شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 145618

محققان توانستند با تزریق بسیار زیاد پروتئین E47 ، سلول‌های سرطانی لوزالمعده را تبدیل به سلول‌های غیرسرطانی و سالم کنند.

سلامت نیوز: محققان توانستند با تزریق بسیار زیاد پروتئین E47 ، سلول‌های سرطانی لوزالمعده را تبدیل به سلول‌های غیرسرطانی و سالم کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نیکو، محققان آمریکایی راهی برای تغییر سلول‌های سرطانی لوزالمعده به سلول‌های سالم پیدا کرده‌اند و با انجام این آزمایش در موش‌ها، پروتئین مسئول تنظیم درست رشد و تمایز سلولی را تزریق کردند. این پروتئین که E47 نام دارد، متعلق به خانوده پروتئین‌های basic helix-loop-helix (bHLH) می‌باشد و به نوع دیگری از پروتئین‌ها و سپس به قسمت‌های خاصی از دی‌ان‌ای متصل می‌شود تا کمک به تنظیم فعالیت ژن‌های خاصی کند.

برخی از انواع پروتئین‌های bHLH به منظور سرکوب کردن و برخی برای فعال کردن ژن‌های خاصی استفاده می‌شوند. برهمین اساس، تیم تحقیقاتی از دانشگاه سانفورد-برنهام تصمیم گرفت تا سلول‌های سرطانی اوزالمعده انسان را مهندسی کند. این کار با استفاده از ظرفیت افزایش تولید E47 انجام می‌شود. با تغییر این سلول‌ها، آنها توانایی متوقف کردن رشد سرطان لوزالمعده را خواهند داشت و سلول‌های سرطانی را تبدیل به سلول‌های غیرسرطانی و سالم می‌کنند.

یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی گفت: برای اولین بار، نشان دادیم که تجلی بیش از اندازه یک ژن می‌تواند پتانسیل افزایش سلول‌های سرطانی یا آدنوکارسینومای لوزالمعده را کاهش دهد و آنها را دوباره برای تبدیل شدن به سلول‌های سالم، برنامه‌ریزی کند. بنابراین سلول‌های سرطانی لوزالمعده یک حافظه ژنتیکی را حفظ کرده و از آن بهره برداری می‌کند.

این گروه تحقیقاتی درباره چگونگی استخراج برخی سلول‌های لوزالمعده از موش‌های آزمایشگاهی و مهندسی و تبدیل آنها برای تولید E47 بیشتر و بازگرداندن دوباره آنها به موش‌ها و اثرات بعدی‌اش توضیح دادند.

آنها دریافتند که این سلول‌ها قادر هستند پیشروی هرچه بیشتر سرطان لوزالمعده را در مراحل اولیه بگیرند و احتمال تشکیل تومور را به شدت کاهش دهند.

اندرو لوی یکی از اعضای این تیم از موسسه ملی سرطان ایالات متحده در زمینه سرطان پانکراس گفت: دستیابی به ایجاد تمایز در سلول‌های سرطانی و تبدیل آنها به فنوتایپ‌های غیرتهدیدکننده پیشرفت بسیار دلگرم کننده‌ای است.

در واقع، سابقا از روش درمانی به شکل ایجاد تمایز سلولی با رویکرد درمان لوسمی پرومیلوسیتیک حاد (APL) و برخی نوروبلاستوم‌ها با موفقیت استفاده می‌شده است.

سرطان پانکراس پنجمین علت شایع مرگ‌ومیر در جهان

طبق آمارهای شورای سرطان استرالیا؛ سرطان لوزالمعده نهمین در مردان و دهمین سرطان شایع در زنان استرالیایی بوده اما پنجمین علت شایع مرگ‌ومیر در جهان است. تنها یک درصد از بیماران شانس زنده ماندن به مدت 10 سال را دارند زیرا علائم آن اغلب تا رسیدن به مراحل بعدی خود را نشان نمی‌دهد. بنابراین ما نیازمند یافتن راه بهتری هستیم.

این گروه تحقیقاتی در تلاش است تا نتایج یافته‌های خود را بر روی سلول‌های انسانی آزمایش کند لذا تصمیم دارد دارویی را تولید کند که به‌صورت خودکار تولید بیش از حد پروتئین E47 را تحریک کرده به امید آنکه به عنوان یک راه درمان بدون درد در آینده به کار گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha