شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 145600

مطالعات نشان می‌دهد؛ سویا دارای ماده‌ای به نام جنستئین می‌باشد که اثر حفاظتی در برابر سلول‌های سرطان پستان و سایر سرطان‌ها دارد.

سلامت نیوز: مطالعات نشان می‌دهد؛ سویا دارای ماده‌ای به نام جنستئین می‌باشد که اثر حفاظتی در برابر سلول‌های سرطان پستان و سایر سرطان‌ها دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نیکو، مصرف طولانی مدت ماده جنستئین – نوعی ایزوفلاون تولید شده توسط دانه‌های سویا – خاصیت حفاظتی در برابر سرطان سینه دارد. این واقعیت علمی نتیجه بحث‌های طولانی مدت درخصوص فواید و مضرات رژیم غذایی با میزان بالای سویا برای سرطان می‌باشد.

دانه‌های سویا و باقلا حاوی ماده جنستئین هستند که سیستم گوارشی آن را تبدیل به جنستئینی می‌کند که ساختار مولکولی آن شبیه به استروژن است.

مطالعات نشان داده‌اند که ماده جنستئین می‌تواند رشد سلول‌های سرطان پستان استروژن مثبت را تحریک کند و این پزشکان را برآن داشت تا به زنانی که سرطان پستان داشتند بگویند، از غذاهای سویادار دوری کنند. از طرف دیگر، برخی مطالعات هم نشان دادند؛ در زنانی که رژیم غذایی با سویای بالا دارند، سرطان پستان کمتر رخ می‌دهد.

پروفسور لینا هیلاکیوی کلارک از دانشگاه جورج‌تاون گفت: موش‌هایی که به مدت طولانی تحت رژیم غذایی با جنستئین بالا هستند نسبت به موش‌های تحت کنترل با ژنتیک مشابه اما رژیم غذایی متفاوت، پاسخ قوی‌تری به درمان‌های ضد استروژن می‌دهند. علاوه براین، احتمال کمتری هم وجود دارد که این موش‌ها عود بیماری سرطان را تجربه کنند.

هیلاکیوی کلارک ادامه داد: با بررسی سیستم ایمنی موش‌هایی که ماده جنستئین به آنها خورانده شده بود دریافتیم؛ قبل از اینکه به موش‌ها تاموکسی‌فن – داروی برای سرطان پستان استروژن مثبت – داده شود، سلول‌های توموری آن‌هایی که جنستئین خورده بودند، آماده حمله به تومور بودند. سلول‌های توموری بسیار سریع پاسخ دادند و قادر بودند مکانیسم سرطان برای فرار از حملات را به‌دست آورند.

وی افزود: نتایج ما نشان می‌دهد که توانایی فعال‌سازی پاسخهای ایمنی ضد تومور جنستئین و کاهش بروز مکانیسم‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی توضیح می‌دهد که چرا مصرف این ماده خطر، عود سرطان پستان را کاهش می دهد.

 درحقیقت بسیار مهم است که مصرف جنستئین به خوبی صورت بگیرد و قبل از زمانی باشد که تومور رشد ‌یابد تااینکه تومور برای ارائه پاسخهای ایمنی خوب، برنامه‌ریزی شود.

البته انسان و جوندگان متابولیسم سویای متفاوتی دارند و این کار برای انسان دشوار است. با این وجود، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد؛ مصرف 10 میلی گرم ایزوفلاون که معادل یک سوم از یک فنجان شیر سویا می‌شود، در روز اثر محافظتی در برابر سرطان دارد.

شواهد دیگری مبنی براینکه جنستئین دارای یک اثر حفاظتی در برابر سرطان‌های دیگر، از جمله مغز، روده بزرگ، و برای مردان در پروستات دارد، در دست می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha