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمان دهنده و آرایش دهنده‌ی ظرفیت‌های بخش خصوصی و در عرصه‌ی دامپزشکی با برخورداری از بیش از 32 هزار عضو، آمادگی خود را جهت ارائه هرگونه خدمات دامپزشکی توسط همکاران پرتلاش و مجرب خود در منطقه اعلام می‌دارد.

به امید روزی که صلح و آرامش کامل بر جهان حکمفرما شود و تأمین و تضمین سلامت جسمی و روانی همه ابناء بشر، مهم‌ترین دغدغه سیاست‌گذاران در تمامی نقاط جهان باشد.

دکتر محمد رضا صفری

رییس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha